Moi,

olen parhaillaan remontoimassa taloani ja laitan kipsilevyjä kaikkialle, koska siellä oli vain masoniitti ja tapetti ennen. Kesken kipsilevyjen asennuksen huomasin, että olen todennäköisesti puhkaissut höyrysulun kaikkialta, koska ruuvit olivat liian pitkät.

Kysymys on nyt, mitä hemmettiä pitäisi tehdä? Olen ehtinyt jo laittaa kipsilevyä 50 % talon ulkoseinistä. Pitäisikö minun ottaa kipsilevyt alas ja purkaa masoniitti ja olemassa oleva höyrysulku ja aloittaa kaikki alusta?

Talo on vuodelta 1974 ja seinän rakenne on seuraavanlainen:
Mexitegel
Ilmarako
10mm Board
120mm runko ja 120mm eristys
höyrysulku
9mm masoniitti

Olen myös vetänyt sähköjä ulkoseiniini, jossa on tullut reikiä pistorasiakoteloon, ja samalla muoviin on tullut reikiä pistorasiaporalla.

Toisin sanoen sinulla on höyryjarru höyrysulun sijaan. 😉

Oletan, että kipsi, tasoite ja maali pitävät seinät riittävän tiiviinä. Ei montaa millimetriä, joilla voisi olla suurempi vaikutus.

• Tykkään
john68
  • Laddar…
Jaa, on sanottava, että höyrynsulku on erittäin perforoitu. Kun katson yläkertaa, siellä on paneelit pintana, ja elementtien takana ei ole paneelia, mihin patterit on kiinnitetty, ja muovissa on leikattu 30 cm viilto patterikiinnikkeiden ruuvaamiseksi. Ikkunanieluni eivät myöskään ole muovitettuja. Haluaisin väittää, että on kriittisempää saada yläkerrassa tiivis tila kuin maan tasalla, koska lämmin ilma nousee ylöspäin.

No. Vaikka yläkerta on lämpimämpi, se ei välttämättä ole kosteampi.

Kriittisimpiä ovat keittiö, kylpyhuone ja kodinhoitohuone. Muovi estää kosteutta, joka syntyy ruoanlaiton, fyysisen toiminnan jne. yhteydessä.

Meillä on muovia vain keittiössä talossamme vuodelta 38, mitä tiedän. Kun kipsasimme masoniitin/tretextin päälle, emme laittaneet muovia, koska emme halunneet riskeerata, että kosteus jää seinään.

Luulen, että voit olla täysin rauhallinen pienten ruuvinreikiesi suhteen. Muovi on tarkempi esimerkiksi kylmäullakolle.

Onko teillä painovoimailmastointi vai pakotettu poistoilma?
Painovoimailmastoinnilla tulisi olla riittävästi ilmanvaihtoa ja kiertoa, jotta ilmankosteus pysyy normaalilla tasolla. Jos teillä on poistoilmalaite, paljon kosteutta katoaa sitä kautta.

Terve,

Keittiö on valitettavasti osa näistä 50 %:sta, jotka on kipsattu. Keittiö ja olohuone ovat kipsattuja.

Meillä on poistoilmakanava keittiössä, yksi kylpyhuoneessa sekä yksi yläkerran wc:ssä. Keittiön kanava on suunniteltu liesituulettimelle, mutta aiomme käyttää integroitua liesituuletinta, joten emme tule käyttämään sitä. Ajattelin asentaa pax-tuulettimen kaikkiin poistoilmakanaviin. Minulla on myös kellari, jossa on 3 pax-tuulettimia tuloilmakanavissani ja 4 tuloilmaventtiiliä siihen.

Lopputulos on 4 tuloilmaventtiiliä kellarissa ja 3 pax-tuulettimia kellarin poistoilmassa, ja sitten meillä on 3 pax-tuulettimia muissa kerroksissa. 2 pohjakerroksessa ja 1 kerroksessa 2.
S Småbrukaren sanoi:
Nja. Vaikka yläkerrassa olisi lämpimämpää, ei sen välttämättä tarvitse olla kosteampaa.

Kriittisintä on keittiö, kylpyhuone ja kodinhoitohuone. Muovi estää kosteutta, joka syntyy ruoanlaitossa, fyysisessä toiminnassa jne.

Meillä on vain muovia keittiössä, sen tiedän, talossamme vuodelta 38. Kun kipsasimme levyillä masoniitteen/kolmetexiin päälle, emme asentaneet muovia, koska emme halunneet riskeerata, että kosteus jää seinään.

Uskon, että voit olla täysin rauhassa pienten ruuvinreikiesi kanssa. Muovi on tarkempi kylmävinttiin päin esimerkiksi.

Onko teillä painovoimainen ilmanvaihto vai pakotettu poistoilma?
Jos teillä on painovoimainen, teillä pitäisi olla riittävästi ilmanvaihtoa ja kierrätystä, jotta ilmankosteus pysyy normaalitasoilla. Jos teillä on poistoilmaventtiili, paljon poistuu sitä kautta.
Terve,

Keittiö on valitettavasti osa näistä 50 %:sta, jotka on kipsattu. Keittiö ja olohuone ovat kipsattuja.

Meillä on poistoilmakanava keittiössä, yksi kylpyhuoneessa sekä yksi yläkerran wc:ssä. Keittiön kanava on suunniteltu liesituulettimelle, mutta meillä on tarkoitus käyttää integroitua liesituuletinta, joten emme tule käyttämään sitä. Ajattelin asentaa pax-tuulettimen kaikkiin poistoilmakanaviin. Minulla on myös kellari, jossa on 3 pax-tuulettimia tuloilmakanavissani ja 4 tuloilmaventtiiliä siihen.

Lopputulos on 4 tuloilmaventtiiliä kellarissa ja 3 pax-tuulettimia kellarin poistoilmassa, ja sitten meillä on 3 pax-tuulettimia muissa kerroksissa. 2 pohjakerroksessa ja 1 kerroksessa 2.

• Tykkään
Småbrukaren
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.