4 942 lukukertaa ·
24 vastausta
5k lukukertaa
24 vastausta
Mitä sementtiä minun tulisi käyttää?
Sivu 1 / 2
Hei,
Tässä tulee vähän faktaa projektista:
Kodinhoitohuoneen remontti on melkein valmis, nyt minun täytyy valaa alusta pesukoneelle ja kuivausrummulle, enkä tiedä millaista sementtiä minun pitäisi ostaa, joka sopii projektiini.
Lattia on tehty betonista ja aion laittaa muutaman ruuvin betonilattiaan ja kiinnittää niihin pienen raudoitusverkon ankkuroimaan alustan lattiaan, sitten aion levittää pohjusteen lattiaan. Ajattelin oikein?
Alustan tulisi olla noin 135 cm x 65 cm, yksi puoli pitäisi olla noin 3 cm korkea ja toinen noin 5 cm (lattian kallistuksen vuoksi lattiakaivoon).
Kaveri, joka on työskennellyt rakennusalalla, ei ollut varma, millaista sementtiä minun tulisi käyttää ja sanoi, mene rakennusliikkeeseen ja osta muutama säkki K47 (maksaa 450:- / 25 kg), toinen sanoi ostaa Grovbetongia (maksaa 59:- / 25 kg).
Tässä tulevat kysymykseni:
Millaista sementtiä minun tulisi käyttää?
Kuinka monta 25kg säkkiä minä tarvitsen antamillani mitoilla?
Kiitos etukäteen!
Tässä tulee vähän faktaa projektista:
Kodinhoitohuoneen remontti on melkein valmis, nyt minun täytyy valaa alusta pesukoneelle ja kuivausrummulle, enkä tiedä millaista sementtiä minun pitäisi ostaa, joka sopii projektiini.
Lattia on tehty betonista ja aion laittaa muutaman ruuvin betonilattiaan ja kiinnittää niihin pienen raudoitusverkon ankkuroimaan alustan lattiaan, sitten aion levittää pohjusteen lattiaan. Ajattelin oikein?
Alustan tulisi olla noin 135 cm x 65 cm, yksi puoli pitäisi olla noin 3 cm korkea ja toinen noin 5 cm (lattian kallistuksen vuoksi lattiakaivoon).
Kaveri, joka on työskennellyt rakennusalalla, ei ollut varma, millaista sementtiä minun tulisi käyttää ja sanoi, mene rakennusliikkeeseen ja osta muutama säkki K47 (maksaa 450:- / 25 kg), toinen sanoi ostaa Grovbetongia (maksaa 59:- / 25 kg).
Tässä tulevat kysymykseni:
Millaista sementtiä minun tulisi käyttää?
Kuinka monta 25kg säkkiä minä tarvitsen antamillani mitoilla?
Kiitos etukäteen!
Saat valmiiksi 12-13 litraa betonia, joten 3 säkkiä tätä: https://www.byggmax.se/finbetong-25kg-p0102
Hienoa, tosi halpaa, ymmärränkö oikein tekstistä että tarvitaan vain noin 3 litraa vettä 25 kg:lle?Raskus sanoi:
Ajattelin kysyä samalla toisen kysymyksen...
Aion rakentaa puukehyksen valua varten enkä tiedä mitä laittaa puun alle tiivisteeksi kehyksen ja lattian väliin, jotta betoni ei vuoda alle tai tarvitaanko siihen jotain?
Viimeksi muokattu:
Riippuu siitä, kuinka epätasainen lattia on.
Ei pitäisi olla tarpeen. Mutta hieman hiekkaa tai muuta täyttöä voi olla hyvä.
Jos se valuu hieman ulos, se ei luultavasti haittaa, koska sen voi poistaa, kun muotti puretaan ja ennen kuin se on kovettunut kiinni.
Muista ankkuroitua muotti alas painolla tai muulla kiinnityksellä.
Puu kelluu betonissa ja silloin kaikki valuu ulos...
/ATW
Ei pitäisi olla tarpeen. Mutta hieman hiekkaa tai muuta täyttöä voi olla hyvä.
Jos se valuu hieman ulos, se ei luultavasti haittaa, koska sen voi poistaa, kun muotti puretaan ja ennen kuin se on kovettunut kiinni.
Muista ankkuroitua muotti alas painolla tai muulla kiinnityksellä.
Puu kelluu betonissa ja silloin kaikki valuu ulos...
/ATW
Noudata yksinkertaisesti säkin ohjeita.R Reborn sanoi:Najs, tosi halpaa, ymmärränkö oikein tekstin, että vain noin 3 litraa vettä riittää 25 kg:lle?
Ajattelin kysyä toisen kysymyksen...
Aion rakentaa puurunko muottia varten enkä tiedä mitä laittaa puun alle tiivistykseksi rungon ja lattian väliin, jotta betoni ei vuoda alle tai tarvitseeko siihen mitään?
Sinun ei tule ostaa sementtiä (komponentti betonissa) vaan jonkinlaista valmista betoniseosta, johon lisäät vain vettä. Rakennustarvikeliikkeissä on monia vaihtoehtoja. Tarkka, minkä sinun tulee ostaa, riippuu vähän käyttötarkoituksesta ja valu-paksuudesta. Kirjoitit noin 30-50 mm:n paksuudesta. Tässä tapauksessa pitäisi hienobetoni sopia, kun suositeltu valupaksuus on 25-100 mm. Muista "karhentaa" pinta, jolle aiot valaa, sekä kostuta pinta vedellä, jotta vanha betoni ei ime kosteutta uudesta valusta, muuten se irtoaa alustasta. Mitä kosteampi vanha betoni on, sitä parempi, mutta älä jätä näkyvää vesipintaa, kun valat. Valun jälkeen varmista, että peität valun muovilla vähentääksesi veden haihtumista. Mitä hitaammin betoni kovettuu, sitä parempi lopputulos, erityisesti ohuiden valujen kohdalla. Nosta sitten muovi ja suihkuta uutta valupintaa usein ensimmäisten päivien aikana, betoni "kuluttaa" vettä kovetuessaan. Kuiva pinta kovettuu nopeammin ja on alttiimpi halkeilemaan.
OK, tarkoitatko, että se variantti jonka Raskus suositteli sopii hyvin? https://www.byggmax.se/finbetong-25kg-p0102R roli sanoi:Sinun ei pidä ostaa sementtiä (betonin ainesosa) vaan jonkinlaista valmista betonisekoitusta, johon lisäät vain vettä. Rakennuskaupasta löytyy monia vaihtoehtoja. Tarkalleen ottaen mitä sinun tulisi ostaa riippuu hieman käyttötarkoituksesta ja valupaksuudesta. Kirjoitit noin 30-50 mm paksuudesta. Tässä tapauksessa hienobetoni sopisi, jossa suositellaan valupaksuudeksi 25-100 mm.
Muista "karhentaa" valettava pinta ja kyllästää pinta vedellä niin, ettei vanha betonisi imaise kosteutta uudesta valetusta, sillä muuten se irtoaa alustasta. Mitä kosteampi vanha betonisi on, sitä parempi, mutta ei saa olla näkyvää vesipintaa valettaessa. Valun jälkeen peitä se muovilla, jotta vähennät veden haihtumista. Mitä hitaammin betoni kovettuu, sitä parempi lopputulos, erityisesti ohuissa pinnoituksissa. Nosta sitten muovia ja suihkuta uusi valettu pinta usein ensimmäisinä päivinä, betoni "kuluttaa" vettä kovettuessaan. Kuiva pinta kovettuu nopeammin ja halkeilee helpommin.
Koska en pidä muovista, olen käyttänyt räsymattoja sen sijaan. Helppo pitää kosteana, vain kastellaan kastelukannulla ja jos onni on myötä, että ne on tehty vesiliukoisella värillä värjätyistä räteistä, voi saada hieman eloa betonipintaan.
/ATW
Ps olettaisin, että se toimisi myös parilla vanhalla kylpypyyhkeellä... ds
/ATW
Ps olettaisin, että se toimisi myös parilla vanhalla kylpypyyhkeellä... ds
No, räsymatot tai kylpypyyhkeet ovat kyllä helpompia kastella, mutta ne kuivuvat helpommin ja imevät kosteuden betonista. Muovin tarkoitus on "sulkea sisään" kosteus, jotta betoni ei kuivu liian nopeasti. Se voi kyllä toimia, mutta vaatii enemmän huolenpitoa kuin muovin käyttö, koska pinnan pitää olla märkä.