Arkkitehtimme onnistui sijoittamaan parvekkeen yläkertaan 1,5-kerroksisessa talossamme. Jippi!!!

Nyt ongelmaan... onko kenelläkään kokemusta tällaisen paikan päällä rakentamisesta? Olen etsinyt valmiita parvekkeita, mutta niitä näyttää olevan myynnissä lähinnä vuokrataloihin... ei omakotitaloihin. Talostamme tulee moderni funkistyyliä edustava talo, joten sen ei pitäisi olla kovin vaikeaa saada sopimaan. Olen ajatellut valurautaa tai jotain vastaavaa.

Kokemuksia otetaan kiitollisena vastaan!!!

??? ???
 
Hei!

Parvekkeen rakentaminen ei ole mitään ihmeellistä. Se voi periaatteessa koostua UPE- tai HEA-palkin kehyksestä, jonka sisällä on puukansi. Sen jälkeen lisätään tyylikäs kaide.

Vähän talon värivalinnasta riippuen voi sopia hyvin galvanoitu teräsrakenne. Se prefabrikoidaan ja sitten asennetaan paikan päällä.

Rakennesuunnittelija laskee helposti, mitkä mitat palkeille tarvitaan.

//Magnus Nordmark, koneinsinööriksi opiskeleva.
 
ei pitäisi siis olla niin hankalaa...
Kiitos vinkeistä!
 
Jos haluat, voin ajatella luonnostelemaan parveketta 3D-CAD:ssä. Se ei vie kovin kauan, mutta olisi hauskaa nähdä, mitä mieltä olet designiehdotuksestani...

Siinä tapauksessa tarvitsen parvekkeen likimääräiset mitat, pituus, leveys ja kaiteen korkeus... Ja jos sinulla on ideoita tai toiveita ulkonäöstä.

Ota yhteyttä siinä tapauksessa!

Voisin kylläkin laskea hieman alustavasti rakenteen osalta. Koska en tunne kaikkia parvekkeisiin liittyviä normeja ja turvallisuusmarginaaleja, haluan siinä tapauksessa, että rakennusinsinööri tarkastaa laskelmani ennen valmistusta.
 
parvekkeiden pitäisi kai kestää tilapäinen kuorma 5 kN/m[sup]2[/sup] jos en väärin muista.... samanaikaisesti sitten varmaankin siitä tulee todennäköisesti mitoittava kiinnitys fasadiin... Vaatii todennäköisesti jonkinlaisen 45 asteen konsolin momentin pienentämiseksi palkkien ympärillä vai mitä?
 
mr Z sanoi:
balkonger skall väll klara en tillfällig last på 5 kn/m[sup]2[/sup] om jag inte missminner mig.... samtidigt så blir då nog förmodligen det dimensionerande infäsrtningen i fasaden... Kräver förmodligen någon form av konsol i 45 grader för att minska momentet runt balkarna eller?
Ja någon form av förstärkning måste till. Antingen om man kan få ordentligt fäste i en golvbjälke (verfieras med byggkonstruktör) som kan hålla balkongen. Eller så ordnar man ett fäste för en wire eller snedstag en bit upp, kanske där räcket ansluter till panelen, som håller planet.

Detta är vad jag resonerar mig fram til utifrån mina amatörkunskaper inom bygg och som maskiningenjör. Utförandet måste som sagt verifieras med en byggingenjör.
 
yksi asia, jota ei pidä aliarvioida, on parvekkeen ja sisäänkäynnin integroiminen juuri tähän tarkoitukseen... Heitetään ulos lauta:-) ja tuetaan maata (pilari) vasten ja saadaan mahtava sisäänkäynti:-) Ja järkeilemällä lopputulokseen ei koskaan ole väärin :-) Sitten taas puu kestää paljon enemmän kuin luulisi..tosin parveke on turvallisuusluokka 2 ja ilmastoluokka 3 voisi olla mitoitettava/väliaikainen kuorma * 1.3 tai jotain. mutta se ei ole väliksi omakotitaloissa evakuointi ei ole ongelma... joten 2-3 kN/m2 pitäisi riittää kaikkiin tilanteisiin, mihin lumi tulee, 1 kN / m2 tai jotain, sanotaan 3 niin on varmasti rauhallinen...
 
mr Z sanoi:
yksi asia, jota ei pidä aliarvioida, on sisällyttää parveke ja sisäänkäynti juuri tähän tarkoitukseen... Heitetään ulos kasa lankkuja:-) ja tuetaan maata vasten (pylväs) ja saadaan loistava sisäänkäynti:-) Ja pohtimalla saavuttaa tuloksen ei koskaan ole väärin :-) Sitten puu kestää paljon enemmän kuin mitä uskoo..tosin parveke on turvallisuusluokka 2 ja ilmastoluokka 3 täytyisi olla mitoitettava/tilapäinen kuorma * 1.3 tai jotain. mutta se on ihan sama omakotitalossa uloskäynti ei ole ongelma ... joten 2-3 kN/m2 pitäisi riittää aina lumikuormahan on 1 kn / kvm tai jotain sanotaan 3 niin ollaan kyllä rauhallisia...
Aivan, täytyy pohtia, se on melkein aina paras tapa! Nyt en tiedä, miltä talo tulee näyttämään ja mikä maku omistajilla on, joten ajatukseni perustuvat siihen, mitä uskon voisi olla siistiä.

Olen nähnyt muita vapaasti kantavien parvekkeiden rakenteita, joissa on käytetty UPE-palkkia kehyksenä ja sitten täytetty trallilla. Sinkitty UPE voi olla huikean hienon näköistä "nykyaikaisessa funkiksessa"! Palkki käännetään tietysti niin, että "avoin" puoli on ulospäin.

Teräksen edut tässä tapauksessa lienevät, että siitä tulee huoltovapaa (sinkitty), se sopii hyvin arkkitehtuuriin ja on erittäin yksinkertaista rakentaa vapaasti kantava rakenne.

Puun eduista oletkin jo puhunut.. ;-) Mitä tulee mittoihin, arvelen, että UPE100 eli 100 mm korkea riittää hyvin. Kaiteen kiinnikkeet hitsataan mielellään palkkiin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.