8 107 lukukertaa ·
13 vastausta
8k lukukertaa
13 vastausta
Miten tehdä pylväällä laatalla
Olemassa olevasta carportista olen muuttamassa autotallia. Olen valanut laatan tolppien peruspilareiden korkeudelle. Laatta on suurin piirtein maanpinnan tasalla, joten muuraan laatan päälle yhden rivin lecaharkkoja, joiden päälle pystytän seinän. Katso mielellään alla olevat kuvat.
Nyt ongelmaan; miten suojata tolpan alaosa kosteudelta ja sateelta? Paneeli päättyy noin 1 dm laatan yläpuolelle. Lisäksi autotalli on eristetty ja haluan pitää siellä 15 astetta lämpöä. Tolpan ja lecaharkkojen väliin tulee hyvin kylmää ilmaa, miten voisin tiivistää tämän.
Auttakaa mielellään ideoilla tähän hieman ainutlaatuiseen projektiin.
KUVA SISÄLTÄ KUVA ULKOA
Nyt ongelmaan; miten suojata tolpan alaosa kosteudelta ja sateelta? Paneeli päättyy noin 1 dm laatan yläpuolelle. Lisäksi autotalli on eristetty ja haluan pitää siellä 15 astetta lämpöä. Tolpan ja lecaharkkojen väliin tulee hyvin kylmää ilmaa, miten voisin tiivistää tämän.
Auttakaa mielellään ideoilla tähän hieman ainutlaatuiseen projektiin.
KUVA SISÄLTÄ KUVA ULKOA
Tätä sinun olisi varmasti pitänyt miettiä ennen kuin muurasit lecaa. Helpoin ratkaisu olisi ollut kaivaa ja nostaa perustus tai tehdä uusi. Mutta et näytä, miltä yläpuolella näyttää, ehkä et enää tarvitse tolppaa, vaan seinä ottaa katon kuorman. Jos näin on, voit vain katkaista tolpan lecan yläreunasta, laittaa lecan palan aukkoon ja siistiä.
saturnus sanoi:Tämä olisi sinun pitänyt miettiä ennen kuin muurasit lecan. Helpoin olisi ollut kaivaa ja nostaa pilari tai tehdä uusi. Mutta et näytä, miltä se näyttää ylhäältä, ehkä et tarvitse tolppaa enää, vaan seinä kantaa katon lastin. Jos näin on, voit vain katkaista tolpan lecan yläpinnalla, laittaa pala leca lokerikkoon ja tasoittaa.
Kuten kirjoitin, kyseessä on olemassa oleva autokatos, jossa on kunnon katto, jota tolpat tukevat. Seinät, jotka asennan tolppien väliin (leca-blokkien päälle), eivät ole millään tavalla kantavia. Tilanne on nyt mikä on. Mitä minun pitäisi tehdä?
Lisää kuvia:
oki, nosta kattoa hieman (10-20mm), jotta vapautat tolpan. Sahaa tämä lecatiilen tasolle. Hanki uusi ankkurirauta (byggmax), kiinnitä olemassa oleviin tolpparautoihin, niin että nämä menevät tarpeeksi korkealle, jotta voit kiinnittää ne tolppaan (vähän myöhemmin). Laita lauta=muotti, molemmin puolin lecatiiltä ja valaa aukko uudelleen lecatiilen korkeudelle. Kun tämä on kuivunut 2-3 päivää, laske tolppa molempien rautojen väliin ja kiinnitä pultilla. Älä myöskään unohda palasta bitumipaperia puutolpan ja sementin väliin.
Toivottavasti selitin, muuten joku muu tekee sen....nostamalla kattoa 20mm, sinun täytyy sahata tolppa tämän mitan mukaan, jotta se asettuu oikein, kun lasket katon.
Olisi ollut helpompaa tehdä seinä kantavaksi koko pituudeltaan ja unohtaa tolpat.
Toivottavasti selitin, muuten joku muu tekee sen....nostamalla kattoa 20mm, sinun täytyy sahata tolppa tämän mitan mukaan, jotta se asettuu oikein, kun lasket katon.
Olisi ollut helpompaa tehdä seinä kantavaksi koko pituudeltaan ja unohtaa tolpat.
Kiitos vastauksesta. Joo, ilmeisesti niin täytyy tehdä. Muuten halusin tehdä työn niin, että olisi helppoa pitää tolpat ja "vain pukea" autokatos autotalliksi. mutta, mutta, jos ei ole muuta hyvää ratkaisua, niin se täytyy luultavasti tehdä kuten kuvailet. Ei ole epäselvyyksiä, ymmärrän mitä tarkoitat.saturnus sanoi:oki, nosta kattoa hieman (10-20mm), jotta voit irrottaa tolpan. Leikkaa tämä lecakiven korkeudelta. Hanki uusi ankkurirauta (byggmax) ja kiinnitä olemassa oleviin tolpparautoihin niin, että ne menevät tarpeeksi korkealle, jotta voit kiinnittää ne tolppaan (vähän myöhemmin). Aseta lauta=muotti kummallekin puolelle lecaa ja valaa avoin tila lecakiven korkeudelle. Kun tämä on kovettunut=kuivunut 2-3 päivää, laske tolppa molempien rautojen väliin ja kiinnitä se. Muista myös laittaa vähän peruskartonkia puutolpan ja sementin väliin. Toivottavasti selitin ymmärrettävästi, muuten joku muu tekee sen...nostat kattoa 20mm, niin leikkaat tolpan tämän mitan mukaan niin, että se asettuu oikein, kun lasket alas katon. Olisi ollut helpompaa tehdä koko seinä kantavaksi, ja jättää pois tolpat.
Miten se toimisi, jos jättää pylvään paikalleen, kiinnittää uudet raudat ja valaa pylvään sisään?saturnus sanoi:oki, nosta kattoa hieman (10-20mm), jotta saat vapautettua pylvään. Katkaise se lecan korkeudelta. Hanki uudet ankkuriraudat (byggmax), kiinnitä ne olemassa oleviin pylväsrautoihin niin, että ne nousevat tarpeeksi korkealle, jotta voit myöhemmin kiinnittää ne pylvääseen. Aseta lauta=muotti lecan molemmin puolin ja valaa aukko umpeen lecan korkeudelta. Kun tämä on kuivunut 2-3 päivää, laske pylväs rautojen väliin ja kiinnitä se pulteilla. Älä unohda laittaa vähän peruspahvia puupylvään ja sementin väliin. Toivottavasti selitin hyvin, muuten joku muu tekee sen... kun nostat kattoa 20mm, sinun täytyy katkaista pylväs tämän mitan mukaan, jotta se asettuu oikein, kun lasket katon. Olisi ollut helpompaa tehdä seinä kantavaksi koko pituudeltaan ja jättää pylväät pois.
Miten se on pitkällä aikavälillä? Ei ole riskiä, että tolppa mätänee sisältä, jos se seisoo valettuna?jakim sanoi:
Ehdottomasti on olemassa vaara, että tolppa mätänee/hometuu.pgillner sanoi:
Jos et halua tehdä kuten esim. saturnus ehdottaa, niin toimenpiteesi täytyy täyttää seuraavat "vaatimukset".
Puumateriaali (tolppa) täytyy suojata niin hyvin kuin mahdollista kosteudelta, eli kaikki kosteus, joka voi osua ulkopuolelta, mutta myös se kosteus, jota betoni, laasti ja Leca voivat lisätä tolppaan. Voit pitää betonia olevan 100% rH, mutta sen diffuusionopeus ei ole kovin suuri. Joten verrattuna esim. sadeveteen, joka roiskuu ulkopuolelta, ei tolppa siis nopeasti kostu. Betonin (jne.) kosteuden ikävä puoli on, että se kastelee puurakenteesi 24/7 vuoden jokaisena päivänä.
Toinen vaatimus on, että tämän lisäksi täytyy sallia kuivuminen johonkin (valinnaiseen) suuntaan.
Lopuksi kuivumisnopeuden täytyy aina olla suurempi kuin kastumisnopeus.
Joten jos esim. onnistut verhoilemaan tolpan diffuusionkestävällä muovilla kaikkia betoni/Leca-sivuja vasten, suojaamaan sen säätä vasten ulkopuolelta ja lopulta jätät kuivumismahdollisuuden ylöspäin/sisäänpäin, niin se voi toimia hyvin. Mutta sen voi silti luokitella hieman riskirakenteeksi.
Aivan, kuuntele nyt mikael_L:ää, äläkä muurauta tolppaa, tämä pitäisi kaikkien tällä Foorumilla tietää. Toki se kestää varmasti 10 vuotta, mutta sitten jonkun toisen täytyy purkaa se kokonaan palauttaakseen jotain, joka turhaan meni pieleen tietämättömyyden vuoksi.
Olen pohtinut asiaa.
Kuinka hyvin uretaani estää kosteuden?
Jos pgillner täyttäisi uretaanilla tilan LECA:n ja tolpan välissä, tuleeko uretaani kyllästymään kosteudella ja pilaamaan tolpan ajan mittaan?
Tietääkö joku uretaanin ominaisuuksista?
Sillä jos tämä toimii, saattaisi riittää jokin tiivis ja säänkestävä ulkopuolella, uretaani tolpan ja LECA:n välissä, ja lopulta välttää veden roiskimista "autotallissa", jotta se puoli voi olla vapaa ja hengittää.
OK, epätavanomainen ratkaisu, tuskin "ohjekirjan" mukainen uskoisin.
edit:
Tutkin kuvaa sisäpuolelta lisää. LECA:n sisäpuolen ja tolpan välinen etäisyys on melko suuri. Saattaa olla mahdollista sahata pieni pala LECA:sta, joka voi sopia reiän sisään ja muurata sen siellä kiinni. Mutta varmista, että palalla on vähintään 1-2 cm vapaana tolpan ympärillä. Silloin mahdollinen kosteus tolpalta voi tuulettua ylöspäin. Ja sitten LECA-seinä voidaan rapata sisäpuolelta, jolloin riski, että vesi pääsee autotallin sisältä, ei ole niin suuri.
Kuinka hyvin uretaani estää kosteuden?
Jos pgillner täyttäisi uretaanilla tilan LECA:n ja tolpan välissä, tuleeko uretaani kyllästymään kosteudella ja pilaamaan tolpan ajan mittaan?
Tietääkö joku uretaanin ominaisuuksista?
Sillä jos tämä toimii, saattaisi riittää jokin tiivis ja säänkestävä ulkopuolella, uretaani tolpan ja LECA:n välissä, ja lopulta välttää veden roiskimista "autotallissa", jotta se puoli voi olla vapaa ja hengittää.
OK, epätavanomainen ratkaisu, tuskin "ohjekirjan" mukainen uskoisin.
edit:
Tutkin kuvaa sisäpuolelta lisää. LECA:n sisäpuolen ja tolpan välinen etäisyys on melko suuri. Saattaa olla mahdollista sahata pieni pala LECA:sta, joka voi sopia reiän sisään ja muurata sen siellä kiinni. Mutta varmista, että palalla on vähintään 1-2 cm vapaana tolpan ympärillä. Silloin mahdollinen kosteus tolpalta voi tuulettua ylöspäin. Ja sitten LECA-seinä voidaan rapata sisäpuolelta, jolloin riski, että vesi pääsee autotallin sisältä, ei ole niin suuri.
... se tulee luultavasti olemaan niin, että katkaisen tolpat (3 kummallakin puolella) ja valan betonia vuodon lohkojen väliin. Vähän enemmän työtä, mutta siitä tulee hyvä suoja kosteutta/sadea/vettä vastaan, jotka voivat tulla ulkopuolelta. Koska seinät ovat käytännössä jo paikallaan ja voivat ottaa katon painon, en luultavasti aio tukea kattoa tai nostaa sitä 10-20 mm, kuten on ehdotettu, vaan vain katkaista ja valaa uudelleen, jotta sitten voin kiinnittää tolpan uusiin rautatukiin, jotka on valettu sisään.
... vai onko olemassa jotain muuta tapaa?
... vai onko olemassa jotain muuta tapaa?
valaa expander betoni aina tolpan alareunaan asti, mutta älä unohda syllpappia
Klikkaa tästä vastataksesi



