Hei!
Aion tehdä aukon ulkoseinään (2800 mm) erkeriä varten talossani, joka on rakennettu puurungosta vuonna 1932. Talossa on mansardikatto kulmilla 67 astetta ja 42 astetta. Talon leveys on 9200 mm.
Ajatuksena on käyttää liimapuuta, ja on olemassa ainakin kaksi erilaista sovellusta valmistajilta kuten Moelven ja Svenskt Trä, jotka voivat auttaa mitoituksessa. Kun käytän Svenskt Trä -sovellusta, valitsen 1,5-kerroksisen talon ja syötän omat arvoni, saan selville, että 45x195 C24-laatu riittää kantamaan L/300-leikkauksen vaatimukset. On myös huomioitava, että olen asettanut kattokulmaksi 60 astetta, koska mansardikatto ei ole vaihtoehtona sovelluksessa. Minulla on kaakeloitu kylpyhuone aukon yläpuolella ja haluan suuremman marginaalin. L/600-arvon saavuttamiseksi riittää kuitenkin 56x225 liimapuu. Moelvenin mukaan tarvitsen sen sijaan 140x225 liimapuun saavuttaakseni L/600. Täällä en kuitenkaan voi valita korkeampaa kattokulmaa kuin 45 astetta.
Tarkastellakseni järkevyyttä olen myös katsonut laskelmia kaksikerroksiselle talolle, joka on saatavilla vain Svenskt Trä -sovelluksessa. Kun käytän omia arvojani (42 asteen kattokaltevuus), saan tulokseksi 90x405. Ero 1,5- ja 2-kerroksisen talon välillä Svenskt Trä -sovelluksessa on siis valtava. Ymmärrän osittain, että kantavat rakenteet yläkerran lattiasta ovat suuremmat, koska ne ovat yhtä suuret kuin alakerrassa laskettaessa 2-kerroksista taloa, mutta näin suurta eroa ei pitäisi olla.
Mielenkiintoista on, että tukireaktio kaikissa kolmessa tapauksessa on noin 40 kN, hieman alhaisempi 1,5-kertaiselle kuin 2-kertaiselle, mikä tuntuu loogiselta. Samalla tukireaktiolla pitäisi taipuman olla sama samalla jännevälin pituudella vai onko jotain muuta, jota en ole huomannut?
Ystävällisin terveisin,
Björn Widarsson