532 lukukertaa ·
16 vastausta
532 lukukertaa
16 vastausta
Home sisäseinällä
Hei
Asumme vanhassa talossa, jossa on korvattu vanhan ruokakomeron ikkuna eräänlaisella vaneripalalla. Vaneripala on talon ulkopuolella, etelän suuntaan. Käytämme huonetta makuuhuoneena, jossa minä ja kaksi pientä lasta nukumme. Huoneessa on vaneripalaan vaihdettavan vanhan ikkunan lisäksi myös toinen ikkuna. Ikkunan yläpuolella karmeissa on pieni tuuletusikkuna, jota voi avata ja sulkea ilmavirtauksen säätämiseksi. Huoneessa ei ole lämmitystä, sillä se hyötyy viereisen makuuhuoneen patterista (ei ovea huoneiden välillä). Sähköt on vedetty tämän huoneen patterin asennuksen mahdollistamiseksi.
Olemme nyt huomanneet, että vaneripalan sisäpuolelle on ilmestynyt homekasvustoa, katso liitteenä oleva kuva. Olen mitannut vaneripalan lämpötilan, ja se on noin 5 astetta plussan puolella nyt, kun ulkona on -8 astetta. Mitä meidän pitäisi tehdä homekasvuston estämiseksi?
Asumme vanhassa talossa, jossa on korvattu vanhan ruokakomeron ikkuna eräänlaisella vaneripalalla. Vaneripala on talon ulkopuolella, etelän suuntaan. Käytämme huonetta makuuhuoneena, jossa minä ja kaksi pientä lasta nukumme. Huoneessa on vaneripalaan vaihdettavan vanhan ikkunan lisäksi myös toinen ikkuna. Ikkunan yläpuolella karmeissa on pieni tuuletusikkuna, jota voi avata ja sulkea ilmavirtauksen säätämiseksi. Huoneessa ei ole lämmitystä, sillä se hyötyy viereisen makuuhuoneen patterista (ei ovea huoneiden välillä). Sähköt on vedetty tämän huoneen patterin asennuksen mahdollistamiseksi.
Olemme nyt huomanneet, että vaneripalan sisäpuolelle on ilmestynyt homekasvustoa, katso liitteenä oleva kuva. Olen mitannut vaneripalan lämpötilan, ja se on noin 5 astetta plussan puolella nyt, kun ulkona on -8 astetta. Mitä meidän pitäisi tehdä homekasvuston estämiseksi?
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 589 viestiä
Näyttää siltä, että sinulla on jonkinlainen kosteusongelma, koska se näyttää kärsineen alareunasta. Todennäköisintä on, että kosteus tulee ulkoa, joten se on korjattava ennen kuin vaihdat mahdollisesti vaurioituneen materiaalin ja korjaat/maalat.G gustaviania sanoi:Hei
Asumme vanhassa talossa, jossa on korvattu vanha ruokakomeroikkuna eräänlaisella vanerilla. Vanerikappale on seinän ulkopuolella, eteläpuolella. Käytämme huonetta makuuhuoneena, jossa minä ja kaksi pientä lasta nukkuvat. Huoneessa on vanhan ikkunan, joka on nykyään vanerikappale, lisäksi myös ikkuna. Ikkunan yläkarmissa on pieni säleikkö, jota voi avata/sulkea ilmavirtauksen vuoksi. Muuten huoneessa ei ole lämmitystä, sillä hyödyntää viereisen makuuhuoneen lämpöpatteria (huoneiden välillä ei ole ovea). Sähköt on vedetty mahdollisuuden mukaan asentaa patteri tähän huoneeseen.
Olemme nyt huomanneet, että vanerin sisäpuolelle on ilmestynyt homekasvustoa, katso liitetty kuva. Olen mitannut vanerin lämpötilan ja se on nyt noin 5 plussaa, kun ulkona on -8. Mitä meidän pitäisi tehdä estääksemme homekasvuston?
Kiitos vastauksistanne. Liitteenä kuva ulkopuolelta, jossa näkyy myös naapurin plyfapalanen vasemmalla (paritalo).
Olen samaa mieltä siitä, että kyse on kosteudesta. Kun kosken plyfapalaan, se on kylmä ja kostea (sormi kastuu).
Voiko kosteus johtua siitä, että huoneessa nukkuu kolme henkilöä (kaksi lasta, yksi aikuinen), mikä lisää ilmankosteutta? Yhdistettynä sisä-/ulkolämpötilaeroon ja siihen, että ilma "luukussa" on liikkumatonta?
Olen samaa mieltä siitä, että kyse on kosteudesta. Kun kosken plyfapalaan, se on kylmä ja kostea (sormi kastuu).
Voiko kosteus johtua siitä, että huoneessa nukkuu kolme henkilöä (kaksi lasta, yksi aikuinen), mikä lisää ilmankosteutta? Yhdistettynä sisä-/ulkolämpötilaeroon ja siihen, että ilma "luukussa" on liikkumatonta?
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 589 viestiä
Näyttää siltä, että naapuri on huolehtinut julkisivustaan äskettäin, ja ehkä myös silloin tarkistanut "ikkunan"?G gustaviania sanoi:Kiitos vastauksistanne. Liitän kuvan ulkopuolelta, jossa näkyy myös naapurin vaneeri vasemmalla (paritalo).
