9 025 lukukertaa ·
14 vastausta
9k lukukertaa
14 vastausta
Miten purkaa kaakelit helpoiten?
Pursin poravasaralla (kierto pois päältä) kun remontoin kylpyhuoneen. Sujui todella kätevästi ja nopeasti. Vauriot alustassa ovat luonnollisesti suuremmat kuin vasaralla ja talttalla, mutta pidän silti siitä menetelmästä, jos kaakeli on tiukasti kiinni. Ei kestä kauaa korjata talonfixillä.fremag sanoi:
Sen sijaan, jos kaakeli on erittäin löyhä, vasara ja taltta voivat olla parempi vaihtoehto, jotta jälkityöt jäävät minimaalisiksi.
Jos kaakeli on vanha, kiinnitysaineessa voi olla asbestia. Voi olla hyvä tarkistaa.
Kiitos vinkeistä! 
Ehkä aloitan vähän sorkkaraudalla ja siirryn sitten bilmaskin:iin jos tarvitaan. Lasken kuitenkin sen varaan, että seinä täytyy tasoittaa ennen kuin voidaan puhua uudesta kaakelista.
Oho, voiko siellä olla asbestia? Parempi käyttää kunnon hengityssuojainta silloin...
Ehkä aloitan vähän sorkkaraudalla ja siirryn sitten bilmaskin:iin jos tarvitaan. Lasken kuitenkin sen varaan, että seinä täytyy tasoittaa ennen kuin voidaan puhua uudesta kaakelista.
Oho, voiko siellä olla asbestia? Parempi käyttää kunnon hengityssuojainta silloin...
Jos asbestia on, hengityssuojaimet eivät riitä, et saa missään nimessä purkaa asbestia itse (kielletty) vaan se on saneerattava kaikkien sääntöjen mukaan, sillä jos asbestia pääsee keuhkoihin, sinulla on aina asbestikuituja kehossa.
fremag sanoi:
Ei se taida olla kiellettyä purkaa asbestia itse, kunhan ei laskuta itseään siitä, että aikoo tehdä sen. Käsittääkseni nämä kiellot koskevat niitä, jotka tekevät tätä maksua vastaan. Lisäksi en usko, että saa aspestoss (tai miten se nyt kirjoitetaankaan) elämänsä aikana tapahtuvasta purkamisesta, vaikka pyörittelisi sitä talossa melko pitkään. Tästä huolimatta voi tehdä tilanteesta parhaan ja sulkea huoneen enemmän kuin tavallisissa töissä ja ehkä käyttää kertakäyttöhaalaria ym.
Seuraava kysymys onkin, mistä tietää, onko fixissä asbestia.
Seuraava kysymys onkin, mistä tietää, onko fixissä asbestia.
Se voi riittää purkamiseen elämässäsi, ja jos talossa on lapsia tai jos joku on astmaatikko, he ovat erityisen herkkiä. Tavalliset pölyhiukkaset ovat tylsiä, ja keho käsittelee niitä, kun taas asbestikuidut ovat teräviä eivätkä koskaan poistu kehosta, joten miksi ottaa riski 
Snuttjulle sanoi:Ei kai ole kiellettyä purkaa asbestia itse, kunhan et maksa itsellesi siitä, että teet sen. Muistaakseni näitä kieltoja sovelletaan niihin, jotka tekevät tätä maksua vastaan. En myöskään usko, että saat asbesti-keuhkosyövän (tai miten se nyt kirjoitetaankaan) yhdestä purkamisesta elämässäsi, vaikka levittäisit sitä talossa aika kauan. Siitä huolimatta voit tehdä tilanteesta parhaan mahdollisen ja sulkea huoneen enemmän kuin tavallisissa töissä ja ehkä käyttää kertakäyttöhaalaria ym. Seuraava kysymys on, miten tietää, onko kiinnityksessa asbestia.
Muistaakseni olen lukenut tästä aiemmin ja silloin kaikki, jotka ovat saaneet ongelmia tämän kanssa, olivat suuria tupakoitsijoita ja työskentelivät tämän parissa pidemmän aikaa, mutta toki on syytä olla varovainen. Se, mihin reagoin eniten, oli se, että kirjoitit sen olevan kiellettyä enkä usko sitä. Ja edelleen kysymys. Miten tiedän, mikä kiinnitysaine sisältää asbestia?
Se ei ole kiellettyä purkaa itse.kakelmaster sanoi:
Oikea hengityssuoja, eli oikealla luokituksella varustettu puolinaamari riittää hyvin. Vaikeus on käsitellä ilmaan nousevaa materiaalia, kun otat maskin pois.
Asbestin käyttö kiellettiin kokonaan Ruotsissa vuonna 1982, mutta Ruotsi toi maahan raaka-asbestia vielä vuoteen 1997 saakka. Asbesti ei ole vaarallista, kunhan sitä ei häiritä. Suurin riski löytää asbestia on taloissa, jotka on rakennettu 60-luvulta aina 70-luvun puoliväliin asti.
Tudor sanoi:
Jos aiot käyttää bilmaskin, suosittelen vahvasti käyttämään kulmaviistettyä kaakelitalttaa (40-50 mm leveä). Selvästi helpompaa, tehokkaampaa ja aiheuttaa vähemmän vaurioita alustaan kuin tavallisella talttalla.
Kiitos kaikista vinkeistä. Vuokrasin Hilti 706:n Cramolta, koska minun piti myös piikata lattia auki. Kone oli hieman liian iso laatan irrottamiseen, mutta se toimi. En kokenut, että lapio toimi paremmin kuin taltta, mutta ehkä tarkoitit erikoistyökalua laatan poistamiseen? Vuokraaja kertoi, että on olemassa erityisiä koneita juuri laatan poistamiseen.
Klikkaa tästä vastataksesi