4 890 lukukertaa ·
16 vastausta
5k lukukertaa
16 vastausta
Miten parhaiten täyttää 1 mm, jotta kaksi levyä ovat tasassa
Hei
Olen rakentamassa baaria/keittiösaareketta, jossa on paljon outoja muotoja ja päällysteitä, en aio tässä vaiheessa selittää kaikkia yksityiskohtia.
Tämän baarin toisessa päädyssä, joka on noin 110 cm korkea, on kipsilevy yläreunassa ja OSB-levy alaosassa, jotka kohtaavat reunasta reunaan. Kipsilevy on noin 1 mm paksumpi kuin OSB-levy. Tällä hetkellä haluan, että se on niin, koska yläosa laatoitetaan ja alaosa haluan olevan vahva.
Näiden levykerrosten päälle asennetaan vaneria ja sitten vielä yksi kipsilevy, koska myös ulkopinta laatoitetaan.
Jos laitan ohutvanerin (näkyy kuvassa), se saattaa kallistua hieman, tai vielä pahempaa, murtua saumassa.
Joten, tähän tilanteeseen ja kaikkiin muihin tilanteisiin, joissa halutaan täyttää 1 mm jonkin ärsyttävän yksityiskohdan vuoksi, miten te muut teette? Kun rakennan seiniä, jätän tällaiset asiat huomiotta, mutta tämä on pikemminkin huonekalu.
Pitäisikö minun laittaa reilusti liimaa, laittaa väliin sanomalehtiä kuten olen nähnyt tehtävän lattioissa, vai onko teillä jotain parempaa? 1mm metallipaloja strategisesti sijoitettuna?
Kiitos vinkeistä!
Kuva on epäselvä, mutta näemme kipsilevyn ylhäällä, OSB:n alla ja vanerin, joka pitäisi olla kiinni. Kipsilevy on hieman paksumpi, 1 - 1,5 mm tai jotain sellaista.
Olen rakentamassa baaria/keittiösaareketta, jossa on paljon outoja muotoja ja päällysteitä, en aio tässä vaiheessa selittää kaikkia yksityiskohtia.
Tämän baarin toisessa päädyssä, joka on noin 110 cm korkea, on kipsilevy yläreunassa ja OSB-levy alaosassa, jotka kohtaavat reunasta reunaan. Kipsilevy on noin 1 mm paksumpi kuin OSB-levy. Tällä hetkellä haluan, että se on niin, koska yläosa laatoitetaan ja alaosa haluan olevan vahva.
Näiden levykerrosten päälle asennetaan vaneria ja sitten vielä yksi kipsilevy, koska myös ulkopinta laatoitetaan.
Jos laitan ohutvanerin (näkyy kuvassa), se saattaa kallistua hieman, tai vielä pahempaa, murtua saumassa.
Joten, tähän tilanteeseen ja kaikkiin muihin tilanteisiin, joissa halutaan täyttää 1 mm jonkin ärsyttävän yksityiskohdan vuoksi, miten te muut teette? Kun rakennan seiniä, jätän tällaiset asiat huomiotta, mutta tämä on pikemminkin huonekalu.
Pitäisikö minun laittaa reilusti liimaa, laittaa väliin sanomalehtiä kuten olen nähnyt tehtävän lattioissa, vai onko teillä jotain parempaa? 1mm metallipaloja strategisesti sijoitettuna?
Kiitos vinkeistä!
Kuva on epäselvä, mutta näemme kipsilevyn ylhäällä, OSB:n alla ja vanerin, joka pitäisi olla kiinni. Kipsilevy on hieman paksumpi, 1 - 1,5 mm tai jotain sellaista.
Kiitos järkevästä ideasta!
Pikkuseikka: Kipsilevy on kai 12,5, muistaakseni?! Mutta toki, 13 on varmasti lähempänä kuin 11.
Voin toki lähteä ostamaan 13mm vanerin, jos sitä on saatavilla jossain lähellä olevassa rakennusliikkeessä. Byggmaxilla on vain 12 ja 15 (missä 12 myös toimii hyvin).
Se on ainakin yksi ratkaisu, vähän hankala, mutta sen arvoista, jos nykyistä tilannetta ei voi korjata millään järkevällä tavalla.
Onko muuten 1mm-välikkeitä ostettavissa? Ne ratkaisevat myös ongelman. Olen nähnyt vain 2, 5 ja 10mm.
