Hei!
Asun 1,5-kerroksisessa tiilitalossa, jossa on kellari, rakennettu -58.
Olen vaihtamassa viemäriputkia kellarissa rikkoutuneiden valurautakaivojen vuoksi, samalla myös laskemassa niitä niin paljon kuin mahdollista.
Aion myös salaojittaa talon uudelleen tulevaisuudessa ja eristää Isodrän:illä.
Nyt mietin myös kellarin lattialaatan eristämistä, mutta todellisuus ei vastaa piirustuksia.
Siellä laatan pitäisi olla "kelluva" ja ulkoseinien + kantavan seinän seisoa valetuilla palkeilla. Liitän kuvia piirustuksista.
Laatassa ei ole raudoitusta.
Kellariseinät "gråsuggor" on muurattu suoraan kellarin lattialaatan päälle, mutta hieman paksummin valettu siellä, missä ulkoseinät kulkevat.
Kysynkin, miten voisin vahvistaa niitä saadakseni enemmän eristystä lattian alle menettämättä kattokorkeutta.
Olen lukenut, että jotkut tekevät lisävalua, kaivavat osan kerrallaan (enintään 1000 mm) molemmilta puolilta seinää ja tekevät ensin perustusvalun kuten piirustuksissa, ja sitten valavat viimeisen osan uuden perustuksen ja seinän väliin ekspanderbetonilla.
Onko näin toimiminen riskitöntä, jotta vältetään painumat tulevaisuudessa? Laatan alla on vain soramaata.
Vai onko teillä muita ratkaisuja?
Käsittääkseni piirustusten mukaan tiiliseinäni ovat kantavia, koska ulkoseinissä ei ole muita puurakenteita kuin ne, jotka kantavat eristystä.
Minulla ei ole muuta piirustusta itse kellarista kuin mitä näissä näkyy.
Raudoituspiirustus on pohjakerrokselle, siinä on hieman mainittu, mitä betonilaatua käytetään, samoin kuin yksityiskohdat palkeille.
Se on melko monimutkainen operaatio tehdä, mitä suunnittelet.
Se koskee sekä valmiin rakenteen lujuuden varmistamista että sitä, että kaikki pysyy paikallaan rakennusajan.
Tämä on ehdottomasti jotain, josta teidän täytyy konsultoida rakennesuunnittelijaa saadaksenne selville.
Jos tekee jotain väärin, se voi aiheuttaa kohtalokkaita seurauksia rakennukselle.
Tämän tyyppinen puuttuminen kantavaan rakenteeseen on lisäksi rakennuslupavelvollinen useimmissa tapauksissa juuri suurien riskien vuoksi, jos tekee virheen.
Nyt kaivoimme vain yhden huoneen. Otimme mukaan perustusasiantuntijan ennen kuin aloitimme kaivauksen seinien alla ja saimme peukalon pystyyn - täydelliset maaperäolosuhteet ja ei kantavia seiniä, joten se oli triviaalista, mikä ei luultavasti ole kovin edustavaa.
Valettiin uudelleen "pala kerrallaan" -menetelmällä, eikä siinä ollut varsinaisesti mitään kummallista. On tärkeää muistaa, että se vie erittäin kauan (kalenteriaika). Teimme yhden segmentin viikossa. Myös haasteena oli saada aikaan järkevä raudoitus, kun on paljon lyhyitä segmenttejä, jotka sidotaan yhteen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.