14 422 lukukertaa ·
19 vastausta
14k lukukertaa
19 vastausta
Mitä tarkoittaa julkisivu kovalevyllä ja rimalla?
Sivu 1 / 2
Hei!
Minä ja avopuolisoni olemme löytäneet vapaa-ajan asunnon, josta olemme kiinnostuneita. Olemme vain hieman mietteliäitä siitä, miten talo on rakennettu. Siinä sanotaan, että perustus on kivijalka ja pilari ja runko on puuta. Mutta julkisivu on masonit ja rima. Mitä se tarkoittaa? Masonit ja rima eivät kuulosta erityisen kestävältä... ???
Toivottavasti joku täällä foorumilla voi auttaa meitä ymmärtämään.
Kiitos etukäteen!
Minä ja avopuolisoni olemme löytäneet vapaa-ajan asunnon, josta olemme kiinnostuneita. Olemme vain hieman mietteliäitä siitä, miten talo on rakennettu. Siinä sanotaan, että perustus on kivijalka ja pilari ja runko on puuta. Mutta julkisivu on masonit ja rima. Mitä se tarkoittaa? Masonit ja rima eivät kuulosta erityisen kestävältä... ???
Toivottavasti joku täällä foorumilla voi auttaa meitä ymmärtämään.
Kiitos etukäteen!
Tässä ketjussa löydät selityksen:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1081806252
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1081806252
Jos *haluatte*, se on työ, jonka voitte selvittää itse, materiaalikustannukset eivät ole mitään gastronomista....Bhombina sanoi:
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Mikä luonnollisesti tarkoittaa,MathiasS sanoi:
että kustannukset eivät syö voittoa 😉
Muuten suosittelen vaihtamaan masonit-rima
julkisivun.
Masonitilla on taipumus mennä kuperaksi, rimat ovat usein liian
niukat mitoissa, ja kokonaisvaikutelma on liikaa
kolonialamökki (anteeksi kaikki kolonioiden omistajat!) ollakseen nautittava.
//KoW
Hei taas. Kiitos kaikista vastauksista. Olen tarkastellut julkisivua tarkemmin ja se on täsmälleen kuten Knock-on-wood kuvailee, hieman "kupruinen". Minun täytyy puhua myös siitä tarkastajalle. Sillä talo ja erityisesti sijainti ovat todella kauniit.... Rasittavaa kun rakastuu paikkaan sillä tavalla!
Kumpikaan meistä, minä tai kumppanini, ei ole erityisen kätevä käsistään, joten en usko, että pystyisimme vaihtamaan julkisivua itse. Mitä työ ja materiaalit voisivat suurin piirtein maksaa 1,5-kerroksisessa talossa, jonka pinta-ala on 60 neliömetriä?
Kumpikaan meistä, minä tai kumppanini, ei ole erityisen kätevä käsistään, joten en usko, että pystyisimme vaihtamaan julkisivua itse. Mitä työ ja materiaalit voisivat suurin piirtein maksaa 1,5-kerroksisessa talossa, jonka pinta-ala on 60 neliömetriä?
Se ei ole pelkästään negatiivista Masoniten ja ribb:n kanssa, jos ne eivät olisi siellä, seinäpaneeli voisi olla pahemmin vaurioitunut sään ja tuulen vuoksi, sillä eikö paneeli ole masoniten alla? Usein seinäpaneeli on suhteellisen hieno Masoniten alla, vaikuttaa enemmän olleen muodikas juttu naulata masonite tai asfaboard ribb:llä (rimoilla), ja lisäksi tuuli ei puhalla suoraan seinän läpi!
Yritä keventää Masonitea hieman jostain kohdasta (joistakin kohdista) tarkistaaksesi miltä sen alla näyttää, ehkä (mahdollinen) paneeli on niin hyvässä kunnossa, että riittää naulata uudet rimat ja uudet peitelistat, tai ehkä Masonite on naulattu piilottamaan jotain todella rumaa :-/
Yritä keventää Masonitea hieman jostain kohdasta (joistakin kohdista) tarkistaaksesi miltä sen alla näyttää, ehkä (mahdollinen) paneeli on niin hyvässä kunnossa, että riittää naulata uudet rimat ja uudet peitelistat, tai ehkä Masonite on naulattu piilottamaan jotain todella rumaa :-/
Jooh! Pystytte enemmän kuin uskotkaan!Bhombina sanoi:Hei taas. Kiitos kaikista vastauksista. Olen tarkastellut julkisivua tarkemmin ja se on juuri sellainen "nipukkainen" kuin Knock-on-wood kuvailee. Minun täytyy puhua myös tarkastajan kanssa siitä. Talo ja ennen kaikkea sijainti ovat todella hienot... Ärsyttävää, kun ihastuu paikkaan tuolla tavalla!
Kumpikaan meistä, minä tai kumppani, ei ole erityisen käteviä, joten en usko, että pystymme itse vaihtamaan julkisivua. Paljonko voisi maksaa työ ja materiaali noin 1,5-kerroksiselle, 60 neliömetrin talolle?
Todennäköisesti se, mikä vie sekä aikaa että rahaa, on se, että haluatte todennäköisesti vaihtaa kaiken samassa yhteydessä, jotta kaikki on täysin uusittua. Sitten on vielä muutama kierros maalausta. On helppo tehdä todella suuri projekti asioista vain siksi että 'on jo tekemässä'. Olen asiantuntija sellaisessa
dogen sanoi:Joho! Te pystytte enempään kuin luulet!Tämän hinnan voit helposti laskea itse. Julkisivun pinta-ala * 7 (7m per kvm 21x145:lle) * 10 (21x145 maksaa noin 10kr). Sitten tarvitset yhtä monta metriä lockläkt. Se maksaa noin 5kr metriltä.
Se, mikä todennäköisesti tekee niin, että sekä aika että rahat katoavat, on se, että haluatte todennäköisesti vaihtaa kaiken samalla kertaa, jotta siitä tulisi täysin siisti. Sitten tulee mukaan maalaus muutaman kierroksen ajan. On helppo tehdä asioista oikein suuri projekti vain siksi, että olet 'joka tapauksessa tekemässä'. Olen ekspertti sellaisessa![]()
Hehe.... tajuan, että olemme todennäköisesti tyhmempia tässä kuin luulemme... osaan laskea, mutta en edes ymmärrä, mitä tarkoitat. Mikä on lockläkt esimerkiksi? ???
Vain niin että ymmärrän kustannukset joka tapauksessa... Jos julkisivu on 60 kvm, meidän pitäisi ottaa 60 kvm x (7+10+5 kr) = 1320 kr. Onko se kaikki?? Se ei vaikuta lainkaan niin kalliilta kuin pelkäsin. Plus mahdollisesti tuntipalkka pätevälle kirvesmiehelle. Saamme kirvesmiehelle apulaisen, jos pystyn repimään puolison kalastuksesta muutamaksi päiväksi...
Talon huutokauppa alkaa pian, ja on hyvä saada mahdollisimman paljon faktoja, joten SUURI KIITOS kaikille kommenteistanne! ;D
Juuri niin. Se menee kuten charta sanoo. Todennäköisesti teillä on kuitenkin yli 60 neliömetriä julkisivupintaa (eli kaikkien seinäpintojen summa). Lukkolaudan tarvitaan yhtä monta metriä ja se on yllättävän kallis esimerkiksi Beijersillä. Saattaa löytyä paljon halvemmalla jostain muualta (siellä se maksaa 4-5 kr/m, muistan).
Puuseppä tekee todennäköisesti koko homman melko nopeasti, mutta siitä tulee 99 % raapimista ja 1 % 'puusepän työtä', joten uskon, että pärjäisitte aivan yhtä hyvin itse. Eikö teillä ole vanhempia/appivanhempia, jotka voisivat auttaa?
Aivan, lukkolauta on kapea osa, joka peittää saumot. Siinä on uurre, jota ei näe, kun se on asennettu, paremman istuvuuden vuoksi, mikä on nimensä 'lukko' syy.
Puuseppä tekee todennäköisesti koko homman melko nopeasti, mutta siitä tulee 99 % raapimista ja 1 % 'puusepän työtä', joten uskon, että pärjäisitte aivan yhtä hyvin itse. Eikö teillä ole vanhempia/appivanhempia, jotka voisivat auttaa?
Aivan, lukkolauta on kapea osa, joka peittää saumot. Siinä on uurre, jota ei näe, kun se on asennettu, paremman istuvuuden vuoksi, mikä on nimensä 'lukko' syy.
Hmm... ei, meillä ei valitettavasti ole vanhempia, jotka voisivat auttaa sellaisessa. Meillä on äitini, joka on todella taitava, mutta hän suosii todennäköisesti yksinkertaisempia huonekalujen maalaustöitä ja ehkä jotain pientä tapetointia tai vastaavaa. Ja avomies on vaikea saada irti kalastuksesta.
Mutta nyt olen joka tapauksessa saanut aika hyvän käsityksen siitä, mitä tarvitaan saadakseen julkisivu kuntoon. Se on niin jännittävää - huutokauppa on huomenna...
SUURET KIITOKSET kaikille teille, jotka annoitte meille enemmän tietoa täällä!
Mutta nyt olen joka tapauksessa saanut aika hyvän käsityksen siitä, mitä tarvitaan saadakseen julkisivu kuntoon. Se on niin jännittävää - huutokauppa on huomenna...
SUURET KIITOKSET kaikille teille, jotka annoitte meille enemmän tietoa täällä!