Pikkuseikka: Kipsilevy on kai 12,5, muistaakseni?! Mutta toki, 13 on varmasti lähempänä kuin 11.
Voin toki lähteä ostamaan 13mm vanerin, jos sitä on saatavilla jossain lähellä olevassa rakennusliikkeessä. Byggmaxilla on vain 12 ja 15 (missä 12 myös toimii hyvin).
Se on ainakin yksi ratkaisu, vähän hankala, mutta sen arvoista, jos nykyistä tilannetta ei voi korjata millään järkevällä tavalla.
Onko muuten 1mm-välikkeitä ostettavissa? Ne ratkaisevat myös ongelman. Olen nähnyt vain 2, 5 ja 10mm.
Talon omistaja
· Skåne
· 221 viestiä
Osta rulla lumpapp ja leikkaa suorakulmioita, jotka ovat yhtä suuria kuin osb ja rakenna lisää, kunnes olet saavuttanut oikean paksuuden
distanser finns hos Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/fonsterbeslag/kilsats-349002/
Olisin varmaan tehnyt kuten Polacoloco ehdottaa ja käyttänyt lumppapp.
Olisin varmaan tehnyt kuten Polacoloco ehdottaa ja käyttänyt lumppapp.
Muovivälikkeitä käytän kaikkeen mahdolliseen, missä tarvitsen tehdä jonkin säädön. Eilen esimerkiksi halusin saada uuden parvekkeen oven smyygit täydellisesti vaateriin ja pystysuoraan. Käytän samaa, mitä basseman kirjoitti yllä. Ne ovat u-muotoisia ja ne voidaan "ripustaa ruuviin", jos on mahdollista päästä käsiksi sivulta. Muuten käytän yleensä pientä liimakönttiä kiinnittääkseni ne ruuvinreiän ympärille oikean välimatkan saamiseksi. Toimii yleensä erinomaisesti. Mutta sinun tapauksessasi saatat tarvita paljon kappaleita. Silloin onkin parempi ostaa oikeanlainen levy alusta alkaen.
Toivottavasti tästä tulee projektiketju myöhemmin!
Toivottavasti tästä tulee projektiketju myöhemmin!
Hei ja kiitos kaikista vastauksista. Muutin ideaa hieman ja jätin OSB-kerroksen pois sekä käytin kipsiä koko matkalta. Oli useita tilanteita, joissa tarvittiin välikappaleita, joten joissain paikoissa käytin 2mm (mikä oli ainoa koko, jota minulla oli kotona ilmeisesti) sekä että olen itse valmistanut paljon välikappaleita ja kiiloja. Koko rakenne on kiilamallinen, joten tarvitaan jonkin verran kiiloja. 
Tässä voitte nähdä, mitä puuhaan:
https://www.facebook.com/etthundratolvan
Kiitos ajatuksista, palaan asiaan kun jään jumiin seuraavan kerran.
Tässä voitte nähdä, mitä puuhaan:
https://www.facebook.com/etthundratolvan
Kiitos ajatuksista, palaan asiaan kun jään jumiin seuraavan kerran.
Sen jälkeen kun olin kipsannut, tuli kerros vaneria, sitten kerros kipsiä ulkopuolelle ja nyt on myös laatoitus tehty. Vähän hienosäätöä vielä jäljellä, mutta se alkaa hahmottua.
Muuten kävin julassa ja ostin sellaisen paketin, jossa on samanlaisia etäisyyksiä kuin f91jsw linkkasi. Tosi hyvä olla olemassa.

Se on seinäkiveys_dekoralta. Todella työlästä saada kaikki kohdilleen, mikä sisälsi näiden kivien sahaamisen kulmissa. Mutta siitä tuli ihan hyvä. Ajattelepa, kuinka paljon kiiloja, etäisyyksiä ja muuta roskaa siellä takana on.
Muuten kävin julassa ja ostin sellaisen paketin, jossa on samanlaisia etäisyyksiä kuin f91jsw linkkasi. Tosi hyvä olla olemassa.

Se on seinäkiveys_dekoralta. Todella työlästä saada kaikki kohdilleen, mikä sisälsi näiden kivien sahaamisen kulmissa. Mutta siitä tuli ihan hyvä. Ajattelepa, kuinka paljon kiiloja, etäisyyksiä ja muuta roskaa siellä takana on.