Olen suunnittelemassa rakentavani katoksen meidän sementtirenkaalle, jossa yleensä istumme grillaamassa. En kuitenkaan tiedä, miten rakentaa seinää, joka kannattelee pulpettikaton palkkeja. Seinä tulee olemaan eristämätön. Asun lumivyöhykkeellä 3.
Tällä hetkellä suunnittelu näyttää tältä:
Ensimmäinen kysymys kuuluu, mikä on minimimitta, joka vaaditaan ikkunan yläpuoliselle palkille?
Ikkuna on 1400x1400.
Toinen kysymys kuuluu, miten pohjapalkki (jos sitä nyt niin kutsutaan) tulisi mitoittaa ja miten lasketaan pilarietäisyys tämän mitoituksen perusteella. Pohjapalkin pituus on 3350mm.
Joo, en ole vielä piirtänyt savukupua ja savupiippua. Mitä ajattelit?
Okei, ajattelin, että se näytti hengenvaaralliselta. Joku, jolla on enemmän kokemusta kuin minulla amatöörinä, voi varmasti antaa rakentavampaa kritiikkiä kuin mitä voin antaa.
Koko laajennuksen pituus- ja leveyssuunnat tarvitaan, jotta voidaan laskea sopiva palkkikoko ikkunan yläpuolelle. Tällainen pilarirakenne ei ole vakaa etureunassa ilman vinotuet tai että jokin osa tehdään levyineen.
Koko laajennuksen pituus- ja leveysmitat tarvitaan sopivan palkkikoon laskemiseksi ikkunan yläpuolelle. Tällainen pylväsrakenne ei ole vakaa etureunassa ilman diagonaalia tai että jokin osa tehdään levymateriaalista.
Se on noin 3,5 m leveä ja 3,5 m pitkä.
Löysin byggbeskrivningar.se:sta jotain, joka näyttää voivan käännä siihen, mitä teen, "Terassi kattorakenteella".
Kun syötän seuraavat tiedot (epävarma H ja Hd:n suhteen, jätin oletusarvoksi):
Saan:
Minulla on jo muutama 45x220 ja toivoin voivani käyttää niitä. Tämä näyttää kuitenkin suosittelevan GL28cs 56×225 Liimapuuta. Se on kuitenkin punaisella merkitty, joten todennäköisesti haluaa, että käytetään vielä suurempaa. Onko täysin kohtuutonta käyttää 45x220? Vai onko vain maanjäristys/the day after tomorrow -tilanteet, jotka vaativat liimapuun?
Koska minulla ei ole lattiaa, onko väliä mitä käytän alempana kantavana palkkina? Voisinko käyttää esimerkiksi 45x95? Vain pitämään pylväät yhdessä.
Nyt olen lisännyt joitain ikkunoita etupuolelle. Se, mitä sanot etureunan epävakaudesta ilman diagonaalia. Miten se voitaisiin ratkaista? Jos minulla on 45x220 yläkantavana palkkina, ja 45x220 alaluokkalana ja sitten yritän lisätä 45x45 naulamaalien ikkunan alle, riittääkö se? Vai onko mahdotonta tehdä näin?
Kanttipalkki etuikkunan yläpuolella voi olla 45x170 C24. Etureunan alaosa voidaan tehdä erittäin heikoksi, jos lisäät kaksi ylimääräistä jalustaa, jolloin kokonaismäärä on viisi. Jos asennat kattopalkit c/c 400 mm välein, voit käyttää 45x220 mm puutavaraa. Voit selvitä ilman etureunan diagonaalia joko tekemällä katosta jäykän tai asettamalla diagonaalin katon tasoon.
Yläikkunan yläpuolinen palkki voi olla 45x170 C24. Edessä oleva alhainen palkki voidaan tehdä hyvin heikoksi, jos lisäät kaksi ylimääräistä pilaria niin, että niiden kokonaismäärä on viisi. Jos asetat kattopalkit c/c 400 mm, voit käyttää 45x220 mm puutavaraa. Voit selvitä ilman diagonaalia etureunassa joko tekemällä katon jäykäksi tai asettamalla diagonaalin katon tasoon.
Anteeksi, unohdin ladata viimeisimmän luonnoksen. Se noudattaa suunnittelua, joka on enemmän kuvauksen "Terassi kattorakenteella" kaltainen.
Viimeisin luonnos:
Kuvaus:
Laskenta:
Kirjoitit 45x170 yläpalkiksi mutta ehkä täytyy olla 45x220 tämän uuden luonnoksen kanssa? Se ei ehdota mitään pienempää kuin 45x220. Vähensin cc-väliä kattopalkkien osalta niin saan 45x220 valinnaksi, mutta se on punaisella merkitty. Mitä se oikeastaan tarkoittaa, tarkoittaako se, että en voi käyttää sitä vai voiko sitä käyttää?
Ei ole haittaa, jos ikkuna-aukon yläpuolella on vahvempi palkki. Tällä tavalla taipuma vähenee entisestään. Kuitenkin 45x170 riittää. Vapaa jänneväli on pisin ja se määrittelee mitoituksen. En tiedä tarkalleen, miten tämä laskentasovellus toimii. Epäilen kuitenkin, että punainen merkintä johtuu siitä, että taipuma ylittää L/300 (kolmassadasosa jännevälistä). Kun suuri osa taipumasta johtuu lumikuormasta, se ei ole yhtä kriittistä. Päädyin muuten eri tulokseen. Unohdin mainita, että sinun pitäisi olla lumisuojalla katolla ylimääräisenä varotoimenpiteenä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.