Suunnittelen poistaa seinän keittiön remontin yhteydessä vapaa-ajan asunnossamme. Seinä on kantava, ja minun on asetettava palkki. Palkin pituuden on oltava 3,5 m, ja yllä oleva lattia, jota palkki tukee, on 6 m. Käyttämällä liimapuupalkkien mitoitusohjelmaa sain selville, että tarvitsen liimapuupalkin, joka on 90x270 tai 65x310mm. Yläpuolella oleva huone (1/2 kerros) on makuuhuone.

Silmissäni palkki tuntuu erittäin vahvalta. Jos yläpuolella oleviin huoneisiin kohdistuu suuri kuormitus ja sinne tuodaan esimerkiksi raskaita huonekaluja, kuten piano, niin ymmärrän sen, mutta makuuhuone? Onko joku, joka uskaltaa arvioida, kuinka suuri riski on, jos pienennän palkin esimerkiksi 90x200mm:ään? Olen myös yrittänyt löytää tietoa siitä, kuinka paljon ohuempi teräspalkki olisi samalla kantavuudella kuin liimapuupalkki. Se on tietenkin painavampi, mutta olen kiinnostunut siitä, ettei palkki rakennu enemmän kuin tarpeen. Kattokorkeus on rajallinen!

Olisin kiitollinen, jos joku voisi neuvoa minua.

Ulf

Hei!
Menen toiseen kysymykseesi.. Teräspalkki, joka kestää saman kuorman kuin liimapuu, on matalampi. En uskalla vastata kuinka paljon. Paras suorituskyky korkeuden/taivutusvastuksen suhteen on HEA-palkilla.

On toinen ketju foorumilla, jossa juuri tätä aihetta on käsitelty aiemmin perusteellisesti. Käytä hakutoimintoa.

Olen etsinyt pidemmän aikaa, kuinka mitoittaa HEA-palkki minun tapauksessani, mutta tulokset ovat olleet hyvin vähäisiä. Liimapuutuottajat tekevät sen helpoksi meille taulukoiden ja ohjelmien avulla, mutta teräksen kohdalla apu näyttää olevan vähäistä.

Onko jollain vinkkejä? (Olen etsinyt kaikista foorumeista, mutta en löydä mitään suoraa, jota voisin käyttää).

Ystävällisin terveisin
Ulf

3,5 metrin pituinen liimapuupalkki 90x270 L40 (sisätiloissa) voidaan korvata HEA120:lla. (Huomaa, että en ota vastuuta alkuperäisestä laskelmastasi, käännän vain tuloksen teräspalkiksi)

Mielestäni palkki vaikuttaa hyvin vahvalta. Jos yläpuolella olevat huoneet altistuvat suurelle rasitukselle ja esimerkiksi sisään vedetään raskaita huonekaluja kuten piano, voin ymmärtää sen, mutta makuuhuone?
Boverketin rakennemääräysten mukaan
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2003/regelsamling_for_konstruktion.pdf
asuinrakennukset tulee mitoittaa 2,0kN/m[sup]2[/sup] (0,50kN/m[sup]2[/sup] kiinteä ja 1,50kN/m[sup]2[/sup] vapaa) Tarkoittaa sitä, ettei seuraavan omistajan tarvitse vahvistaa rakennetta, jos hän käyttää makuuhuonettasi musiikkihuoneena....

/Ingenjören

bengtner sanoi:
Onko joku, joka uskaltaa arvioida, kuinka suuri riski on, jos menen alas esim. 90x200mm?
220*200 tekee saman työn kuin 90*270.

Minun silmissäni palkki tuntuu erittäin vahvalta. Jos yläpuoliset huoneet ovat alttiina suurelle kuormitukselle ja esimerkiksi raahataan sisään raskaita huonekaluja kuten piano, niin voin ymmärtää sen, mutta makuuhuone?
Miten tiedät, ettei seuraava omistaja aseta vesivuodetta?

Kiitos vinkeistä. Se taitaa sitten olla HEA120 kuitenkin. En halua ottaa vastuuta vesivuoteesta tai pianosta, joka putoaa alas...

Onko kenelläkään tietoa teräspalkin ja liimapuupalkin tuen pituudesta? Liimapuupalkin mitoitus antoi tuloksen, että 66mm tuki riittää 66*315mm palkille. Tuskin teräspalkki tarvitsee enempää, mutta jos jollakin on parempaa tietoa, olen kiitollinen.

/Ulf

bengtner sanoi:
Kiitos vinkeistä. Täytyy kai valita HEA120 kuitenkin. En halua ottaa vastuuta vesisängystä tai pianosta, joka putoaa alas...

Onko kellään tietoa teräs- ja liimapuun tukipituudesta? Liimapuun mitoitus antoi tulokseksi 66 mm tuki 66*315 mm palkille. Tuskin uskon, että teräspalkki vaatii enempää, mutta jos jollakin on parempaa tietoa, olen kiitollinen.

/Ulf
66 mm tuki riittää varmasti hyvin. Kriittisempää voi olla materiaali, jolle palkki asetetaan, kuinka kovaa se on? Onko se puu, betoni, tiili?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.