Mietin, mitä pitäisi tehdä savupiipun kanssa..
Sisäpuolella on romahtanut joitakin kanavia. Luulen, että voin imuroida ne ja saada ilmanvaihdon toimimaan, mutta ulkopuoli täytyy korjata.
Olen remontoinut kattoa, joten ajattelin, että hoidan tämän samalla kertaa.

Pitäisikö täyttää laasti kivien väliin vai rapata koko savupiippu? Vai päällystää se pellillä?
Haluaisin säilyttää alkuperäisen ulkoasun, mutta en halua samaa ongelmaa uudelleen muutaman vuoden kuluttua...
Ja ehkä pitäisi asentaa kunnollinen piipunhattu samalla...

Tiiliseinäinen savupiippu, jolla on kulunut ulkokuori, näkyy talon katon vieressä.
 
C
Kapten_Haddock sanoi:
Pitäisikö täyttää saumat kivien välillä vai rapata koko savupiippu? Vai pukea se peltiin?
Vaihtoehtoisesti purkaa sen kokonaan ja muurata uudelleen. Näyttää siltä, että se on tarpeen.
Nyt kun joka tapauksessa uusit katon, sinulla on mahdollisuus rakentaa hyvä työskentelyalusta.
 
M
Todella vaikea sanoa kuvien perusteella foorumilla, mutta niin kauan kuin se ei kallistu tai siinä ei ole haljenneita kiviä, uskon että riittää, kun saumataan se uudelleen ja laitetaan huppu päälle. Silloin se kestää vielä 10-15 vuotta.

Sen uudelleen muuraaminen täysin kattoremontin jälkeen ei ole ongelma. Poistetaan harjatiilet, ruuvataan yhteen 2x4", jotka asetetaan V-muodossa harjan yli niin, että ne lepäävät tiilien päällä.

Minä katsoisin sitä taloudellisesta näkökulmasta. Jos voit sisällyttää sen budjettiin ilman ongelmia (20-30000:-?), niin muuraa se uudelleen. Silloin tiedät, että katto on huippukunnossa.
Jos budjetti on tiukka, saumaile se uudelleen ja tarkista, että se on tiivis ympäriinsä kiinnityksen/pellin kohdalla.
 
Haluaisin mieluiten välttää sitä, koska siellä on ruostumatonta putkea ja yhdessä kanavassa on lämmityspalloja..
Lisäksi on vähän tiukkaa ajan kanssa, muuten olisin tehnyt sen, kun se näyttää hyvältä harjan alla..

Mitä luulette, mitä muurari ottaisi tällaisesta työstä, jos palkkaisi?
 
M
Tärkeää on myös, että saat päähineen, kuten sanot. Erityisesti jos ette polta.
 
Me poltetaan melko paljon ja yksi huppu pitäisi korjata. Mutta entä loppu, eikö olisi melkein helpompi putsata koko? Ei tarvitse olla täydellisen esteettinen, kun katto on niin korkea, ettei sieltä näe paljoakaan savupiippua..
 
C
Kysymys on, mikä on kunto toiminnallisesti. Olen ollut mukana vain kerran muuraamassa uudelleen savupiippua, mutta siinä tapauksessa koko matkalta oli jäljellä vain muruista laastia. Sai purkaa kaiken käsin ilman vaivaa. Ja pinnalta katsottuna se näytti huomattavasti paremmalta kuin kuvasi.
 
Nuohooja arveli, että savupiippu näytti hyvältä harjan alla ja uskoi, että kanavat voisi saada riittävän vapaiksi imurilla.
Mutta totta kai olisi ollut optimaalista muurata se uudelleen, mutta minulla ei ole oikeastaan aikaa siihen ainakaan tällä hetkellä, ja jonkun palkkaaminen, joka maksaa yli 50k, ei myöskään tunnu ajankohtaiselta. Mutta katsotaan, mitä tapahtuu, ehkä jos voi säästää kanavan, jossa on savuhormi.

Ystävällisin terveisin/
 
100 kg kuivalaastia meni:p
Olen pala palalta muurannut uudelleen sen, mikä oli huonoa, mikä oli suurin osa.. Nyt aion pukea sen peltiin ja sitten valaa kanavia uudelleen jonkun vuoden päästä, sen pitäisi riittää pitämään sen minun elämäni ajan...
 
  • Tykkään
thomas33
  • Laddar…
Game on.. Voin sanoa, että suunniteltu kattoremontti kesällä on mennyt lähes yhtä paljon savupiipun kunnostukseen:p

Talon katto remontissa, telineet ja keskeneräinen savupiippu näkyvissä. Osa tiilistä poistettu, taustalla metsää ja pilvistä taivasta.
 
Muurasitko koko sen uudelleen vain 100kg laastilla?
 
Ei tietenkään, vaan laittoi todella paljon, jäljelle jäänyt tuntui vakaalta, että kuten sanoin, ajattelin valaa sisäpuolen glasuurilla.
 
Valkoinen talo punaisella tiilikatolla järven rannalla. Taustalla metsää ja sininen auto pihalla.
Niin se kävi!
 
  • Tykkään
shomakie
  • Laddar…
Mukavaa, että voi hyvin nyt kun syysmyrskyt ovat tulossa.
 
On ollut myrsky tänään todella paljon ja se on edelleen pystyssä, olin vähän huolissani kaikista tiilistä jotka ovat pinottuina katolle mutta ne selvisivät hyvin:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.