2 041 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Mitoittaa koolaukset ilmarakoon (ulkokatto)
Hei!
Minulla on 4x8 metrin kokoinen autotalli. Katos on loiva (muutama aste) autotallin pituuden suuntaisesti. Autotalli on rakennettu kattopalkeilla (45x170), jotka ovat cc60 välein.
Nyt aion poistaa katon ylimmät kerrokset ja rakentaa tuuletusraon sekä asentaa räystäslaudoituksen. Aikomukseni on rakentaa tuuletusraon sijoittamalla koolauskappaleita autotallin pituussuunnassa, eli ristikkäin kattopalkkien kanssa.
Suunnitelmana oli asettaa koolaukset cc60 etäisyydelle ja käyttää kokoa 45x45. Mutta onkohan tämä liian heikkoa? Katemateriaalina on huopa, joten ei ole suoranaisia painoja huomioitavana. Tarkoituksena on aikaansaada riittävää jäykkyyttä, jotta kävely tai lumikuorma ei taivuta koolauksia ja vahingoita huopaa.
Pitäisikö minun käyttää 2"-3 tai jopa 2"-4?
Esteettisen puolen lisäksi on myös käytännöllinen puoli. Jos jätän näkyvät koolaukset räystäsalueelle, niin onko paksumpi aina parempi?
Minulla on 4x8 metrin kokoinen autotalli. Katos on loiva (muutama aste) autotallin pituuden suuntaisesti. Autotalli on rakennettu kattopalkeilla (45x170), jotka ovat cc60 välein.
Nyt aion poistaa katon ylimmät kerrokset ja rakentaa tuuletusraon sekä asentaa räystäslaudoituksen. Aikomukseni on rakentaa tuuletusraon sijoittamalla koolauskappaleita autotallin pituussuunnassa, eli ristikkäin kattopalkkien kanssa.
Suunnitelmana oli asettaa koolaukset cc60 etäisyydelle ja käyttää kokoa 45x45. Mutta onkohan tämä liian heikkoa? Katemateriaalina on huopa, joten ei ole suoranaisia painoja huomioitavana. Tarkoituksena on aikaansaada riittävää jäykkyyttä, jotta kävely tai lumikuorma ei taivuta koolauksia ja vahingoita huopaa.
Pitäisikö minun käyttää 2"-3 tai jopa 2"-4?
Esteettisen puolen lisäksi on myös käytännöllinen puoli. Jos jätän näkyvät koolaukset räystäsalueelle, niin onko paksumpi aina parempi?
Olin varmaan laittanut tuulisuojan suoraan kattotuolien päälle....sitten 28x70 jokaiseen kattotuoliin ja sitten raakapontti siihen päälle....
Hajallisia neuvoja 
Kattopalkit cc60 etäisyydellä, lisänä ristikkäin asennetut rimat päällä, myös cc60. Syynä siihen, etten aseta rimoja ilmarakoon pitkin kattopalkkien suuntaisesti, on että ilmanvaihto suuntautuu silloin väärään suuntaan ja kondenssi ja kosteus, jotka haluavat valua katon kaltevuutta pitkin, voivat kerääntyä.
Matti_75: Nosta ainakin 2"-3?
Kattopalkit cc60 etäisyydellä, lisänä ristikkäin asennetut rimat päällä, myös cc60. Syynä siihen, etten aseta rimoja ilmarakoon pitkin kattopalkkien suuntaisesti, on että ilmanvaihto suuntautuu silloin väärään suuntaan ja kondenssi ja kosteus, jotka haluavat valua katon kaltevuutta pitkin, voivat kerääntyä.
Matti_75: Nosta ainakin 2"-3?
Klikkaa tästä vastataksesi