7 202 lukukertaa ·
25 vastausta
7k lukukertaa
25 vastausta
Mitä voi löytyä huopakaton alta 50-luvun talossa?
Jäsen
· Västernorrland
· 12 029 viestiä
Helpoin ja paras ratkaisu olisi ollut jättää se vain.............pahvikatto käyttäytyy niin täysin normaalisti, ja se täytyy ottaa huomioon vanhassa talossa. Usein mikään ei ole täydellistä millään tavalla. Se kuuluu asiaan.
Nyt olette repineet pahvin rikki, eikä sitä ole niin helppo palauttaa hyväksi......
Nyt olette repineet pahvin rikki, eikä sitä ole niin helppo palauttaa hyväksi......
Ok.GoC sanoi:
Nuo pienet vauriot eivät ole ongelma korjata. Sitä, että se on hieman aaltoileva jossakin, pitää odottaa kun talo liikkuu vähän koko ajan. Älä leikkaa siinä missä aiot korjata, revi paperipaloja joilla peität vauriot. Älä käytä viivoitinta tai mitään, vaan revi niin että saat epäsäännöllisen "pehmeän" reunan ja laita paperitapetin liisteriin. Kiinnitä ne vaurion päälle. Ja maalaa sitten. Tulee varmasti hyvä.
Niin, joku tuolla ylhäällä sanoi, että minun pitäisi katsoa, mitä sen alla on. Se kuulosti hyvältä idealta, ajattelin, koska luulin, että se oli pakko poistaa (näin vaikutti kun googlasin vähän yleisesti). Ei voinut nähdä mitään ilman että repii aika paljon. Mutta repäisin missä se oli jo rikki...S Stefan1972 sanoi:Helpoin ja paras ratkaisu olisi ollut jättää se ennalleen............pahviverhouksiset katot käyttäytyvät noin täysin normaalisti ja se on otettava huomioon vanhassa talossa. Usein mikään ei ole millään tavoin täydellistä. Se kuuluu asiaan. Nyt olette rikkoneet pahvin, eikä sitä ole helppo palauttaa hyväksi......
Hmm täältä löysin itse asiassa hyvän kuvauksen. http://fruabergilagbo.blogspot.com/2013/07/sa-lagas-trasigt-papptak.html
Kattvind on varmaan sana, jota etsit. Mutta eikö huoneen yläpuolella ole ullakkoa, vai onko huoneella vinokatto aivan harjaan asti?P Petronille sanoi:Yritän järjestää kuvan. Olin pakotettu repimään irti osan, jotta sitä voisi nähdä. Laudat näyttävät höylätyiltä, mutta nuppeja näkyy olevan osittain.
Yläpuolella ei ole ullakkoa, vaan vinokatto kahdessa makuuhuoneessa. Sivuilla on eräänlaisia ullakkotiloja – olen unohtanut, mitä ne nyt kutsutaan, vain sellainen tila vinokaton jatkona niin sanoakseni – ja siellä on jonkin verran kutterinlastuja ja ulkoseinillä vaikuttaa olevan jonkinlainen paksu eristyslevy, joka näyttää tyypilliseltä masoniitilta tai erittäin paksulta kartongilta (ei se tietenkään ole sitä, mutta kuvaillakseni miltä se näyttää).
Ne levyt voivat olla treetex-levyjä. Ovatko ne huokoisia?
Jos laudat ovat höylättyjä eikä ole vaaraa, että lastuja putoaisi alas rakojen kautta, näyttää siltä, että voitte maalata puun suoraan, mutta teidän täytyy varmaan elää nuppien jälkien kanssa, jos siitä ei halua liikaa työtä. Muuten täytyy asentaa jonkinlainen levy tai uusi pahvi.
Joo, yläpuolella on jokin tila, johon pääsee luultavasti vain katosta. Treetex voisi olla mahdollista, sillä vaikuttaa siltä, että pienimmässä yläkerran huoneessa on samankaltaisia levyjä seinillä tapetin sijasta. Myös käytävän katossa voi olla treetexiä. Joitakin levyjä siellä ainakin on.Jiji sanoi:
Kattvind on todennäköisesti etsimäsi sana. Mutta onko tilan yläpuolella mitään hanvindiä, vai onko huoneessa viisto katto joka yltää harjalle asti?
Nuo levyt voivat olla treetex-levyjä. Ovatko ne huokoisia?
Jos laudat ovat höylättyjä eikä ole riskiä, että lastuja putoaa raoista, näyttäisi siltä, että puun voi hyvin maalata suoraan, mutta teidän on hyväksyttävä naulanreikien jääminen, ellei halua tehdä paljon töitä, muuten voitte laittaa jotain levyjä tai uuden paperin.
On mahdollista, että laudat voisi maalata ja niistä tulisi aika siistit, sillä reiät voi paikkata kitillä, mutta veikkaan että se olisi paljon työläämpää kuin paikkailla paperi, vaikka liimamaali pitäisi ehkä pestä pois.
On vaikea antaa neuvoja pappenista näkemättä, kuinka paljon se roikkuu.
Onko se limfärg? Ei ole täysin varmaa, jos talo on 50-luvulta, mutta ehkä olet jo tarkistanut sen?
Voit käyttää tapetklister poistaaksesi limfärg. En ole kuitenkaan kokeillut tätä itse, olen pessyt. Jos olet kiinnostunut tästä tekniikasta, voin lähettää linkin.
Onko se limfärg? Ei ole täysin varmaa, jos talo on 50-luvulta, mutta ehkä olet jo tarkistanut sen?
Voit käyttää tapetklister poistaaksesi limfärg. En ole kuitenkaan kokeillut tätä itse, olen pessyt. Jos olet kiinnostunut tästä tekniikasta, voin lähettää linkin.
Hmm ei ehkä olet oikeassa, oletin, että se oli sitä (luulin, että se oli tapana 50-luvulla). Asunnossamme se huomattiin, koska uusi maali tippui alas, mutta sitä ei voi liuottaa niin helposti kuin luulin. Sormi vain muuttuu hieman heikosti valkoiseksi, se ei ole tahmea. Mikä maali se sitten voisi olla?Jiji sanoi:
On vaikea antaa neuvoja pahvista näkemättä kuinka paljon se roikkuu.
Onko se liimamaali? Ei ole täysin varmaa, jos talo on 50-luvulta, mutta ehkä olet jo tarkistanut sen?
Tapettiliimaa voi käyttää liimamaalin poistamiseen. Tätä en ole itse kokeillut, olen pessyt. Jos olet kiinnostunut tästä tekniikasta, voin lähettää linkin.
https://www.google.com/amp/s/byggnadsvard.se/folkhemmets-farger/amp/P Petronille sanoi:Hmm nä du har kanske rätt, jag tog för givet att det var det (trodde det brukade vara det på 50-talet). I vår lägenhet märktes det ju eftersom den nya färgen rasade ner, men den går inte att upplösa så lätt som jag trodde. Fingret blir bara lite svagt vitt, det blir inte kletigt liksom. Vad kan det då vara för färg tro?
Ei ole ihan helppo selvittää. Minulla on itse huone talossani, joka on sisustettu 50- tai 60-luvulla. Katto ei varmaan ole maalattu liimamaalilla sillä nyt se on maalattu modernilla muovimaalilla. Näyttää siltä, että kyseisinä vuosina oli monia maalityyppejä, mutta ei tiedä miten moderni maalari on ollut mukana.
Kiitos, mielenkiintoinen linkki!Jiji sanoi:
[linkki]
Ei ole ihan helppoa päätellä. Minulla on itselläni talossa huone, joka on sisustettu 50- tai 60-luvulla. Kattoa ei ole varmaan maalattu liimamaalilla, koska se on nyt maalattu modernilla muovimaalilla. Näyttää siltä, että noina vuosina oli monia eri maalityyppejä, mutta ei oikeastaan tiedä, kuinka moderni maalari on ollut mukana.
Niin, se on tietenkin vaikeaa, olen lähinnä utelias. Maali liituuntuu vähän, ei siis mikään moderni maali. Sitten toivotaan, että se ei romahda alas. Se on hyvin löysä niissä pahvin paloissa, joihin olen vetänyt.
Sitten on varmaan parasta yrittää pestä se pois. Olen kuullut, että se voi mennä nopeammin, jos käyttää tapetklister, mutta en ole itse kokeillut. Tai voitte ripustaa uuden pappin vanhan päälle ja maalata valitsemallanne värillä.P Petronille sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi