Minulla on kellarikäytävä, joka ei ole kaunis...
Se näyttää olevan paikalleen valettu, kun talo rakennettiin vuonna 1970, eikä se ole todennäköisesti saanut mitään hoitoa sen jälkeen.
Muuri nurmikkoa vasten on karkea rakenteeltaan (näyttää siltä, että betonia ei ole täristetty) ja on luultavasti maalattu kylmäbitumilla joskus aikojen alussa.
Taloperusta on maalattu tuntemattomalla maalilla, joka pysyy hyvin alustassa, paitsi parissa paikassa, joissa maalilastuja on voinut raaputtaa irti, ja ne ovat hauraita ja helposti murtuvia (eivät joustavia).
Olen nyt alkanut korjata tätä kauhistusta, mutta olen törmännyt muutamiin pohdintoihin koskien käytettäviä materiaaleja.
Tavoitteena on tasoittaa ulkoseinän pinta niin, että se vastaa rapattua taloperustaa, ja sitten maalata kaikki samalla värillä (eri sävy kuin nykyinen). Myös portaat on tarkoitus maalata.
1
Weber easy repair toimii hyvin betonipintojen tasoitteena. Olen jo kokeillut sitä laikuittain, käytin pohjamaalia ja se on toiminut hyvin tähän asti, ja korjauslaasti toimii hienosti, mutta huomasin, että se oli akryylipohjainen pohjamaali, mikä ei ole optimaalista, koska se ei hengitä. Lisäksi ei tiedä, miten se toimii pitkällä aikavälillä. Tehty mikä tehty, ja koska se on vain laikuittain, uskon, että muuri voi hengittää riittävästi. Lisäksi se on salaojitettu isodränillä. Mutta onko olemassa pohjamaalia tai vastaavaa, joka takaa, että korjauslaasti tarttuu vanhaan alustaan, jos aion jatkaa? Pelkään hieman, että on vaikea saada mitään tarttumaan kylmäbitumiin.
2
Onko olemassa suositeltua maalia portaille? Kun olen kysynyt maalikaupoista, vastaus on, ettei sellaista ole, joka kestäisi pitkään. Mutta mitä foorumit sanovat kokemuksista? Onko olemassa hyvä maali ulkoportaille? Kuinka portaat voidaan sitten tehdä vähemmän hengenvaarallisiksi talvella, jos maalaa maalilla, joka on luultavasti liukkaampi kuin betoni?
Lisäksi: Miten parhaiten saa pois vanhaa sammalta? Olen jo tappanut sen, mutta on vaikea saada pois sitä, mikä on tarttunut tiukasti betoniin. Teräsharja toimii, mutta on vaikea päästä täysin syvälle.