Olen samaa mieltä siitä, että se johtuu kosteudesta. Kun tunnen vaneeria, se on kylmä ja kostea (sormi kostuu).
Voiko kosteus johtua siitä, että kolme henkilöä (kaksi lasta, yksi aikuinen) nukkuu huoneessa ja siten lisää ilman kosteutta? Tämä yhdessä sisä-/ulkolämpötilan eron kanssa ja "luukussa" ilman ollessa pysähtynyt?
Nyt se ei näy kuvassa: Miltä levy näyttää alaosasta? Voiko sinne kerääntyä vettä/lunta, joka voi vuotaa sisään ja ajan myötä rapauttaa rakennetta?
Se voi olla myös kondensaatiota sisältä, mutta oletan, että se ei ole vain yksinkertainen levy vaan ainakin kaksi levyä jonkinlaisella eristyksellä välissä? Muuten saatte sekä kosteus- että kylmyysongelmia (yksinkertainen vanerilevy ei käytännössä eristä ollenkaan).
En minä rakentanut tätä, vaan se oli tällainen kun taloon muutimme, mutta mielestäni kuvauksesi vastaa sitä, miltä se näyttää olevan rakennettu. Katso liitetystä kuvasta syvyys sisäpuolisesta puulevystä seinän sisäpuolelle.Bart sanoi:
Valitettavasti luulen, että kyseessä on vain yksinkertainen levy (edellinen omistaja "rakensi" tämän, se oli niin kun otimme talon, joten en voi tietää varmasti vain katsomalla). Katso uusi kuva, jonka olen liittänyt toiseen vastaukseen ketjussa, missä olen käsitellyt syvyyden levyn sisäpuolelta seinän sisäpuolelle.klaskarlsson sanoi:
Näyttää siltä, että naapuri on huolehtinut julkisivustaan vasta hiljattain, ja ehkä myös tarkistanut "ikkunan" ?
Valokuvat eivät näytä sitä: Miltä levy näyttää alareunasta? Voiko sinne kerääntyä vettä/lunta, joka voi vuotaa sisään ja ajan myötä vahingoittaa rakennetta?
Se voi olla myös kondensaatiota sisältäpäin, mutta oletan, että kyseessä ei ole vain yksinkertainen levy, vaan ainakin kaksi levyä, joiden välissä on jonkinlaista eristystä? Muuten saatte sekä kosteutta että kylmyysongelmia (yksinkertainen vanerilevy ei eristä juuri ollenkaan)
Naapuri maalasi julkisivunsa viime kesänä. Mielestäni ei näytä siltä, että sinne voisi kerääntyä kosteutta (paitsi lunta), koska näyttää olevan hyvä kaltevuus "ikkunalaudalla". Katso liitetty lähikuva.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 589 viestiä
Vaihtaisin levyn (se näyttää tehneen tehtävänsä), asettaisin eristyksen (ehkä 50mm styroksi tai mikä ikinä mahtuu) ja sitten toisen levyn sisäpuolelle.G gustaviania sanoi:Valitettavasti luulen, että se on vain yksinkertainen levy (entinen omistaja "rakensi" tämän, se oli näin, kun muutimme taloon, joten en voi olla varma vain katsomalla). Katso uusi kuva, jonka olen liittänyt toiseen vastaukseen ketjussa, jossa olen mitannut syvyyden levyn sisäpuolelta seinän sisäpuolelle.
Naapuri maalasi julkisivunsa uudestaan kesällä. Mielestäni ei näytä siltä, että siihen voisi kertyä kosteutta (paitsi lunta), koska vaikutelma on, että "ikkunalauta" on hyvin kallistettu. Katso liitetty lähikuva.
Ulkopuolella käyttäisin sitten julkisivutiivistettä (tai vastaavaa - mutta EI silikonia) ympärillä, jotta se tiivistyy kunnolla, sekä ettei ajan myötä valu vettä/sulamisvettä alareunaan ja myös vedon estämiseksi, ja sitten maalaisin.
Sitten teillä pitäisi olla ratkaisu, joka toimii ajan myötä, lämpimämpi ja vähentynyt kylmäilman virtaus ja pienempi riski kondenssille sisäpuolella.
Nopea ratkaisu, jos ette voi tehdä koko työtä nyt talvella, on styroksilevy, jonka painatte paikalleen sisäpuolelle väliaikaisesti kuten kirjoitin yllä, ja teette remontin, kun sää on lämpimämpi.
Se ei poista hometta, mutta antaa vähäistä eristystä mahdollisilta itiöiltä ainakin lyhyeksi aikaa. Mutta luulen, että se on korjattava, koska muuten on myös riski, että se leviää kosteusvaurion kautta alas ikkunakarmiin/julkisivuun ajan myötä...
Kiitos palautteesta! Seinän kanssa ei ole muita ongelmia. Pitkän aikavälin suunnitelma on asentaa ikkuna yrittääkseni palauttaa, miltä se näytti aiemmin.Bart sanoi:
Kyllä, kondenssia muodostuu luukulle, joten se on ehdottomasti liian kylmä. Mittasin IR-lämpömittarilla sisäpuolen muutama päivä sitten ja lämpötila oli noin 5 astetta.M mgranbom sanoi: