Hei!
Olen äskettäin ostanut osakehuoneiston landshövdingehus-rakennuksesta vuodelta 1935. Nyt haluamme asentaa hyllyt seinille, mutta olemme ymmärtäneet, että seinät koostuvat rappauksesta ruokomaton päällä. Kysymykseni on, mitä yleensä on lisäksi sisäseinissä, tukipuiden lisäksi? Onko aina lankkuseinä syvemmällä, vai voiko se olla vain ruokomatto rapattu päälle, tukipuiden välissä?

Käsittääkseni näihin seiniin on tuskin mahdollista kiinnittää mitään painavaa, jos ei löydä tukipuuta tai lankkuseinää. Myös katossa on ruokomatto ja rappaus. Haluaisimme asentaa verhokiskot, mieluiten kattoon.
Miten muut, jotka asuvat näissä taloissa, olette tehneet?

Kiitollinen neuvoista :)

BirgitS
En ole nähnyt yhtään keskustelua foorumilla kaikki ne vuodet, jotka olen ollut täällä, jossa ei olisi käytetty lankkuja rappauksen alla olevien ruokomattojen rungon teossa. Se oli kerran hyvin yleinen menetelmä ja sellaista seinää kutsutaan kloasongvägg-seinäksi. Sama koskee kattoa.

Naapureilta kysyminen onkin hyvä tapa alkaa tutustua heihin.

Joskus on sopeuduttava oman talon toimivuuteen.

• Tykkään
namnbyte ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
En ole nähnyt yhtään ketjua foorumilla kaikkina vuosina, joina olen ollut täällä, jossa ei olisi ollut lankkuja rapattujen ruokomattojen takana. Tämä oli aikoinaan hyvin yleinen menetelmä ja sellaista seinää kutsutaan kloasongseinäksi. Sama koskee kattoja.

Onhan se hyvä tapa aloittaa tutustuminen naapureihin, kun heiltä kysyy jotain.

Joskus on sopeutettava toiveensa siihen, mikä toimii talossa.
Kiitos vastauksesta!
Olen jo alkanut harkita muita mahdollisuuksia olohuoneeseen, sillä en halua vahingoittaa seiniä. Mutta voiko ajatella, että voi yrittää päästä lankkurakenteeseen käsiksi, kun haluaa kiinnittää jotain?

Valitettavasti suurin osa naapureista on juuri muuttanut, koska talo on hiljattain muutettu vuokra-asunnoista omistusasunnoiksi. Vanhempi sukupolvi, joka on asunut täällä pitkään, on muuttanut pois. Täytyy kysyä heiltä, jotka ovat vielä jäljellä.

BirgitS
Kyllä, ruuvataan kiinni asioita lankkarunkoon.

Sitten te uudet asukkaat voitte auttaa toisianne keksimään, miten kaikki talossa toimii :) monet haluavat varmasti tehdä suurempia muutoksia kuin vuokralaiset, jotka ovat asuneet siellä pitkään ja sopeutuneet siihen, mitä voi tehdä vuokra-asunnossa.

• Tykkään
implodera
  • Laddar…
Pieni lyhyt kapea neula paikassa, joka ei näy, voi kertoa, mitä on vass-päällysteen takana. mutta kuten jotkut sanovat, luultavasti puu takana ja kuinka paksu matto ja rappaus ovat, ei tiedä kukaan.

• Tykkään
implodera
  • Laddar…
Ennen kuin purin sisäkattojamme, jotka oli rakennettu samalla tavalla, huomasin, että lankut eivät olleet 100% kattavia. Joten voi olla syytä kokeilla pari eri paikkaa mahdollisille asioille, jotka pitää ripustaa, jotta olet varma, että osut lankkuun.

Olisin ottanut pienen poran ja testannut sillä. Kuitenkin rappaus kuluttaa melko paljon, joten ota pora, jota et sure, jos se menee huonoksi.

• Tykkään
implodera
  • Laddar…
Seinäpanelin ja kaislamaton, jossa on naulattu "kanaverkko", takana on aina 8-17 mm ilmaa.
Seinissä voi olla hieman paksumpi rappaus "paikoitellen", mutta kattoa rapattiin "ohuet mahdolliset" painon vuoksi.

On yleensä täysin toimivaa ruuvata puuruuvit suoraan sisään, koska plankut itsessään olivat yleensä 25 mm (paitsi koolaukset) ja sinulla olisi erittäin huono tuuri, jos osuisit paikkaan, jossa paneeliseinässä on pieni rako.

Ei iskuporakonetta sellaisiin seiniin tai kattoihin, vaan käytä pientä ristipäämeisseliä ja vain kuluta edestakaisin, kunnes olet varsinaisen rappauskerroksen läpi. (koputa varovasti vasaralla meisseliä, jos läpimeno tuottaa ongelmia)

Terveisin Jawen

• Tykkään
  • Rakastan
BirgitS ja 2 muuta
  • Laddar…
namnbyte
Anders243 Anders243 sanoi:
Ennen kuin purin sisäkatot, jotka oli rakennettu samalla tavalla, huomasin, että laudoissa ei ollut 100% peittoa. Joten voi olla hyvä kokeilla pari eri paikkaa mahdollisille esineille, jotka pitäisi ripustaa ylös, jotta olet varma, että osut lautoihin.

Olisin ottanut pienen poran ja testannut sillä. Kuitenkin rappaus kuluttaa melko paljon, joten ota porantera, jota et sure, jos siitä tulee huono.
Olen myös kuullut, että välillä voi olla rakoja. Olen myös kuullut, että ne voivat olla kiinnitetty "vähän miten sattuu", eli pystysuoraan, vaakasuoraan ja vinosti. Luultavasti harvinaista vinossa, mutta sukulaiseni oli talonmies Malmössa ja hänellä oli kokemusta tästä yhdessä tilanteessa.

• Tykkään
implodera
  • Laddar…
P
Kun kyseessä ovat katot, ei ole usein täysi peitto olkikaton takana..
Olen ollut mukana tapauksessa, jossa olkikatto oli suoraan tiiliseinän päällä, joten se ei ole takuu siitä, että puuta olisi takana..

• Tykkään
implodera
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.