2 151 lukukertaa ·
10 vastausta
2k lukukertaa
10 vastausta
Miten rakennusmuovin sauma kovettuu?
Hei!
Olen asentanut pari sisäänrakennettua kaiutinta metalliastioilla, jotka nousevat hiukan rakennuskalvon (höyrynsulku) yläpuolelle, johon olen leikannut reiän ja aion kiinnittää ne astioihin ja sitten lapioida takaisin irtoeristeen (noin 40-50cm) päälle.
Ajattelin käyttää sekä vyötä että henkselit ja ensin tiivistää kalvon astioihin ja sitten myös teipata kalvon kiinni.
Parhaalta vaikuttava tiiviste, jonka olen löytänyt, on ”Essve specialfog/byggfog byggplast”.
Pidän erityisesti siitä, että sen spekseissä sanotaan sen kovettuvan ilman tai kosteuden pääsyttä, mikä voi olla tilanne joissakin paikoissa, kun myös teippaan.
Käsittääkseni se on yksikomponenttitiiviste ja tässä on kysymys: Mitä tämä tiiviste reagoi kanssa, jolloin se kovettuu (mutta ei kovetu patruunassa)?
Voiko olla, että pieni määrä kosteutta, joka on käytettävissä levitettäessä, riittää siihen, että tiiviste kovettuu myös sen jälkeen kun se on suljettu? Pitäisikö minun ehkä suihkuttaa hieman vettä tai ainakin odottaa 15 minuuttia ennen kuin laitan teipin varmistaakseni, että tiiviste on saanut tarpeeksi kosteutta myös siellä, missä täytän paksulla kerroksella ennen kuin laitan rakennusmuoviteipin?
Olen asentanut pari sisäänrakennettua kaiutinta metalliastioilla, jotka nousevat hiukan rakennuskalvon (höyrynsulku) yläpuolelle, johon olen leikannut reiän ja aion kiinnittää ne astioihin ja sitten lapioida takaisin irtoeristeen (noin 40-50cm) päälle.
Ajattelin käyttää sekä vyötä että henkselit ja ensin tiivistää kalvon astioihin ja sitten myös teipata kalvon kiinni.
Parhaalta vaikuttava tiiviste, jonka olen löytänyt, on ”Essve specialfog/byggfog byggplast”.
Pidän erityisesti siitä, että sen spekseissä sanotaan sen kovettuvan ilman tai kosteuden pääsyttä, mikä voi olla tilanne joissakin paikoissa, kun myös teippaan.
Käsittääkseni se on yksikomponenttitiiviste ja tässä on kysymys: Mitä tämä tiiviste reagoi kanssa, jolloin se kovettuu (mutta ei kovetu patruunassa)?
Voiko olla, että pieni määrä kosteutta, joka on käytettävissä levitettäessä, riittää siihen, että tiiviste kovettuu myös sen jälkeen kun se on suljettu? Pitäisikö minun ehkä suihkuttaa hieman vettä tai ainakin odottaa 15 minuuttia ennen kuin laitan teipin varmistaakseni, että tiiviste on saanut tarpeeksi kosteutta myös siellä, missä täytän paksulla kerroksella ennen kuin laitan rakennusmuoviteipin?
Koska pottit nousevat noin 10-15 cm, tulee muoviin paljon taitteita, jos sen laittaisi niiden päälle. Taitteiden tiivistäminen voi olla vaikeampaa, luulisin. Toisaalta voisi ehkä laittaa kerroksen muovia potteja vasten tehtävän tiivistyksen lisäksi, mutta sekä saumata että teipata vaikuttaisi olevan vähän turhan yliampuvaa. Yksi vaihtoehto, jota olen miettinyt, on ensin vain teipata, mutta sitten levittää sauma kaikkiin teipin reunoihin. Tällöin teipin pitäisi varmasti pysyä tiiviinä ja saumauksen pitäisi olla kosketuksessa ilmaan kuivumisen aikana (mikä ei spec:in mukaan kuitenkaan pitäisi olla tarpeen).
Viimeksi muokattu:
Tietenkin voi kokeilla kaikkea tässä elämässä, mutta se on huomattavasti vähemmän tehokasta kuin silloin, kun ihmiset jakavat tietonsa ja kokemuksensa.M Masthugg sanoi:
Jos tuubi lisäksi reagoi/kestää erittäin helposti ja saattaa kovettua myös sulkemisen jälkeen, tuntuu vähintäänkin tarpeettomalta tuhlata tuubi testatessa.
Sinun tarvitsee vain ottaa riittävän suuri muovipala ja laittaa päälle, niin rypyt eivät ole niin paha ongelma.S Saim sanoi:Koska potit nousevat noin 10-15 cm, tulee paljon ryppyjä muoviin, jos muovia laittaisi päälle, ja ryppyjen tiivistäminen voi olla vaikeampaa luulen. Voisi ehkä laittaa muovikerroksen tiivisteen lisäksi pottien päälle, mutta sekä saumauksen että teippauksen tekeminen voisi olla liioittelua.
Yksi vaihtoehto, jota olen miettinyt, on ensin vain teipata, mutta sitten levittää saumausaineetta kaikkiin teipin reunoihin. Silloin teippi varmasti pitää tiiviisti ja saumausaineella on kosketus ilmaan kovettumisen aikana (mikä ei pitäisi olla tarpeen spesifikaatioiden mukaan tosin).
Tuotetiedotteesta:
" Käyttö/sovellus: Ympäristö- ja materiaalin lämpötilan tulee olla 5°C ÷ +30°C. Varmista, että liimattavat pinnat ovat puhtaita sekä kuivia ja rasva-/öljyttömiä. Levitä massa saumauspistoolilla. Varmista, että liimattavien pintojen välinen etäisyys on vähintään 2 mm, jotta tuote voi kuivua. "
" Käyttö/sovellus: Ympäristö- ja materiaalin lämpötilan tulee olla 5°C ÷ +30°C. Varmista, että liimattavat pinnat ovat puhtaita sekä kuivia ja rasva-/öljyttömiä. Levitä massa saumauspistoolilla. Varmista, että liimattavien pintojen välinen etäisyys on vähintään 2 mm, jotta tuote voi kuivua. "
Joo, ongelma on, että koolaukset ovat melko lähellä, joten ei voi laittaa niin suurta levyä. Laitan varmaan muovikerroksenkin kaiken varalta triplavarmistusta varten.M McNulty sanoi:
Tietääkö joku, miten sauma kovettuu?
Mutta sitten sanotaan myös, että sauma ei vaadi ilmaa tai kosteutta kovettuakseen.H hapazard sanoi:Tuoteselosteesta:
"Sovellus: Ympäristö- ja materiaalilämpötilan tulee olla 5 °C ÷ +30 °C. Varmista, että liimattavat pinnat ovat puhtaat sekä kuivat ja rasva/öljyttömät. Levitä massa saumapistoolilla. Varmista, että liimattavien alustojen välinen etäisyys on vähintään 2 mm tuotteen kuivumisen varmistamiseksi. "
Klikkaa tästä vastataksesi