Hej!
Olen alkanut innostua rakentamaan parveketta osan terassistamme päälle. Nykyään on pieni parveke, joka puretaan ja korvataan isommalla. Se rakennetaan talon sisänurkkaan, joten kaksi kiinnityspistettä tulee seinään. Leveydeksi on ajateltu 5100 mm ja syvyydeksi 2700 mm. Haluan vain yhden tolpan parvekkeen ulkokulmaan, joten siitä tulee kantopalkki, jonka jänneväli on 5100 mm. Riittääkö liimapuupalkki, jonka mitat ovat 90x315 kantopalkiksi, sekä liimapuupylväs, jonka mitat ovat 115x115 ulkokulmassa?

Rakennesuunnitelma, jossa näkyy uusi, suurempi parveke mittoineen: leveys 5100mm, syvyys 2700mm, kulmatolpan korkeus 2500mm.

Aurinkoisin terveisin, Lars
 
90x315 pitäisi riittää. En ole laskenut taipumaa, mutta hyötykuorma 3,5 kN/neliömetri plus lumikuorma 3 kN/neliömetri on sinänsä todellista ylimitoitusta. Pilarin voi olla 90x90.
 
Hei minulla on samanlainen projekti, parveke sisäkulmassa tolpan kanssa. 4 m jänneväli ja 3 m syvyys. Mietin, voisinko käyttää 2 kpl 45x220x4000 rakennuspuuta kantavaksi palkiksi? Jos 2 kpl 45x220x4000 ei riitä, riittäisikö 56x315x4000 vai mitä mittoja kantavalle palkille minun pitäisi käyttää mielestänne?
 
Kaksois 45x220 ei riitä. Liimapuupalkki 56x315 on alakanttiin huomioiden, että palkki on ulkona. Ehdotan sen sijaan 78x315.
 
Kiitos vastauksesta, riittääkö 66x315x4000? Se on mitä saan täältä seudulta? Muuten se tulee olemaan tilattava tuote.
 
Se ei putoa, mutta on hieman alimittainen. Jos tilaat sen, voit saada sen oikeassa pituudessa, muuten varastoversio on yleensä 6 m pitkä.
 
  • Tykkään
Pagno
  • Laddar…
Ok kiitos paljon. Ostin jo 90x315 mutta pidän sitä hieman kömpelönä käsitellä. Voin saada 66x315 kaverilta, siksi kysymykseni.
 
90x315 on paljon parempi. Käytä sitä.
 
J justusandersson sanoi:
90x315 on paljon parempi. Käytä sitä.
J justusandersson sanoi:
90x315 on paljon parempi. Käytä sitä.
Kiitos nopeista vastauksista, tilaan sen siis. Mukavaa iltaa.
 
Vielä yksi kysymys, ajattelin käyttää reglar 3000x195x45 60 cm välein. Mietin riittääkö 195 reglar vai täytyykö minun käyttää 220 mm?
 
Käyttäisin 45x220. 45x195 on tarpeettoman heiluva 3 metrin jännevälin parvekkeella.
 
Kiitos vastauksesta. Mukavaa iltaa nyt.
 
Hei, nyt olen päättänyt laajentaa parvekkeen pinta-alaa. Mietin, minkä ulkoisen kantavan palkin minun pitäisi valita. Katsokaa kuvaa. Kiitos kaikista vastauksista. Balkongin laajennussuunnitelma mittakaavioineen ja rakennekokoonpanoineen tietokoneohjelmassa.
 
Ehdotan liimapuuta 90x270 ulompaan kantavaan linjaan. Kaksi 45x220 ei riitä.
 
minulle suositeltiin ottamaan 270X90 kantavaksi palkiksi, joka kantaa paljon enemmän kuin ulkosyrjän palkki tulee tekemään. Kiitos kuitenkin vastauksesta.
Mukavaa päivää.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.