320 lukukertaa ·
5 vastausta
320 lukukertaa
5 vastausta
Miten löydän mistä vesi tulee?
Olen äskettäin asentanut ilmalämpöpumpun autotalliin. Aiemmin vesikiertoinen lämpö ei ole ollut kovin tehokas sen jälkeen kun edellinen omistaja siirtyi talossa maalämpöön (öljykattilasta). Se on rakennettu 70-luvun lopulla. Tyypillinen nelikulmainen rakenne, jossa on reunus ympäriinsä. Katossa on hyvin vähän kallistusta.
Huomasin tänään, 9 päivää asennuksen jälkeen, että minulla oli kosteutta lattialla, viistosti sisäosan alapuolella. Hyllyn takana. Ulkoyksikkö on seinän toisella puolella siitä, missä näyttää olevan eniten kosteutta. En ole täysin varma, että itse lämpöpumppu on ongelma sen perusteella, miltä ympäristö näyttää.
Minulla on kolme teoriaa, en tiedä mitä tutkia/korjata ensin.
1. Vesi ulkoyksiköstä tunkeutuu laattaan ja sisään. Tätä teoriaa tukee se, että kipsilevy näyttää erittäin tuoreelta ollakseen altistunut erittäin paljon kosteudelle. Sitä vastaan puhuu se, että perustan betoni oli rapautunut, mitä en usko tapahtuvan 10 päivässä. Ensimmäiset viisi kuvaa näyttävät miltä se näyttää sisäpuolella. On myös pala öljylevyä kynnyksellä, joka näyttää ihan uudelta. Sitä vastaan puhuu se, että odotin näkyvämpiä merkkejä ulkopuolisesta kosteudesta.
2. Lumi on ajautunut katon reunuksen alle ja kerääntynyt tasanteelle ja sisältä tuleva lämmin ilma on sulattanut sen lumen, joka sitten valuu alaspäin asfaboardin (tai mitä tahansa mustaa levyä, joka siellä on kiinnitetty ulkopuolelle) ja alas perustukselle ja sitten tunkeutuu sisään. Tasanteella on kosteaa ulkona ja tämä on selvästi ongelma. En kuitenkaan ole varma, onko se koko ongelma. Tässä ulkopuolinen puu on selvästi mädäntynyt, mitä ei myöskään kohtuudella voi tapahtua 10 päivässä. Minulla on selkeä kuva, että ulkopuolinen puu on aiemmin ollut tahra tässä.
3. Pumpun reikä sisäpuolella ei ole tiivistetty, mikä saa aikaan sen, että kostea ilma tunkeutuu rakenteeseen, kondensoituu ulkoseinää vasten, valuu alas betoniin ja tunkeutuu sisään. Tätä puoltaa se, että tuulilevyssä, joka on kiinnitetty rännin sisäpuolelle, on kuuraa, mikä on tyypillinen merkki siitä, että lämmintä kosteaa ilmaa tunkeutuu ulos. Sitä vastaan puhuu, että odotin enemmän kosteutta ulkopuolella, jos näin olisi, ja on merkkejä vanhemmista vahingoista kuin 10 päivää.
Ehkä kyseessä on yhdistelmä kaikkia kolmea? Veden ohjaaminen pois perustuksista on suhteellisen yksinkertainen toimenpide. Voin soittaa yritykselle ja pyytää heitä tiivistämään pumpun reiän sisäpuolella, myös melko helposti tehtävä. "Tasanne," jossa vesi voi tunkeutua seinään on riskirakenne (huomattu tarkastuksessa), joten mitä sille voi tehdä? Jos lumi ajautuu sisään, riittäisikö tuulipaperi kallistuksella tai peltikynnys pitämään lumi ulkopuolella. Jos kyseessä on kondensaatio, se voi mahdollisesti aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä sulkemalla.
Olen hieman hukassa seuraavan vaiheen suhteen. Pitäisikö ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön vai ei kannata? Onko se piilovirhevakuutus vai kotivakuutus, joka soveltuu tähän tapaukseen?
Kiitollinen avusta ja opastuksesta.
P.s. Siirrä mielellään oikeaan alafoorumiin, jos tämä on väärässä paikassa.
Huomasin tänään, 9 päivää asennuksen jälkeen, että minulla oli kosteutta lattialla, viistosti sisäosan alapuolella. Hyllyn takana. Ulkoyksikkö on seinän toisella puolella siitä, missä näyttää olevan eniten kosteutta. En ole täysin varma, että itse lämpöpumppu on ongelma sen perusteella, miltä ympäristö näyttää.
Minulla on kolme teoriaa, en tiedä mitä tutkia/korjata ensin.
1. Vesi ulkoyksiköstä tunkeutuu laattaan ja sisään. Tätä teoriaa tukee se, että kipsilevy näyttää erittäin tuoreelta ollakseen altistunut erittäin paljon kosteudelle. Sitä vastaan puhuu se, että perustan betoni oli rapautunut, mitä en usko tapahtuvan 10 päivässä. Ensimmäiset viisi kuvaa näyttävät miltä se näyttää sisäpuolella. On myös pala öljylevyä kynnyksellä, joka näyttää ihan uudelta. Sitä vastaan puhuu se, että odotin näkyvämpiä merkkejä ulkopuolisesta kosteudesta.
2. Lumi on ajautunut katon reunuksen alle ja kerääntynyt tasanteelle ja sisältä tuleva lämmin ilma on sulattanut sen lumen, joka sitten valuu alaspäin asfaboardin (tai mitä tahansa mustaa levyä, joka siellä on kiinnitetty ulkopuolelle) ja alas perustukselle ja sitten tunkeutuu sisään. Tasanteella on kosteaa ulkona ja tämä on selvästi ongelma. En kuitenkaan ole varma, onko se koko ongelma. Tässä ulkopuolinen puu on selvästi mädäntynyt, mitä ei myöskään kohtuudella voi tapahtua 10 päivässä. Minulla on selkeä kuva, että ulkopuolinen puu on aiemmin ollut tahra tässä.
3. Pumpun reikä sisäpuolella ei ole tiivistetty, mikä saa aikaan sen, että kostea ilma tunkeutuu rakenteeseen, kondensoituu ulkoseinää vasten, valuu alas betoniin ja tunkeutuu sisään. Tätä puoltaa se, että tuulilevyssä, joka on kiinnitetty rännin sisäpuolelle, on kuuraa, mikä on tyypillinen merkki siitä, että lämmintä kosteaa ilmaa tunkeutuu ulos. Sitä vastaan puhuu, että odotin enemmän kosteutta ulkopuolella, jos näin olisi, ja on merkkejä vanhemmista vahingoista kuin 10 päivää.
Ehkä kyseessä on yhdistelmä kaikkia kolmea? Veden ohjaaminen pois perustuksista on suhteellisen yksinkertainen toimenpide. Voin soittaa yritykselle ja pyytää heitä tiivistämään pumpun reiän sisäpuolella, myös melko helposti tehtävä. "Tasanne," jossa vesi voi tunkeutua seinään on riskirakenne (huomattu tarkastuksessa), joten mitä sille voi tehdä? Jos lumi ajautuu sisään, riittäisikö tuulipaperi kallistuksella tai peltikynnys pitämään lumi ulkopuolella. Jos kyseessä on kondensaatio, se voi mahdollisesti aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä sulkemalla.
Olen hieman hukassa seuraavan vaiheen suhteen. Pitäisikö ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön vai ei kannata? Onko se piilovirhevakuutus vai kotivakuutus, joka soveltuu tähän tapaukseen?
Kiitollinen avusta ja opastuksesta.
P.s. Siirrä mielellään oikeaan alafoorumiin, jos tämä on väärässä paikassa.
Vaikea sanoa ilman mittausta, tarpeeksi jäätymään ulkoyksikön alle. Ulkoyksikön sulatus näyttää myös aiheuttavan jonkin verran.GoC sanoi:
Edit: Ei kun ymmärrän nyt, sisällä tarkoitat toki. Ei se ollut paljon, ehkä desilitra tai niin.
Viimeksi muokattu:
Päivitys, ei enää pyryttämistä = ei enää vettä. Joten ehkä pieni peltilevy tai tuulipressu.
Klikkaa tästä vastataksesi










