Minun on kiinnitettävä liimapuupalkki (66x315) I-palkkiin (INP 200) kuten tässä kuvassa:
Eli palkkikenkä on valmistettava, joka näyttää suunnilleen tältä:
Kuormitus tälle kiinnitykselle on 13,1 kN. Eli noin 1,3 tonnia lepää palkkikengän päällä.
Kaksi kysymystä.
1) Tämän palkkikengän mitoitus. Kuinka paksua materiaalia tarvitaan? Joku, joka tuntee aiheen?
2) Onko kellään vinkkejä konepajasta Tukholman alueella, joka voi auttaa minua valmistamaan kaksi tällaista palkkikenkää?
Kiitos vinkistä, mutta liimapuupalkin alapinnan täytyy olla jonkin verran alempana kuin I-palkin, joten en halua kovertaa liimapuuta liikaa. Tämä lisää riskiä halkeilulle.
Lisäksi, jos liimapuupuu vain lepää I-palkin laipalla yhdeltä puolelta, on riski että I-palkki vääntyy.
Bråkis, sinullahan vaikuttaa olevan melko hyvä käsitys siitä, miten tämä tulisi rakentaa kantamaan kuormat.
Silloinhan sinulla pitäisi olla lähes tietoa mittojen laskemiseen myös?
Arvaukseni on 4 mm levy, jonka hitsaat tai taivutat, ja M10 pultit.
Mutta joku on varmaan mitannut teräspalkin ja liimapuupalkin?
Hänellä/hänellä pitäisi olla laskettu myös, miltä liitoksen tulisi näyttää.
Me emme täällä edes tiedä, millaista kuormitusta liimapuupalkki tulee kestämään.
(Ja en osaa laskea sellaisia asioita.
mutta eikö palkkikenkien korkeus teräspalkkia vasten pitäisi olla sama kuin teräspalkin sielu?
Minusta se näyttää hieman niukalta juuri siinä.)
Sitä minä antaisin oikean suunnittelijan katsoa. Jos minä (joka en ole mek. suunnittelija) ajattelen oikein, niin saat kiertomomentin, joka haluaa vetää ulos ruuvilevyn yläpään. Uskon, että siinä saat vipuvaikutuksen, joka lisää vetokuormitusta siten, että 13 kN alas voi antaa vetovoiman jopa 5 kertaa sen verran ruuvilevyn yläosassa. Mutta voin olla täysin väärässä.
Bråkis, sinullahan vaikuttaa olevan aika hyvä käsitys siitä, miten koko rakenne pitäisi suunnitella kantamaan kuormat.
Sittenhän sinulla pitäisi melkein olla tietoa myös mitoituksen laskemisesta? Veikkaukseni on 4 mm levy, jonka hitsaat yhteen tai taivutat, ja M10 pultit.
Mutta onhan joku mitoittanut teräs- ja liimapuupalkin? Hänen pitäisi myös olla laskenut, miltä liitoksen pitäisi näyttää.
Emmehän me täällä edes tiedä, millainen kuormitus liimapuupalkkiin tulee kohdistumaan. (Enkä osaa laskea sellaista. Mutta eikö palkkikengän korkeus teräspalkkia vasten pitäisi olla yhtä suuri kuin teräspalkin korkeus? Nyt minusta näyttää, että se näyttää hieman niukalta juuri tässä kohdassa.)
Teräspalkki on ollut siellä aiemmin, kun talo rakennettiin, ja nyt sitä ollaan laajentamassa. Liimapuupalkki on suunniteltu laskentataulukoiden/apuvihjeiden ja moelvenin mitoitusohjelman avulla.
Kuorma tulee olemaan 13,1 kN liimapuupalkista palkkikengälle.
Aivan oikein, 4 mm oli minun ajatukseni myös, koska se tuntuu oikealta vatsassa, mutta minulla ei ole laskettua konstruktiosuunnitelmaa siitä enkä ole löytänyt vinkkejä mistään. Ajattelin antaa laserleikata ja sitten taivuttaa 4 tai 5 mm levyn. Palkkikengän tulisi mahdollisuuksien mukaan täyttää koko teräspalkin korkeus, olet siinä aivan oikeassa.
Tuo saattaisi olla hyvä idea antaa oikean suunnittelijan tarkistaa. Jos mietin oikein (vaikka en ole mek. suunnittelija), niin saatat saada vääntömomentin, joka haluaa vetää ulos ruuviplatin yläosan. Luulen, että siinä voi olla vipuvarren vaikutus, joka lisää vetokuormitusta siten, että 13 kN alas voi aiheuttaa vetävän voiman jopa 5 kertaa sen verran ruuvilaatan yläosassa. Mutta voin olla täysin väärässä.
Hyvä näkökulma. Ehkä minun pitäisi olla varovainen ja antaa suunnittelijani (joka on auttanut muutamien muiden laskelmien kanssa) tarkistaa kuitenkin. Toivottavasti kesäloma ei ole vielä alkanut.
Ihanaa. Konstruktööri oli sitä mieltä, ettei sen tarvinnut olla niin monimutkaista, vaan voi tyytyä jättämään liimapuuta pois ja sitten käyttää ristiin i-palkin ympäri laitettavia teräsvanteita.
Hitsata erikoisheloja kuulostaa mielestäni vähän liioitellulta. Olisin ehkä miettinyt kahta kulmarautaa kummallekin puolelle palkkia. Jos pelkäät, että palkki halkeaa, mitä sen ei pitäisi tehdä, voit vetää kierretangon sen läpi ylhäältä alas ja varmistaa halkeamisen.
Ei hitsata kiinnikkeitä, piste.
Tee piirustus ja anna jonkun vesileikata ja taivuttaa.
6mm paksuus on järkevä mitta tälle ratkaisulle.
Täytä palkin elämää koko korkeudelta levyllä, mutta älä aseta reikiä liian lähelle palkin reunaa.
Onko teräspalkki laskettu kestämään kuorman ja vääntömomentin, jonka liimapuupalkki aiheuttaa yhdessä pisteessä? Koska TS sanoo, että se on jo paikallaan. Se saattaa olla mitoitettu aivan toiselle kuormitustapaukselle?
Eikö tämä ole kuin menisi joen yli vettä hakemaan?
Gunnebo:lla on paljon kiinnikkeitä järkevillä mitoilla.
[linkki]
[linkki]
[linkki]
Olen samaa mieltä, ne ovat erittäin hienoja. Mutta mikään niistä ei sovellu kiinnitykseen I-palkkiin.
Muista, että I-palkissa kiinnikkeen kiinnitetään palkin kylkeen. Ja sitten laippa on paljon kauempana, joten kiinnikkeen on oltava suunniteltu siten, että se ulottuu I-palkin laipan ulkopuolelle.
Olen käynyt läpi Gunnebo:n ja Strong-Tie:n valikoimat. Se, mikä mahdollisesti toimii, on vahvempi peltikulma, jos viilennetään liimapuupalkki ja estetään se halkeamasta. Esim. kierrepuikon avulla, kuten Torpalainen ehdottaa, tai kuten luonnostelin täällä: http://www.byggahus.se/forum/byggma...imtra-i-i-balk-med-ritningar.html#post1757125
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.