Olen asentanut kondenssikankaan ja naulannut kantolevyt, mutta miten ihmeessä minun pitäisi tehdä räystäillä?

Kun katsoo Lövångerin piirustusta, siitä tulee "vesipussi", jonka mukaan Bisonin piirustus neuvoo varmistamaan, että sitä EI tule. Miten ihmeessä ratkaisen sen?

• Kattoon liittyvä rakennepiirros, joka näyttää kondenssikankaan ja kantavat rimoitukset sekä ristikkopalkit ja yksityiskohdan, jossa oikea toteutus on epävarma.
  • Rakennuspiirustus, joka esittää katon kallistuksen ongelmia veden keräämisessä. Näyttää, kuinka estetään vesipussin muodostuminen kattorakenteessa.
Viimeksi muokattu:
Naulasin tippalevyn lähes pystysuoraan 22x120 laudalle (joka on mainitulla laudalla ja kattotuoleilla). Levyn osa, joka on kattotuolilla, on noin 10-15 cm leveä ja tukee kondenssiliinaa melko hyvin. Mutta ehkä on hieman myöhäistä mainita se nyt ...

JockeR sanoi:
Naulasin sinne tippalistan lähes pystysuoralle 22x120 laudalle (joka on mainitun laudan ja kattotuolien päällä). Se osa listasta, joka on kattotuolin päällä, on noin 10-15 cm leveä ja kannattelee kondenssisuojakangasta aika hyvin. Mutta ehkä tämä tulee vähän myöhään...
Siirsitkö alinta alusrimaa ylöspäin (harjalle päin) niin, että se naulattiin listan yläpuolelle? Vai miten ratkaisit, ettet saa vettä seisomaan alusriman yläreunaa vasten?

Nyt en tiedä mitä kondenssiliina on, mutta minulla on itselläni jokin muoto liinaa (muovi tai lasikuitu?) kattopeltini alla. Mukana olleessa käyttöohjeessa mainittiin, että räystäälle tulee jyrsiä 200 mm leveä vanerilevy kattotuoleihin, jotta vältytään kuvailemallasi tavalla ongelmilta. Onko vasemmanpuoleinen piirustus Lövångersin? Se, mitä kaipaan enkä ymmärrä, on miksi ei ole ruodelaudoitusta? Ruodelaudoituksella voit vetää liinan ulos räystään etureunan yli. Muutoin vesi jää talteen eikä pääse ulos. Oliko mitään ohjeita mukana?

JanneL sanoi:
En tiedä, mikä kondensdukki on, mutta minulla on itselläni jonkinlainen kangas (muovi tai lasikuitu?) peltikaton alla. Mukana tulleissa ohjeissa mainittiin, että katon lappeen reunaan pitäisi jyrsiä 200 mm leveä vanerilevy kattopalkkeihin, jotta vältetään kuvailemasi ongelma. Onko piirustus vasemmalla Lövångersin? Se mitä kaipaan ja en ymmärrä, on syy, miksi ei ole ruoteita? Ruoteilla voi vetää kankaan laudan yli katon etureunassa. Muutoin vesi pysähtyy sisäpuolelle, se ei tule ulos. Eikö ollut mitään ohjetta mukana?
Kyllä on kummallista!? Bisons ohjeen mukaan voi tehdä kahdella tavalla, ruoteilla tai ilman, mutta ei ollut mitään ohjetta kuinka toimia katon ja räystäslaudan kanssa ilman ruoteita.
Tyhmänä ajattelin mennä helpointa tietä, ja nyt olen täällä kuin hölmö räystäslaudan kanssa:o.

Sinun sijassasi tekisin seuraavasti: Irrota alimmat kantolatat ja mahdollisesti yläpuolinen. Osta raakapontti, 22 x 120, niin että riittää kahteen kierrokseen alhaalla katon reunalla. Jyrsi laudat ja palauta. Luulen, että tämä on halvin vaihtoehto. Hyvä siitä tulee myös.

JanneL sanoi:
Sinun sijassasi tekisin seuraavasti: Irrota alin alusrima ja mahdollisesti se yläpuolella oleva. Osta raakasponttia, 22 x 120, niin että riittää kahteen kierrokseen alhaalla kattoreunalla. Leikkaa laudat ja aseta takaisin. Uskon, että tämä on halvin vaihtoehto. Hyvää siitä tulee myös.
Hyvä idea, Janne! Suurkiitos!

Erinomainen tilaisuus vihkiä uusi käsijyrsin käyttöön!:D

Tuntuuko helpommalta pyörösahan/pistosahan kanssa?

Tossegubbe sanoi:
Tuntuuko helpommalta käyttää pyörösahaa/pistosahaa?
Huomaako, että olen aloittelija, vai? :D

Haha nja tuntuu aika loogiselta, että pitäisi käyttää jyrsintä jyrsimiseen..

Henkilökohtaisesti en tiedä, olisinko välittänyt tehdä mitään tässä tapauksessa, se pieni vesi, joka mahdollisesti valuu kondenssimuoville, voi valua jalustan takapuolelle, se on ilmavasti kiinni ja kuivuu nopeasti, mutta ei tietenkään ole optimaalinen ratkaisu...

Voi pahus! Ehkä olen liioitellun peloissani kosteudesta? Koska viimeinen asia, jonka haluaa, on repiä kaikki ylös muutaman vuoden kuluttua, kun kaikki on lahonnut.

Joo, en sano että sinun pitäisi tehdä niin tai että se on oikein tehdä niin, mutta jos se olisi minun taloni, tekisin niin ;)
Aina voi suihkuttaa kunnolla perusöljyllä tai jollakin vastaavalla lahonsuojalla sisäpuolelle, jos huolettaa. Helpoin tapa on käyttää sellaista pumpattavaa painesumutinta, joka maksaa tyypillisesti 40 kr Biltemassa.

Kiitos Janne ja Tossegubben! Tuntuu turvalliselta, kun te kokeneet gôbbar olette täällä foorumilla. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.