14 537 lukukertaa ·
40 vastausta
15k lukukertaa
40 vastausta
Miten tietää, onko se sinibetonia?
Sivu 1 / 3
Hei!
Etsimme taloa ja olemme nyt löytäneet yhden vuonna 1963 rakennetun omakotitalon. Kaksi asiaa huolettaa minua: talossa on kevytbetonia, ja siellä on myös ryömintätila. Olen innokas harrastaja, joten haluaisin vain kuulla, miten voi tietää, onko talossa juuri sinistä betonia? Olen myös ymmärtänyt, että ryömintätila voi olla ongelma kosteuden ja lahon vuoksi. Huolehdinko turhaan vai pitäisikö minun etsiä toinen talo? Kiitollinen vinkeistä.
Etsimme taloa ja olemme nyt löytäneet yhden vuonna 1963 rakennetun omakotitalon. Kaksi asiaa huolettaa minua: talossa on kevytbetonia, ja siellä on myös ryömintätila. Olen innokas harrastaja, joten haluaisin vain kuulla, miten voi tietää, onko talossa juuri sinistä betonia? Olen myös ymmärtänyt, että ryömintätila voi olla ongelma kosteuden ja lahon vuoksi. Huolehdinko turhaan vai pitäisikö minun etsiä toinen talo? Kiitollinen vinkeistä.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 161 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 161 viestiä
Se, että kyseessä on sinibeton, näkyy väristä, se on tummansinisen harmaa. Mutta kaikki sinibetoni ei sisällä radonia, joten tärkeää ei ole onko se sinibetonia vai ei, vaan onko säteilymääriä, jotka ylittävät raja-arvon, joten tehdään pitkäaikainen mittaus talvikaudella tämän selvittämiseksi.
Ei pidä myöskään unohtaa, että on olemassa maaperäradon.
Kaikissa taloissa on ongelmia, joten jos haluaa ehdottomasti välttää kaikki ongelmat, ei pidä asua omakotitalossa.
Ei pidä myöskään unohtaa, että on olemassa maaperäradon.
Kaikissa taloissa on ongelmia, joten jos haluaa ehdottomasti välttää kaikki ongelmat, ei pidä asua omakotitalossa.
Administrator
· Skåne
· 8 352 viestiä
Saat mitata radonpitoisuuden talossa.
Hei ja kiitos vastauksesta. Ei tarvitse, en yritä välttää kaikkia ongelmia, mutta altistuminen tietoisille terveysriskeille on ei-käypä.BirgitS sanoi:
Sininen betoni näkyy väristä, se on tumman siniharmaa. Mutta kaikki sininen betoni ei sisällä radonia, joten tärkeintä ei ole se, onko se sinistä betonia vai ei, vaan esiintyykö säteilyn määrää, joka ylittää raja-arvon. Siksi tehdään pitkäaikaismittaus talvikaudella, jotta se saadaan selville.
Sitten ei pidä unohtaa, että on myös maaperän radonia.
Ongelmia on kaikissa taloissa, joten jos haluaa ehdottomasti välttää kaikki ongelmat, ei kannata asua omakotitalossa.
Altistat itsesi tietoisille terveysriskeille koko ajan. Toimintatapa on minimoida riskit mahdollisimman alhaisin kustannuksin. Hieman kohonnutta radonpitoisuutta voi kompensoida laiturilla, johon on kiinnitetty soutuvene, kun taas moottoritie antaa päinvastaisen kompromissisuhteen. Lyhyesti sanottuna - elämä on hengenvaarallista!A Asli sanoi:
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 161 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 161 viestiä
Okei, mutta mielenkiintoista on, mitä radonitaso on, eikä onko kyseessä sininen betoni. Jos se on yli raja-arvon 200, parannetaan ilmanvaihtoa niin, että taso alittaa rajan.A Asli sanoi:
Ryömintätilan osalta se voidaan yleensä korjata laittamalla muovi maahan, ja jos kosteus on edelleen liian korkea, tiivistetään ryömintätila ja lisätään kosteudenpoistaja. Jos nyt olisi lahoa, se näkyisi tarkastuksessa, joka sinun tietysti tulee tehdä, jos haluat ostaa talon.
Sen ajan talot on lähes poikkeuksetta rakennettu vähintään yhdellä riskirakenteella, kuten ryömintätilalla, betonilaattaperustalla upotetuilla puuparruilla tai kellarilla orgaanisella materiaalilla.
Nopea vastaus voi olla gammaspektrometrin käyttö.
Sininen betoni sisältää uraania, joka hajoaa gammasäteilynä ja radonina. Ja gammasäteily on suhteellisen helppo mitata.
Sininen betoni sisältää uraania, joka hajoaa gammasäteilynä ja radonina. Ja gammasäteily on suhteellisen helppo mitata.
Olen nyt ollut näytöllä, eikä ryömintätilaan ei päässyt lainkaan. Ensimmäinen kerta, kun olen mukana näin 🙂.BirgitS sanoi:
Okei, mutta silloinhan on kiinnostavampaa, mikä radontaso on eikä se, onko kyseessä sininen betongi. Jos se on korkeampi kuin rajataso 200, parannetaan ilmanvaihtoa, jotta päästäisiin sen tason alle.
Ryömintätilojen osalta se voidaan yleensä korjata laittamalla muovia maahan, ja jos kosteustaso on edelleen liian korkea, tiivistetään ryömintätila ja laitetaan sinne kosteudenpoistaja. Jos nyt olisi lahovaurioita, ne näkyisivät tarkastuksessa, joka sinun tietenkin pitäisi tehdä, jos haluat ostaa talon.
Tuohon aikaan rakennetut talot sisältävät melkein aina vähintään yhden riskirakenteen, kuten ryömintätilan, betonilaatan valetuilla puupalkeilla tai kellarin, jossa on orgaanista materiaalia.
Vuokraa boroskooppi? tai pieni webbkamera?A Asli sanoi:
Rossipohjassa voi olla hometta, tuholaisia jne.. olisi varmasti hyvä saada selville, mitä siellä on.
Soita kuntaan ja kysy, sillä kunnalla on rekisteröityjä radonmittauksia kiinteistöstä sekä muista lähistöllä. Ja mitä ne osoittivat. Julkisia asiakirjoja. Niin tein, kun ostimme talomme.A Asli sanoi:Hei!
Etsimme taloa ja olemme nyt kiinnostuneet 1963 rakennetusta huvilasta. Kaksi asiaa huolettavat minua, ja ne ovat se, että talossa on kevytbetonia ja lisäksi ryömintätila. Nyt olen iloinen amatööri, joten haluaisin vain kuulla, miten tietää, että talossa on juuri sinibetonia? Olen myös ymmärtänyt, että ryömintätila voi olla kiusallinen kosteus- ja lahoamisongelman kannalta. Huolehdinko turhaan vai pitäisikö minun etsiä toista taloa? Kiitollinen vinkeistä.
Sinibetonin osalta tietoja on saatava nimenomaan kyseisestä talosta. Säteily ja radon eivät leviä naapuritaloihin. Mutta maaperästä tulevan radonin osalta naapuritalot voivat toimia vertailukohtana riippuen maaperän olosuhteista.D datja sanoi:
Tietysti.spikplanka sanoi:
Annoin vain TS:lle vinkin siitä, miten voi selvittää, onko kiinteistöllä ja lähiympäristössä radonpitoista peruskalliota.
Rakennusperäisen radonin osalta sain lainata kunnan Geiger-mittaria, jota asetin seiniä vasten.
Video:
- Radium Quetzal: Säteilyä sinisistä betoniseinistä (Blåbetong) (2020-02-21)
Kuvaus: "Kävelin talossa scintillometrin kanssa, koska olin löytänyt kaapista vanhoja radiumkompassit. En odottanut, että seinät aiheuttaisivat mittarin reagoimaan niin kuin ne tekivät. Tämä olisi noin 0,8 uSv/h."
Kommentti: "Sininen betoni on eräänlainen betoni, jonka kivet ja muut ainekset on louhittu uraanirikkaista alueista. Siksi se on radioaktiivista. On mielenkiintoista, että keskimääräinen taustasäteily tällaisissa rakennuksissa on todella korkea. Tämä on 8x taustasäteily ja 12x aivan seinän vieressä."
Joten blåbetong = 0,8 µS/h tai 8x-12x taustasäteily? Antaa ainakin vihjeen siitä, millaisia mittaustuloksia tulee tarkkailla.
Kuvaus: "Kävelin talossa scintillometrin kanssa, koska olin löytänyt kaapista vanhoja radiumkompassit. En odottanut, että seinät aiheuttaisivat mittarin reagoimaan niin kuin ne tekivät. Tämä olisi noin 0,8 uSv/h."
Kommentti: "Sininen betoni on eräänlainen betoni, jonka kivet ja muut ainekset on louhittu uraanirikkaista alueista. Siksi se on radioaktiivista. On mielenkiintoista, että keskimääräinen taustasäteily tällaisissa rakennuksissa on todella korkea. Tämä on 8x taustasäteily ja 12x aivan seinän vieressä."
Joten blåbetong = 0,8 µS/h tai 8x-12x taustasäteily? Antaa ainakin vihjeen siitä, millaisia mittaustuloksia tulee tarkkailla.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: