Niissä taloissa, joissa olen työskennellyt (mukaan lukien omani), "råspont" on se, mitä näet.. sitten voi olla myös stickespån aluskatteena.. ainoastaan tämä paneeli on näkyvissä ulkoneman kohdalla.
Niissä taloissa, joissa olen työskennellyt (mukaan lukien omani), näet "råsponten".. sitten voi olla myös stickespån alakattona sen sijaan .. vain tämä paneeli, jossa ulkonema on näkyvissä.
Mielenkiintoista! Vaikka saat kantavuutta päätypenkissä, mutta takana olevan kattopalkin avulla, miten saat kantavuutta kulmissa? Ja miten laitat muun slätsponten? Ei tule mitään vinoruuvata jos tekee yhdellä kerroksella?
Paljon kysymyksiä! Kerrohan, miten se tehdään En löydä kuvauksia mistään..
Stickspån, saako sitä edes käyttää uudisrakentamisessa? Helpottaako spånkohta tätä yksityiskohtaa?
Kiitos!
Niissä taloissa, joissa olen työskennellyt (mukaan lukien omani), näet "runkolautaa".. sitten voit myös olla aluskate paneeli sen sijaan .. vain tämä paneeli, jossa uloke on näkyvissä.
Uskon, että ymmärrän nyt
Kuinka suuren loven teit otsapalkkiin kattoviljalle? Tai minkä kokoinen oli vilja, missä kuorma on? Luulen, että ymmärrät, mitä tarkoitan.
Teitkö otsapalkin kantavaksi vai oliko sinulla kattotuoli vasten?
Se voi olla ollut tarina tai sitten olen sekoittanut sen tähän viestiin foorumilla
[linkki]
Kiitos taas! Olen katsonut tätä aiemmin, ja tässä hän laittaa raakapontin hienojen lautojen päälle, ja koolaa kattohirsien päälle raakapontille. En tiedä, kuinka monta tapaa on tehdä tämä, mutta ei löydy kuvauksia mistään suurelta verkolta.
Klassinen tapa on antaa vaihteluiden (pidemmän tyyppisiä tassuja) mennä sisään uloimpaan kattoristikkoon, joka on yksi kattoristikon väli päädystä. Viisituumaiset naulat lyödään läpi kattoristikosta ja vaihteluiden päätypuuhun. Vaihtelutukipuu lepää päätyseinässä, ja koska sisempi pää on naulattu kiinni metrin verran tai niin kauas sisäänpäin, se ei voi kallistua ulospäin.
Se, mikä näyttää uloimmalta kattoristikolta ja on päädyn linjassa, on myös vain vaihtelu. Tavallisesti kulmaan asetetaan tukipuu, joka kulkee vinoon päädyn ja pitkän sivun kattoreunan risteykseen, mutta kuvassasi on sen sijaan kaksi vaihtelua kytketty puoleksi toisiinsa, jotta ne risteävät toistensa kanssa, ja toinen on kiinnitetty pitkän sivun seinäkaistaleen päälle pääty kiinnitettynä uloimpaan kattoristikkoon ja toinen lepää päätyseinän päällä, pääty naulattuna päädyn toiseksi alimpaan tassuun.
Sitten naulataan lautalankku päällimmäiseksi. Ylhäältä alas päätyä ja pitkittäin pitkällä puolella. Lautojen päät kohtaavat joko siksak-kuviona kuvassa ilman lisäkiinnityksiä tai viistotaan 45 astetta ja naulataan yksittäisen viiston avustuksen päälle. Seinien sisäpuolella laudat ovat nykyään normaali asennettu vaakasuoraan, mutta vanhemmissa taloissa laudat voivat mennä harjalta seinäkaistaleeseen ja levätä päädyt lovessa seinäkaistaleessa.
Jos haluaa aluskateen, sen voi päättää samaan tasoon kuin ulkoseinän ulkopinta. Jos on hyvin tehty peltikatto, aluskate ei ole tarpeen, jos laudat ovat tarpeeksi tiheässä, jotta ne estävät kostean ilman alapuolelta kohtaamasta kylmää peltipintaa, ja mahdollinen kondensaatio, joka silti syntyy, imeytyy lautoihin ja haihtuu seuraavana aurinkoisena päivänä. Ei ole ollenkaan tarpeen käyttää raakaponttia. Sitä tarvitaan vain bitumikaton alla. Muuten tavalliset sahatut 7/8" laudat toimivat kattoristikkoihin asti cc90cm ja yhden tuuman laudat cc120cm asti.
Huomaan, että olet jumissa modernissa ajattelussa, jossa kuvitellaan, että kaikki mikä näkyy ja on siistiä, täytyy olla jälkikäteen tehty päällyste. Niin ei tarvitse olla. Tässä puhutaan aidoista näkyvistä rakenteista. Näkyy jopa naulat, jotka kiinnittävät pellin lautoihin, ovat tulleet läpi. Pelti lepää suoraan lautojen päällä ilman kummallisuuksia. Huomaa, että ripustettu levy (tuulilauta) pitkällä sivulla on perinteisesti pystysuora. Tätä minä väitän olevan ainoa oikea tapa. On paljon helpompaa asentaa kattokourut ja saada hyvä kaato niille, kun ripustettu levy on pystysuora.
Ei ole ongelma tehdä noita koristeita suoraan kattoristikkojendoista pitkille sivuille. Vähän työtä kuviosahan ja kirveen kanssa vain. Se voi ehkä jopa onnistua voimakkaalla kuviosahalla.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.