Hei,

Asun talossa, joka on rakennettu vuonna 1936 ja jossa on muuratut kellariseinät. Osat kellarista on ollut sisustettuna takkahuoneeksi jo iät ja ajat. Olen juuri repinyt pois lattiat ja seinät yhdestä huoneesta, ja nyt täytyy huolehtia seinien siistimisestä. Minulla on seuraavanlaisia pohdintoja, joihin toivottavasti joku uskaltaisi vastata.

Kuten alla olevissa kuvissa näkyy, seinissä on useita kerroksia rappausta. Ulommainen sementinharmainen kerros oli suurilta osin irti seinistä, ja suurimman osan siitä, mikä oli jäljellä, pystyin helposti irrottamaan. Se irtosi isoina lohkoina, kun vähän kaivoin talttalla. Voisiko olla niin, että tämä on ollut sementtilaasti, joka on ollut sopimaton laittaa pehmeämmän, taustalla olevan laastin päälle, ja siksi se irtoaa nyt ja vie mukanaan osia taustarappauksesta?

Mikä olisi sopiva tapa rapata seinä nyt? Hydraulinen kalkkilaasti? Talo on salaojitettu, mutta pieni kosteusrasituksen riski on varmasti huomioitava. Vai voiko toimia joku C-laasti?

Miten käsitellä seinässä olevat syvemmät kolot? Kun luen eri laasteista, mainitaan kerrospaksuus, jota ei saa ylittää, mutta jotkut koloista ovat huomattavasti syvempiä. Vaikka laittaisi useassa erässä, menee melkoisesti aikaa, jos pitää pysyä esim. 3-6 mm:ssä, kuten tässä laastissa: https://www.bauhaus.se/hydrauliskt-kalkbruk-cs-ii.

• Vanha kellarin seinä, jossa on paljaita kohtia ja osittain irronnutta rappausta lähellä ikkunaa.
  • Vanha kiviseinä, josta irtoaa rappaus suurina paloina. Seinään kiinnitetty värikäs, lasitettu ikkuna. Lattialla näkyy purkukohteita.
  • Vanha kipsikerros halkeilemassa ja irtoamassa kellarin seinästä tumman ja vaaleanharmaan välinäyttämön kanssa.
Kastele harjalla, sitten rödgrund, sitten c-sementti ja jälkikastele, niin se tulee todennäköisesti pysymään hyvänä, mutta täytyy kauhoa pari kertaa, mutta siitä tulee loistava.

Schwen92 Schwen92 sanoi:
Kastele vesiharjalla, sitten punapohjamaali, sitten c-harkko ja jälkikastelu, niin se tulee todennäköisesti kestämään hyvin. Kuitenkin pitää kauhoa pari kertaa, mutta tulee loistavasti.
Onko jokin erityinen C-harkko? Siinä on jonkin verran valinnanvaraa.

B basseman sanoi:
On olemassa hyviä ohjeita muun muassa Finja, joka kertoo, mitä laastia voi käyttää [linkki]
Kiitos!
Olen kuitenkin vielä hieman epävarma. Puts- & murbruk C vaikuttaa hyvältä, mutta en näe mitään sen kosteuden kestävyydestä. Voinko olla varma siitä, että se toimii kostealle altistuvassa ympäristössä? Ja mitä teen seinän syvemmille rei'ille? Tarvitseeko minun korjata ne jollain muulla ennen rappausta, vai täytänkö ne täyteen rappauksen yhteydessä?

Pienempiä reikiä olisin korjannut sementtilaastilla/tai paikkauslaastilla. Sileytä tai esikäsittele ennen korjaamista.

AJ82 AJ82 sanoi:
Hei,

Asun vuonna 1936 rakennetussa talossa, jossa on muuratut kellariseinät. Osa kellarista on ollut sisustettuna oleskelutilaksi, kuka tietää kuinka kauan. Olen juuri repinyt yhden huoneen lattian ja seinät pois, ja nyt seinät niiden takana tarvitsevat siistimistä. Minulla on alla olevia kysymyksiä, joihin toivon jonkun uskaltavan vastata.

Kuten alla olevista kuvista nähdään, seinissä on useita kerroksia rappausta. Uloin sementinharmaa kerros oli suurimmaksi osaksi irtonainen seinien takaa, ja suurimman osan siitä, mikä oli jäänyt kiinni, pystyin irrottamaan melko helposti. Se irtosi suurina kappaleina, kun vähän kaivoin talttaa käyttäen. Voiko olla niin, että tämä on sementtilaasti, joka ei ole ollut sopivaa käyttää pehmeämpien taustalaastien kanssa, ja siksi se nyt irtoaa ja vie mukanaan osia alla olevasta rappauksesta?

Mikä olisi nyt sopivaa rappausta seinälle? Hydraulinen kalkkilaasti? Talo on salaojitettu, mutta tietty riski kosteuden suhteen on varmasti otettava huomioon. Tai voiko C-laasti toimia?

Mitä tehdään syvempiin reikiin, joita seinästä löytyy? Kun luen erilaisista laasteista, niille määritellään kerroksen paksuus, jota ei saa ylittää, mutta jotkut reiät ovat huomattavasti syvempiä. Vaikka rapataan usealla kierroksella, jää se aika työlääksi, jos pitää pysyä esim. 3-6 mm:ssa, kuten tälle laastille: [linkki].
Hei,

Meillä on samanlaiset olosuhteet, saako kysyä mitä käytitte kellarissanne lopulta?

//Ystävällisin terveisin GS

G gunsven sanoi:
Hei,

Meillä on samanlaiset edellytykset, saanko kysyä mitä käytitte lopulta kellarissanne?

//Terveisin GS
Pussi mineraalipohjaista rappausta, StoLevell Cote F, 25 kg, rakennusprojektissa käytettävä, näkyy työtilassa.
Tämä. Istuu hienosti toistaiseksi.

• Tykkään
gunsven
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.