Minulla on terassin katto, jonka olen purkanut ja aion tehdä uudelleen, koska minun täytyi vaihtaa tolpat lahoamisen vuoksi. Olen vaihtanut painekyllästettyihin 90x90mm tolppiin, mutta huomasin, kun purin vanhan rakenteen, että seinään kiinnitetyt kattotuolit ovat erittäin "heiluvia" ja epävarmoja. Kyseessä on ikkunaseinä, joka jostain syystä ei vaikuta olevan ankkuroitu yläreunasta, mikä aiheuttaa sen, että se heilahtelee, kun terassin ovi suljetaan kovaa. Korjaan tämän, kun vaihdan ikkunat ja terassin oven tulevaisuudessa. Mutta ajattelin tehdä terassin katolle fiksumman ratkaisun, joka estää sen purkamisen, kun joudun purkamaan tuon ikkunaseinän.
Ajatukseni oli asentaa liimapuupalkki ikkunaseinän ja terassin oven yläpuolelle, jonka leveys on noin 5,5-5,6 metriä. Mutta mikä olisi riittävä paksuus tolpille ulkoreunassa sekä liimapuupalkille, jotta ne kestävät kannattelemassa kattoa entiseen tapaan? Katto tulee olemaan pellistä sen sijaan, että se olisi kennolevyä, mutta lumikuorman osalta pitäisi laskea ylimääräistä, koska itse katto ei ole niin raskas.
Liitän kuvia, joissa olen piirtänyt punaisella värillä, mihin ajatellin laittaa liimapuupalkin sekä nykyiset 2 kpl 90x90 tolppaa. Riittääkö 90x90 vai täytyykö sinne laittaa jotakin muuta?
Sivutolpat ja etureunan tolpat eivät tietenkään ole vielä oikeaan pituuteen katkaistuja
Katon syvyys on 4m, pylväät ovat tavallista painekyllästettyä 95x95 epävarmaa, ovatko ne lujuusluokiteltuja, mutta ne voi tietenkin vaihtaa tarvittaessa
Liimapuupalkin tulee olla vähintään 90x405 mm. Jos valitset paksumman palkin, voit sen sijaan käyttää 140x360 mm. Pilarit, jotka ovat 95x95 painekyllästetystä puutavarasta, riittävät (vaikka ovatkin rajalla), jos ne ovat vähintään luokkaa C 24. C 14 on liian heikko. Mieluiten näkisin, että vaihtaisit ne 90x90 liimapuupylväisiin. Tämä johtuu palkin pitkästä jännevälisestä ja Gävleborgin korkeista lumikuormitusarvoista.
justusandersson sinä joka näytät olevan perillä asioista. Ajattelin ensin käyttää painekyllästettyjä palkkeja etureunassa, jossa on 3 tolppaa nurmikolle päin, mutta kun niitä on vain 5,2 m pituisina ja tarvitsen 5,5 m saadakseni koko palkin siihen, ajattelin sitten käyttää liimapuupalkkia etureunassa sen sijaan, että olisi 2 jaettua painekyllästettyä.
Mikä koko minun pitää olla, kun on olemassa keskimmäinen tolppa, jota ei ollut seinää vasten?
Seinässä on nyt 90x90 liimapuutolpat kummallakin puolella ikkunoista, jotka on ankkuroitu seinään ja 90x405 liimapuupalkki, joka on ankkuroitu tolppiin ja seinään.
Voisiko esimerkiksi 42x180 tai 56x225 riittää ulkona? Haluaisin mieluiten mahdollisimman matalan palkin, koska muuten lyön pääni siihen, jos kulkee siitä ulos.