2 436 lukukertaa ·
6 vastausta
2k lukukertaa
6 vastausta
Mitä voin päällystää portintolppani?
Olen rakentanut kaksi järeää portinpylvästä, joissa on käytetty 4 kpl 70x70 mm painekyllästettyjä tukia, jotka on kiinnitetty yhteen 45x95 mm rimoilla ja läpikulkevilla ruostumattomilla kierteitetyillä tangoilla. Koko komeus on ankkuroitu betoniperustaan, ja niiden koko on 23,5 x 23,5 x 150 cm. Tähän asti kaikki hyvin, ne ovat ylivoimaisen tukevat.
Mutta nyt minun on verhoitava ne jollakin, jotta ne todellakin näyttävät portinpylväiltä. Luonnollisin vaihtoehto olisi kai maalattu raakapontti. Mutta mitä muita hyviä ja ei liian kalliita vaihtoehtoja on olemassa?
Ajattelin masoniittia, mutta ovatko tämän päivän käsittelemättömät levyt, joita kutsutaan "boardiksi", samaa kuin aiemmin talojen julkisivuissa käytetty masoniitti? Eli voiko sitä käyttää (maalattuna tietysti) ulkona? Onhan olemassa myös öljykarkaistua boardia, mutta eikö sitä voi maalata?
Sitten ajattelin laminaattia. Minulla on vanha kylpyhuone, jossa on "perstorpspaneeleita", ohuita noin 2 mm suuria seinäpaneeleita muovilistoilla reunoilla. Mutta heti kun yritän googlettaa laminaattia, perstorpanelli ja vastaavia, saan vain esiin laminaattilevyjä, eli lastulevyä, joka on päällystetty laminaatilla. Onko olemassa ohuita "paneeleita", jotka toimivat ulkotiloissa?
Vaneri voisi olla myös vaihtoehto, mutta olen saanut sen käsityksen, että se on melko herkkä kosteudelle. Vaikka suuret pinnat maalattaisiin, on riski, että kosteus pääsee leikattuihin reunoihin, vaikka asennettaisiin jonkinlainen kulmalista. Kuvittelen, että ne turpoavat ja huononevat melko nopeasti.
Mitä suosittelette? Onko olemassa jotakin ihmemateriaalia, jota en ole ajatellut? Sen on tietenkin kestettävä ulkokäyttöä, aurinko/sade/etc.
Mutta nyt minun on verhoitava ne jollakin, jotta ne todellakin näyttävät portinpylväiltä. Luonnollisin vaihtoehto olisi kai maalattu raakapontti. Mutta mitä muita hyviä ja ei liian kalliita vaihtoehtoja on olemassa?
Ajattelin masoniittia, mutta ovatko tämän päivän käsittelemättömät levyt, joita kutsutaan "boardiksi", samaa kuin aiemmin talojen julkisivuissa käytetty masoniitti? Eli voiko sitä käyttää (maalattuna tietysti) ulkona? Onhan olemassa myös öljykarkaistua boardia, mutta eikö sitä voi maalata?
Sitten ajattelin laminaattia. Minulla on vanha kylpyhuone, jossa on "perstorpspaneeleita", ohuita noin 2 mm suuria seinäpaneeleita muovilistoilla reunoilla. Mutta heti kun yritän googlettaa laminaattia, perstorpanelli ja vastaavia, saan vain esiin laminaattilevyjä, eli lastulevyä, joka on päällystetty laminaatilla. Onko olemassa ohuita "paneeleita", jotka toimivat ulkotiloissa?
Vaneri voisi olla myös vaihtoehto, mutta olen saanut sen käsityksen, että se on melko herkkä kosteudelle. Vaikka suuret pinnat maalattaisiin, on riski, että kosteus pääsee leikattuihin reunoihin, vaikka asennettaisiin jonkinlainen kulmalista. Kuvittelen, että ne turpoavat ja huononevat melko nopeasti.
Mitä suosittelette? Onko olemassa jotakin ihmemateriaalia, jota en ole ajatellut? Sen on tietenkin kestettävä ulkokäyttöä, aurinko/sade/etc.
Viimeksi muokattu:
Tuo kuulostaa tosi hyvältä! Taidan muistaa, että katsoin samanlaisia kauan sitten, mutta silloin luin, että ne olivat melko hauraita ja särkyvät helposti, mutta ehkä se oli jokin toinen levytyyppi, josta luin.H hydrolift sanoi:
Sokkelilevy ehkä? https://www.k-rauta.se/produkt/sockelskiva-cembrit-rock-coal-12x595x2550mm/6418662931466N NightRider sanoi:Olen rakentanut kaksi tukevat portin pilaria neljästä 70x70mm painekyllästetystä pilarista, jotka on yhdistetty 45x95mm lankuilla ja läpimenevällä ruostumattomalla kierretangolla. Koko komeus on ankkuroitu betoniperustukseen, ja koko on 23.5 x 23.5 x 150 cm. Toistaiseksi kaikki on hyvin, ne ovat ylenpalttisen tukevia.
