14 536 lukukertaa ·
40 vastausta
15k lukukertaa
40 vastausta
Miten tietää, onko se sinibetonia?
Tomture61
Omatoimirakentaja
· Luleå
· 5 611 viestiä
Tomture61
Omatoimirakentaja
- Luleå
- 5 611 viestiä
Gammamittaus voidaan suorittaa mittarilla, joka pidetään ulkoseinää vasten (missä epäillään sinistä betonia) https://radonmätning.se/blabetong/
Kuulostaa enemmänkin siltä, että se on torpargrund? Betoni/kivikehys talon ympärillä, sitten seisoo puubetonipalkilla?A Asli sanoi:
Varmista, että tarkastus sisältää oikean kosteuden mittauksen peruspuista sekä palkkien kosteuden mittauksen kantavan seinän lähellä.
Tarkista, milloin salaojitus on tehty viimeksi! Erityisen tärkeää torpargrund/ryömintäperustuksella, jotta et saa painumia tai kosteudesta johtuvia ongelmia huonon salaojituksen vuoksi.
Vanhempi salaojitus kestää noin 20 vuotta, jos se on tehty "oikein" (riippuen monista tekijöistä tietysti). Joten ettei se tule yllätyksenä teille mahdollisessa ostossa.
Välittäjä kutsui sitä suljetuksi ryömintätilaksi. Ei ole luukkua alas pääsemiseksi. Talo on rakennettu 1963. Mutta ehkä se on torppa sitten?JAAM91 sanoi:Kuulostaa enemmän siltä, että se on torppa perustuksella? Betoni/kivikehys talon ympärillä, sitten betonihirsien päällä? Varmista, että tarkastus sisältää kunnon kosteusmittauksen hirsistä sekä kosteusmittauksen lattiarakenteesta kantavien seinien läheltä. Tarkista, milloin salaojitus on tehty viimeksi! Erittäin tärkeää torppa-/ryömintätilan kohdalla, jotta et saa painumia tai kosteusongelmia huonon salaojituksen vuoksi. Vanhempi salaojitus kestää noin 20 vuotta, jos se on tehty "oikein" (riippuu monista tekijöistä tietysti). Jotta se ei tule yllätyksenä teille mahdollisen oston yhteydessä.
Epäilimme sinibetonin olemassaoloa talossa, ja ainoa tapa selvittää, onko säteilyä vai ei, on gammasäteilymittarilla. Kunnilla on sellaisia, mutta juuri meidän kieltäytyi lainaamasta sitä. Ostimme talon klausuulilla ja saimme OCAB:lta kaverin mittaamaan, ei sinibetonia ja siksi ei säteilyä. On mainittava, että betoni näytti täsmälleen samalta kuin sinibetoni.
Älä osta taloa ilman, että olet käynyt pohjakerroksessa. Ellet sitten aio purkaa kaikkea muutenkin ja ole valmis ottamaan riskin.
Älä osta taloa ilman, että olet käynyt pohjakerroksessa. Ellet sitten aio purkaa kaikkea muutenkin ja ole valmis ottamaan riskin.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 161 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 161 viestiä
Jos se näytti siniselle betonille, niin se oli luultavasti sinistä betonia. Kaikki sininen betoni ei kuitenkaan sisällä uraania, joka vapauttaa radonia, se riippuu siitä, mistä liuskeet ovat peräisin.G goosen sanoi:
Kyllä se on niin, mutta siteeraan tämän, koska on monia vuokrayhtiöitä, jotka eivät välitä asukkaistaan lainkaan. Toki on helpompi muuttaa ja niin edelleen. Asunto-osakeyhtiössä sama asia, ja vaikka se on yhdistyksen vastuulla, jaatte silti kustannukset ja saatte paljon korkeamman maksun.BirgitS sanoi:
Mutta omassa talossa voit helpommin korjata ongelmat itse. Voit valita itse, kuka korjaa ongelmat, eikä kukaan muu päätä tai äänestä asiasta!
Viimeksi muokattu:
Omakotitaloissa valitaan lisäksi MILLOIN ongelmat korjataan, mikä laatutaso ja siten hinta ovat sopivia, ja miten se toteutetaan niin, että esim. lapset välttyvät pölyltä lomallaan jne.
On huomioitava myös, että radonin riskit tupakoimattomalle ovat hyvin rajalliset. Ja jos talossa on jonkinlainen sähköpuhaltimen avulla toimiva ilmanvaihto, äärimmäisen korkeat tasot ovat harvinaisia.
Tämä oli usein ongelma painovoimaisella ilmanvaihdolla varustetuissa taloissa kesäaikaan tai suuremmissa vuokrataloissa.
Perustuksia pitäisin tässä tapauksessa suurempana ongelmana.
Tämä oli usein ongelma painovoimaisella ilmanvaihdolla varustetuissa taloissa kesäaikaan tai suuremmissa vuokrataloissa.
Perustuksia pitäisin tässä tapauksessa suurempana ongelmana.
Stickan56
Talon omistaja
· Roslagen
· 1 936 viestiä
Stickan56
Talon omistaja
- Roslagen
- 1 936 viestiä
Kevytbetonin säteilyä tutkitaan mittaamalla gammasäteilyä instrumentilla.A Asli sanoi:Hei!
Etsimme taloa ja olemme nyt löytäneet vuonna 1963 rakennetun huvilan. Siellä on kaksi asiaa, jotka huolestuttavat minua: siellä on kevytbetonia ja se on myös ryömintätilaperustuksella. Olen innokas amatööri, joten haluaisin vain kuulla, miten tietää, onko talossa juuri sinistä betonia oleva kevytbetoni? Olen myös ymmärtänyt, että ryömintätilaperustukset voivat olla ongelmallisia kosteuden ja lahoamisen vuoksi. Huolehdinko turhaan vai pitäisikö minun etsiä toinen talo? Kiitollinen mielipiteistä.
Se on tehokas menetelmä, koska tuloksen saa heti.
Mitä tulee ryömintätilaperustuksiin, jättäisin heti sen talon.
Stickan
Jäsen
· Gävleborgs Län
· 88 viestiä
Lainaa gamma-mittari kunnasta.A Asli sanoi:Hei!
Etsimme taloa ja olemme nyt löytäneet vuonna 1963 rakennetun huvilan. Kaksi asiaa huolettavat minua ja ne ovat, että talossa on kevytbetonia ja lisäksi ryömintätila. Olen innokas amatööri, joten haluaisin vain kuulla, miten tietää, onko talossa juuri sinibetonia? Olen myös ymmärtänyt, että ryömintätila voi olla vaivalloinen kosteuden ja lahoamisen kannalta. Huolehdinko turhaan vai pitäisikö minun etsiä toinen talo? Kiitollinen mielipiteistä.
Teimme radontarkastuksen talossamme selvittääksemme kohonneiden arvojemme syyn. Heillä oli mukanaan mittauslaitteet, jotka mittasivat säteilyä rakennusmateriaaleista sekä radonpitoisuutta ilmassa useissa paikoissa kellarissa. Saimme vastauksen heti yhdessä suositeltujen toimenpiteiden tarjouksen kanssa. Radea suoritti tämän.
Samaa mieltä!L Liljeros sanoi:Pitää myös huomioida, että radonin riskit ovat tupakanpolttamattomalle hyvin rajoitetut. Ja jos on jonkinlainen sähkömoottorilla toimiva ilmanvaihto, niin tasot harvoin nousevat äärimmäisen korkeiksi.
Tämä oli usein ongelma luonnonvedätystä hyödyntävissä taloissa kesäaikaan tai isommissa vuokrataloissa.
Näissä tapauksissa pitäisin perustuksia isompana ongelmana.
Asun radontalossa ja asensin ns. FTX-ilmanvaihdon, sain arvon laskemaan noin 1000 Bq:sta 20-80 Bq:hen (riippuen huoneesta). Se on erittäin yksinkertainen ja ei superkallis ratkaisu ongelmaan 👍
Kun olimme voittaneet tarjouskilpailun, otimme mukaan tarkastajan, joka suoritti lyhytaikaisen radonmittauksen (eikä se ollut silloin parempi). Arvot olivat alhaisia, noin 20 Bq, tarkastajan mielestä pystyimme täysin poistamaan radonin riskinä. Muutaman vuoden kuluttua päätimme tehdä laajempia mittauksia oikeaan aikaan. Nämä osoittivat, että tietyissä kellarin huoneissa keskiarvo oli 300 Bq. Sitten ostimme digitaalisia radonmittareita ja aloitimme mekaanisen ilmanvaihdon uudelleenrakentamisen, mikä teki suuren eron, koska radonkaasu on erittäin haihtuvaa. Löysimme kuitenkin, että tietyt tilat, kuten puutyöpaja, olivat erittäin korkeita arvoja, jopa 1000 Bq, johtuen tiiviistä kaivosta.
Lisäremonttien jälkeen huomasimme, että suuri osa kellarin kevytbetonista oli itse asiassa sinibetonista, vaikka entinen omistaja oli vakuuttanut meille, ettei näin ollut. Kuitenkin digitaaliset mittarimme mittaavat seinien testipaloista, ettei niistä vapautu radonia.
Radon, erityisesti maan radon, on hankalaa käsiteltävää, koska se voi vaihdella suuresti vuorokaudenajan ja vuodenajan mukaan. Myös ero naapureiden välillä voi olla suuri; naapurilla voi olla 10 Bq, kun taas itsellä on 1000 Bq omassa talossa.
Usein kunnalla on tietoa, mitkä alueet sisältävät paljon maan radonia, mutta on luonnollisesti edelleen mitattava, jotta voidaan varmistua siitä, että kyseinen talo on altistunut.
Sanotaan, että radon leviää helpommin pölyisissä ympäristöissä ja on erityisen vaarallista tupakoitsijoille. Mutta kuten monen muun kanssa, se ei ole mustavalkoista. Myös tupakoimattomat voivat kärsiä hengitykseen liittyvistä ongelmista, jos he oleskelevat pitkään korkeiden radonarvojen ympäristössä.
Ruotsissa radonin raja on 200 Bq. Jos tämä arvo ylittyy, on ryhdyttävä toimenpiteisiin. Euroopassa raja on 100 Bq. Sanotaan, että Ruotsi ei ole laskenut rajaansa taloudellisista syistä.
Meidän tapauksessamme olemme korjanneet pahimmat huiput tiivistämällä kaivonkannet ja parantamalla ilmanvaihtoa. Mekaanisten poistoilmajärjestelmien ongelma on kuitenkin se, että enemmän ilmanvaihtoa maksaa enemmän rahaa, varsinkin kun ulkona on kylmä. FTX-järjestelmä olisi luultavasti ratkaissut tämän, mutta investointi ei meidän tapauksessamme ole sen arvoista.
Jos tarkoitatte vakavissanne talon ostamista, suosittelen vahvasti, että palkkaatte itse hyvän tarkastajan ja kaikki tarkastetaan kunnolla. Spontaanisti välttäisin ostamasta taloa, jossa ei päästä käsiksi ratkaiseviin osiin, kuten kryyppitilaan.
Lisäremonttien jälkeen huomasimme, että suuri osa kellarin kevytbetonista oli itse asiassa sinibetonista, vaikka entinen omistaja oli vakuuttanut meille, ettei näin ollut. Kuitenkin digitaaliset mittarimme mittaavat seinien testipaloista, ettei niistä vapautu radonia.
Radon, erityisesti maan radon, on hankalaa käsiteltävää, koska se voi vaihdella suuresti vuorokaudenajan ja vuodenajan mukaan. Myös ero naapureiden välillä voi olla suuri; naapurilla voi olla 10 Bq, kun taas itsellä on 1000 Bq omassa talossa.
Usein kunnalla on tietoa, mitkä alueet sisältävät paljon maan radonia, mutta on luonnollisesti edelleen mitattava, jotta voidaan varmistua siitä, että kyseinen talo on altistunut.
Sanotaan, että radon leviää helpommin pölyisissä ympäristöissä ja on erityisen vaarallista tupakoitsijoille. Mutta kuten monen muun kanssa, se ei ole mustavalkoista. Myös tupakoimattomat voivat kärsiä hengitykseen liittyvistä ongelmista, jos he oleskelevat pitkään korkeiden radonarvojen ympäristössä.
Ruotsissa radonin raja on 200 Bq. Jos tämä arvo ylittyy, on ryhdyttävä toimenpiteisiin. Euroopassa raja on 100 Bq. Sanotaan, että Ruotsi ei ole laskenut rajaansa taloudellisista syistä.
Meidän tapauksessamme olemme korjanneet pahimmat huiput tiivistämällä kaivonkannet ja parantamalla ilmanvaihtoa. Mekaanisten poistoilmajärjestelmien ongelma on kuitenkin se, että enemmän ilmanvaihtoa maksaa enemmän rahaa, varsinkin kun ulkona on kylmä. FTX-järjestelmä olisi luultavasti ratkaissut tämän, mutta investointi ei meidän tapauksessamme ole sen arvoista.
Jos tarkoitatte vakavissanne talon ostamista, suosittelen vahvasti, että palkkaatte itse hyvän tarkastajan ja kaikki tarkastetaan kunnolla. Spontaanisti välttäisin ostamasta taloa, jossa ei päästä käsiksi ratkaiseviin osiin, kuten kryyppitilaan.