Hei, toivottavasti tämä on oikea osasto. Haluaisin kiinnittää television seinään ja sitten laittaa kaksi hyllytasoa sen alle. Hyllyt ja kannattimet on ostettu. Ongelmani on, että minulla ei ole aavistustakaan, mistä materiaaleista seinä on tehty, ja siksi on vaikea tietää, millaisia tulppia minun pitäisi hankkia. Olen käyttänyt lujitintunnistinta, eikä televisiota voida kiinnittää tukipalkkiin. Talo on alun perin 1920-luvulta, mutta tämä seinä saattaa olla uusittu. Olen irrottanut puhelinpistokkeen, ja se näyttää tältä.
Olen myös porannut reiän tähän nähdäkseni, pääseekö ns. toiselle puolelle. Mutta mitä tulee ulos, tuntuu enemmän puukuiduilta. Onko teillä vinkkejä, mitä minun pitäisi käyttää tässä? Televisio tulee painamaan noin 20 kiloa plus vesakiinnike. Jokainen lankku on sitten 140 cm pitkä ja painaa noin 5 kiloa kappale. Ajattelin käyttää kaksi kannatinta per lankku.
Hilfe, olen vetkuttanut tätä 6 kuukautta, mutta nyt niiden täytyy päästä seinälle.
Seinän ydin voi (todennäköisesti) koostua vain kahdesta vaihtoehdosta. Joko se on puulankkuja, todennäköisesti 3 tuumaa paksuja, tai sitten se on muuratusta tiilestä. Ulkopuolelta molemmissa tapauksissa on rappaus, johon on nykyään kiinnitetty kipsilevy. Jos kyseessä on lankkuseinä, todennäköisesti lankun ja rappauksen välissä on purkupaneeli ja kaislamatto.
Helpoin tapa selvittää, mistä on kyse, on mitata seinän paksuus ikkunan kohdalla. Jos se on tiiliseinä, paksuus on noin 30 cm. Jos se on lankkuseinä, paksuus on noin 15 cm.
Jos kyseessä on lankkuseinä, kiinnittämiseen tarvitaan riittävän pitkiä ruuveja. Mene kunnon rautakauppaan. Ne voivat tarvita olla kapeampia kuin mitä on normaalia pituudelle. Tiiliseinässä ehdotan niin kutsuttuja naulatulppia.
Kiitos, olisi ehkä pitänyt sanoa, että tämä on väliseinä olohuoneen ja hallin välillä. Se on noin 11 cm paksu. Yritin ostaa plugia kahdesta eri rautakaupasta, mutta he sanoivat, että minun täytyy ehdottomasti tietää, mitä materiaalia se on, muuten tämä ei tule onnistumaan. Tällä hetkellä olen ostanut 70 mm ruuveja kiinnikkeisiini, jotka ovat noin 35 mm paksuja. Epävarma, riittääkö tämä nyt.
Näyttää siltä, että joku on asentanut kipsiä rapatun/muuratun seinän päälle. Toivottavasti muut sähköasennukset eivät näytä samalta kuin puhelimen asennus.
Ser ut som nån satt gips utanpå putsad/murad vägg. Jag hoppas att övriga installationer av el inte ser ut som den till telefon.
Nej, jag tror inte det. All el har gåtts igenom för ett par år sedan. Visserligen är inte det någon garanti, men det var en seriös firma. Men självklart går det också el där jag vill sätta upp TV:n.
Här är en bild på hela väggen. Där jag har markerat men på andra sidan väggen sitter proppskåpet.
Silloin siinä on lankkuseinä, jossa on rappaus ja kipsi molemmin puolin. 13+15+50+15+13 = noin 106 mm plus vähän vanhoja tapettikerroksia. 70 mm ruuvi on liian lyhyt, jos konsoli on 35 mm. Sinun täytyy käyttää 90 mm. Jos sinulla on huono tuuri, osut saumakohtaan lankkujen välissä, silloin sinun täytyy siirtää kiinnitys sivusuunnassa.
