Hei,
olen tekemässä lattiarakenteiden remonttia 1920-luvun talossani.
Makuuhuoneessa huomasin, että nämä vanhat hirret, 200x200mm olivat hauraat alareunasta, noin 50mm ylös hirressä.
Ne murenevat melko helposti, kun niitä napauttaa vasaralla.
Siellä on todennäköisesti ollut pitkään kohonneita kosteusprosentteja palkeissa, mittasin niiden olevan nykyisellään 13-17 %.
Kysymykseni siis on; onko tämä vain lahonnutta puuta, mätää vai onko kyseessä jokin sieni tai tuholainen?
Palkit ovat hyönteisten vaivaamia, jotka elävät puusta, ota yhteyttä vakuutusyhtiöön, tuholaistorjunta on todennäköisesti tarpeen. Tylsää mutta ei lainkaan epätavallista. Terveisin P-A
Hei ja tervetuloa foorumille, huomasin juuri, että olet uusi.
Bjälkarna, ongelma niiden kanssa voi tuntua työläältä, olen itse ollut siinä tilanteessa 1600-luvun tilan kanssa, ei hauskaa, se pilaa aikataulun, mutta kun on taas raiteilla, unohtuvat nämä pienet murheet nopeasti.
Yksi asia vielä, syy siihen, miksi pienet eläimet pitävät puun järsimisestä tapauksessasi, on se, että ne makaavat maata vasten ja ovat saaneet suotuisan ympäristön lisääntymiselle.
Kun asennat uuden lattiarungon, tulisi uusien alle tuoda ilmanvaihto, mieluiten yhdistettynä jonkinlaiseen kosteudenestoon.
Ne viihtyvät kuten aiemmin mainittu kosteassa puussa ja hyökkäävät puun/palkkien pintakerroksiin, sillä ydin on yleensä liian kova syötäväksi läpi.
Olen aiemmin kohdannut ongelmia näiden kanssa ladossani ja kysyin Anticimexin kaverilta, joka tarkasti asuinrakennuksen, tästä asiasta. Hän sanoi, että jos kosteusprosentti saadaan laskettua/pidetään tilaa lämmitettynä/parannetaan ilmanvaihtoa, niin ne eivät viihdy.
Onnea, tuo näyttää kuitenkin olevan kohtalaisen pieni hyökkäys!
Olen itse asiassa repinyt pois vanhat palkit ja asentanut uuden palkiston! Ne olivat todella lahonneet päistä, joten oli varmasti parasta päästä niistä eroon!
Mietin, miksi olet laittanut muovin maahan palkkien alle. Tällä ratkaisulla huoneesta tuleva lämmin ja kostea ilma kondensoituu muovin yläpuolelle, ellet laita muovia myös palkkien päälle. Suurin osa kosteudesta, joka vahingoittaa rakennusrakenteita, tulee sisältäpäin.
Osittain siksi, että asennan sorptiokuivaimen ryömintätilaan, ja estääkseni maankosteuden nousemisen ylöspäin. Ilman muovia kuivaan maan, ja se on epäekonomista.
Lattiarakenteessa olen laittanut 50 mm solumuovia pohjalle "klossien" päälle rossipohjalevystä ja sitten 145 mm mineraalivillaa, joten uskon, että lämpöhävikki alaspäin tulee olemaan minimaalista.
Kondensoinnin tulisi tässä tapauksessa tapahtua solumuovissa, jossa lämpö kohtaa kylmän, mutta lattian 200 mm eristyksellä uskotko, että sinne tulee merkittävästi kondenssia?
Sen asian kuivaajasta ymmärrän, mutta en käsitystä, että maankosteus nousisi ylöspäin. Kosteutta esiintyy kolmessa eri olomuodossa: kiinteä - jää, nestemäinen - vesi ja kaasumuotoinen - vesihöyry. Maassa oleva kosteus on nestemäistä. Jotta se voisi nousta ylöspäin, se voi tapahtua joko kapillaarisuodatuksen kautta tai muuttumalla vesihöyryksi. Jälkimmäiseen tarvitaan lämpöä, jota ei ole saatavilla.
Kondenssin riski lattian alla kasvaa itse asiassa eristyksen paksuuden myötä, koska tila siellä muuttuu kylmemmäksi. Sisäilma, joka on tunkeutunut lattiaeristyksen läpi, menettää kykynsä sisältää vesihöyryä lämpötilan laskiessa. On kuitenkin hyvä idea laittaa styroksi alle, koska se on höyrytiivis. Se estää suurimman osan vesihöyrystä. Uskon, että lattiaratkaisusi tulee toimimaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.