500 lukukertaa ·
40 vastausta
500 lukukertaa
40 vastausta
Mollyplugg
Ska använda mig ut av mollyplugg/expanderplugg för att hänga upp saker på en gipsskiva i garaget.
Så mycket vet jag att det finns för enkel och dubbelgips.
Jag har förstått att man borrar upp ett hål som är lika stort som skruven, står på skruven förpackning. Huvudet har tänder som ska sätta sig i gipskivan. Jag har ingen expander"tång" utan använder skruvdragaren på låg hastighet. Mitt problem är att skruven expanderar inte. Ju mer jag försöker så blir hållet större och större. Jag har försökt att hålla fast i expandern när jag skruvar skruven så att den inte åker runder. Jag får inte de till att funka. Jag tittar på filmer på Youtube men skruven expanderar inte och sätter sig. Vad gör jag för fel. Har jag rent av köpt fel skruvar.
Så mycket vet jag att det finns för enkel och dubbelgips.
Jag har förstått att man borrar upp ett hål som är lika stort som skruven, står på skruven förpackning. Huvudet har tänder som ska sätta sig i gipskivan. Jag har ingen expander"tång" utan använder skruvdragaren på låg hastighet. Mitt problem är att skruven expanderar inte. Ju mer jag försöker så blir hållet större och större. Jag har försökt att hålla fast i expandern när jag skruvar skruven så att den inte åker runder. Jag får inte de till att funka. Jag tittar på filmer på Youtube men skruven expanderar inte och sätter sig. Vad gör jag för fel. Har jag rent av köpt fel skruvar.
Har du enkel eller dubbel skiva då? Vilken expander har du exakt?
Pluggen på bilden är för enkel skiva men produkten med den benämningen om man tittar hos biltema (M5 x 74) är för dubbel skiva så bilden hos biltema är fel.
Pluggen på bilden är för enkel skiva men produkten med den benämningen om man tittar hos biltema (M5 x 74) är för dubbel skiva så bilden hos biltema är fel.
Dåligt formulerat av mig. Men mollypluggen expanderar inte, det är de som är mitt problem, hur jag än gör. När jag pratat skuv menar jag skruven i expandern. Köpa fel menar jag så klart hela expanderskuven, inte skruven i expandernAlfredo sanoi:
Du menar att den på bilden är för dubbelgips? Då har vi svaret kanske där? Jag har enkelgips. Då har jag köpt fel. Tack för svarredarn sanoi:
Köp en mollytång, blir aldrig bra annars
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...h-expanders/gipsexpanders/montagetang-023671/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...h-expanders/gipsexpanders/montagetang-023671/
En annan fråga. Om man har borrat hål till expanderskuven men håller har blivit för stort av olika anledningar. Nu är de igenspacklade. Men man kan inte göra nytt hål på samma ställe igen? Spaklet kommer bar att smula i sönder sig? Om man vill ha skruv på precis de stället. Kan man använda sig av något annat då än expanderplugg?redarn sanoi:
Större expander är väl första tanken.A Anemon86 sanoi:En annan fråga. Om man har borrat hål till expanderskuven men håller har blivit för stort av olika anledningar. Nu är de igenspacklade. Men man kan inte göra nytt hål på samma ställe igen? Spaklet kommer bar att smula i sönder sig? Om man vill ha skruv på precis de stället. Kan man använda sig av något annat då än expanderplugg?