Olen juuri alkanut rakentaa sisäseinää. Ostin kipsilevyjä, jotka ovat 240 korkeita ja 120 leveitä. Kätevää ajattelin, sillä ne menevät kahden pystytolpan yli ja ylettyvät kattoon asti, joten saumoja tulee mahdollisimman vähän. Mutta en tajunnut kuinka hankalia ne olivat ennen kuin saavuin kauppaan.

Täytyykö olla kaksi henkilöä, kun käyttää näin suuria levyjä vai miten ammattilaiset tekevät? OSB-levyt samassa koossa olivat helpompia käsitellä.

Minulla on tapana kantaa niitä pystyasennossa tai miten se nyt sanotaankaan. Niin että toinen käsi on pitkän sivun alla. Sitten ei saa heiluttaa levyä liikaa.

Sitten asetetaan se varovasti kulmaan ja pyöräytetään pystyyn seinää vasten.

Vähän raskasta se on, mutta ei niin paljon, että tekisi tarpeensa rasituksesta.

• Tykkään
nino
  • Laddar…
R
Vain asettaa ne pystyyn ja tarttua sivuista hieman keskikohdan alapuolelta, tukea päällä ja kantaa :(
Siksi nyt on 90 cm levyt, jotka ovat helpommin käsiteltäviä rakennusalalla, Työympäristö :D

R
S sune73 sanoi:
Man kan ta ett handtag till hjälp,

Ett sånt här eller om man gör ett eget.
[linkki]
Silloin täytyy olla tasapaino, muuten se voi murtua, mutta seinän luona levyn nostamiseksi kattoon vaikuttaa hyvältä idealta sille.

Jos olet jo ostanut levyt ja ajatellut kantaa yksin. Aseta levy pystyyn (pitkä sivu maata vasten), tartu molemmin käsin ja purista levy kainalon ja käsivarren väliin.

Kun on kyse kattopaneeleista, levyhissi on kullanarvoinen. Ne ovat yleensä melko edullisia vuokrata.

• Tykkään
Mikael Palm
  • Laddar…
Olen itse käyttänyt Julasin kahvaa kantamiseen ja suurempaa sorkkarautamallia painaakseen ylös kattoa vasten, se toimii mutta on hieman hankalaa. Ruuviautomaatti on kullanarvoinen, kun laitat kipsin itse.

Aloittelijoille voi olla hyvä käyttää suuria levyjä välttääkseen saumojen kittausta, ammattilaisille, jotka ovat timpureita, tämä on maalarin ongelma... Jos aiot asentaa täysikokoisia levyjä kattoon itse, levyhissi on välttämätön, jos katto on suurempi kuin kipsilevy.

Ammattilaiskäytössä 120 cm levyt ovat liian raskaita käsitellä yhdellä miehellä, joten on siirrytty 90 cm levyihin henkilöstötarpeen vähentämiseksi.

On myös pienempiä kipsinostureita, joilla voi painaa ylös kattoa vasten, mutta näitä en ole testannut.
https://www.screwfix.com/p/board-door-lifter/20360
ae235
http://b2b.bridgat.com/sv/drywall_foot_lifter_03-o244838.html
Drywall_foot_lifter_03.jpg

Etu siinä kainalosauvassa, johon laitoin linkin, on se, että se lukitsee kiekon paikalleen niin, että molemmat kädet (ja jalat) jäävät vapaiksi ruuvaamiseen.

• Tykkään
toolman77
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.