Sitten se on lankkuseinä, jossa on rappaus ja kipsi molemmin puolin. 13+15+50+15+13 = noin 106 mm plus vähän vanhoja tapettikerroksia. 70 mm ruuvi on liian lyhyt, jos konsoli on 35 mm. Sinun täytyy siirtyä 90 mm. Jos sinulla on huono tuuri, osuu lankkujen väliin, silloin sinun on siirrettävä asennusta sivusuunnassa.
Tarkistin asian miehen kanssa nyt, hän tarkoittaa, että se ei ole lankkua vaan enemmänkin lastulevyä. Että porakoneesta tullut materiaali oli enemmänkin nukkaa. En itse voinut arvioida, mitä se oli. Ruuveista puhuttaessa ne ovat vain 4 mm paksuja ja 70 mm pitkiä. Voin ehdottomasti vaihtaa pidempiin. Kysymys onkin, mitä proppuja pitäisi käyttää koko asennuksessa.
Lastulevyä ei ollut 1920-luvulla. Viimeisessä kuvassa listoissa ja ovenkarmissa näkyy selvästi, että kyseessä on alkuperäinen seinä. Kokeile ruuvata sisään oikein pitkä ruuvi ja katso, saako se otteen. Laudasta tehtyyn seinään, vaikka se olisi rapattu, ei tarvitse plugia.
Nukka voisi olla treetex, mitä se nyt sitten onkin, sitä käytettiin ennen eristeenä ulkoseinien sisäpuolella.
Kokeile porata suuri reikä telepistorasian taakse, niin voit siellä tarkistaa, miltä eri kerrokset näyttävät. Reiän peittää kuitenkin pistorasia, joten on parasta ottaa reilusti.
Olen myös miettinyt treetexia, mutta en usko (ts. en tiedä) että sitä oli olemassa 1920-luvulla. Seinän ei myöskään tarvitse olla symmetrisesti rakennettu. Se voi sisältää eri kerrokset eri puolilla. Olen itse asunut melko pitkään erilaisissa lautataloissa. Siinä, joka oli rakennettu vuonna 1929, jouduin varustautumaan ruuveilla, joiden pituudet vaihtelivat 30:stä 100 mm:iin, kun halusin kiinnittää jotain. Mitään ei voinut pitää itsestäänselvyytenä.
Nukka voisi olla treetexiä, mitä se sitten onkaan, sitä käytettiin aikaisemmin eristeenä ulkoseinien sisäpuolella.
Kokeile porata iso reikä puhelinliitännän taakse, niin voit katsoa, miltä eri kerrokset näyttävät. Reikä peittyy joka tapauksessa liitännällä, joten on yhtä hyvä tehdä siitä kunnollinen.
Hei, juuri niin teimme äskettäin. Tältä se näyttää.
Listat eivät ole alkuperäisiä vaan aiempien omistajien asentamia. Tämä seinä voi olla alkuperäinen tai vastikään asennettu. Sitä en yksinkertaisesti tiedä.
Se näyttää jonkinlaiselta puuvillalevyltä, mutta sen täytyy olla kiinnitetty johonkin. Huomaan nyt, että jalkalista ei ole 1920-luvulta. Se on ehkä sittenkin uudempi seinä. Etkö voisi laittaa esille pohjapiirrosta, jotta kokonaisuuden näkisi paremmin?
Valitettavasti välittäjän piirustukset eivät ole täysin luotettavia, mutta silti vaikuttaa siltä, että seinä on aina ollut olemassa. En myöskään näe mitään järkevää syytä sille, että se olisi eri rakenne kuin muut sisäseinät. Mitä enemmän katson lastuja, sitä vähemmän ne mielestäni näyttävät treetexiltä tai miltään muulta puuviiluvaihtoehdolta, vaan pikemminkin jonkinlaiselta vaurioituneelta puulta, joka murenee, kun poraatte. Kokeilkaa, voitteko kiinnittää kunnolla pitkän ruuvin toiseen paikkaan. Ongelmanne ratkaisu voi olla käyttää vanerilevyä, jossa on monta kiinnityspistettä välikappaleena?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.