Mutta nyt minun täytyy päällystää ne jollakin, jotta ne näyttäisivät oikeasti portinpylväiltä. Luonnollisinta olisi varmaan maalattu raakapuu. Mutta mitä muita hyviä ja ei liian kalliita vaihtoehtoja on olemassa?
Harkitsin masoniittia, mutta ovatko nykyiset käsittelemättömät levyt, joita kutsutaan "boardiksi", sama kuin se masoniitti, jota käytettiin talon julkisivuissa aiemmin? Eli voiko sitä käyttää (maalattuna tietenkin) ulkona? Onhan olemassa myös jotain, jota kutsutaan öljykarkaistuksi boardiksi, mutta siihen tuskin voi maalata?
Sitten ajattelin laminaattia. On vanha kylpyhuone "perstorppipaneeleilla", ohuilla noin 2mm suurilla seinäpaneeleilla, joissa muovilistat reunoilla. Mutta heti kun yritän googlata laminaattia, perstorppipaneelia ja vastaavia, saan näkyviin vain laminaattilevyjä, eli lastulevyä, joka on päällystetty laminaatilla. Onko olemassa ohuita "paneeleja", jotka toimivat ulkona?
Vaneria voi olla myös vaihtoehto, mutta minulla on käsitys, että se on melko herkkä kosteudelle. Vaikka suuret pinnat maalattaisiin, on vaarana, että kosteus pääsee leikattuihin päihin, vaikka laittaisikin jonkinlaisen kulmalistan. Oletan, että ne turpoavat ja huononevat nopeasti silloin?
Mitä suosittelisitte? Onko olemassa jotain ihmemateriaalia, johon en ole ajatellut? Sen täytyy tietenkin kestää ulkokäyttöä, aurinkoa/sadetta/jne.
H
HEM2121
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 627 viestiä
HEM2121
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 627 viestiä
Ehkä olen aivan hakoteillä nyt, mutta kirjoitan sen kuitenkin, onhan olemassa ohuita levyjä päällystetiilellä.N NightRider sanoi:Olen rakentanut kaksi vankkaa portinpylvästä neljästä 70x70 mm painekyllästetystä pylväästä, jotka on yhdistetty 45x95 mm koolauksilla ja läpimenevällä ruostumattomalla kierretangolla. Koko komeus on ankkuroitu betoniperustukseen, ja koko on 23,5 x 23,5 x 150 cm. Toistaiseksi kaikki on hyvin, ne ovat liiankin tukevat.
Mutta nyt minun on jollain tavalla verhoiltava ne niin, että ne oikeasti näyttävät portinpylväiltä. Luontevin vaihtoehto olisi kai maalattu raakalauta. Mutta mitä muita hyviä ja ei liian kalliita vaihtoehtoja on olemassa?
Pohdin kovalevyä, mutta ovatko nykyajan käsittelemättömät levyt, joita kutsutaan "boardiksi", samaa kuin ennen talon julkisivuissa käytetty masoniitti? Eli voiko sitä käyttää (maalattuna tietenkin) ulkona? Onhan olemassa myös öljykarkaistu boardi, mutta sitä tuskin voi maalata?
Sitten mieleeni tuli laminaatti. Minulla on vanha kylpyhuone "perstorpspaneeleilla", ohuilla noin 2 mm:n kokoisilla seinäpaneeleilla, joissa on muovilistat reunoilla. Mutta heti kun yritän googlata laminaattia, perstorpspanelia ja vastaavia, löytyy vain laminaattilevyjä, eli lastulevy, joka on päällystetty laminaatilla. Onko olemassa ohuita "paneeleita", jotka kestävät ulkona?
Vaneri voisi myös olla vaihtoehto, mutta minulla on käsitys, että se on melko herkkä kosteudelle. Vaikka suuret pinnat maalattaisiin, on riskinä, että kosteus pääsee käsiksi sahattuihin päihin, vaikka asentaisi jonkinlaisen kulmalistan. Oletan, että ne turpoavat ja menevät pilalle melko nopeasti?
Mitä suosittelette? Onko olemassa jotain ihmemateriaalia, jota en ole ajatellut? Sen täytyy tietenkin kestää ulkokäyttöä, aurinkoa/sadetta yms.
H
HEM2121
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 627 viestiä
HEM2121
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 627 viestiä
En ole täysin varma nimestä, muistelen että Bauhouse:ssa oli näitä aiemmin, katselin 10 vuotta sitten, tiiliseinä se voi olla nimeltään, katsoin nopeasti mutta ei näytä siltä että niitä olisi suurilla levyillä enää. Suurin mitä näen on 30,5x30,5 cm, arkilla. Ensimmäistä kertaa näin niitä Praktikerissä Puolassa, mutta se suuri ketju ei ole enää olemassa. Mutta Puolassa on enemmänkin paikkoja. Googlaa beklädnadstegel, sieltä tulee esille asioita, jotka voivat olla kiinnostavia sinulle.N NightRider sanoi:
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi