Ostin juuri talon vuodelta 1937, missä olemme vaihtamassa tapetin väriin. Kun revimme tapetin, rappaus on irronnut muutamista kohdista, kuten sisäseinistä laudoista + ruokomatoista ja erityisesti jalkalistojen takaa. Rappaus on myös irronnut muutamissa kohdissa sisäpuolisesta tiiliseinästä, missä kiinnitykset ovat aiemmin olleet.
Siksi meidän täytyy korjata vähän ennen suunniteltua laajatasoitusta (?), mutta emme ole varmoja, mitä laastia tulisi käyttää. Pienen tutkimuksen jälkeen arvelen, että kyseessä on ilmakovettuva (ei-hydraulinen) kalkkilaasti iän, menetelmän ja sen helpon murenemisen vuoksi. Tämä kallistuisi tällöin tähän tuotteeseen, muun muassa koska se on helposti saatavilla.
Kalkkilaasti, jota ajattelet, käyttäisin minäkin. Olen vaikeammissa tapauksissa sekoittanut hieman kipsilaastia kalkkilaastin joukkoon, jolloin siitä tulee hieman "tahmaisempaa" ja se pitää paremmin koossa, mikä on selkeä etu, kun korjataan kattoa. Tai rakennettaessa paksumpia osia, jotka täytyy tehdä kerralla, kuten rapatut holkkalistat, siitä on hyötyä. Olen ymmärtänyt, että näin tehtiin myös ennen vanhaan, mutta käsitykseni mukaan kipsiä voi sekoittaa ilmakalkkilaastiin, mutta ei sementtiin tai hydrauliseen kalkkilaastiin. Miksi, en tiedä.
Kalkkiuunia, kuten ajattelet, käyttäisin myös. Olen vaikeammissa kohdissa sekoittanut hieman kipsilaastia kalkkilaastin joukkoon, siitä tulee hieman "tahmeampaa" ja se pysyy paremmin koossa, joten jos pitää korjata kattoa, se on selvä etu. Tai rakentaa paksumpia, jotka täytyy tehdä kerralla esim. verhotut nurkkalista, niin se on etu. Olen ymmärtänyt, että näin tehtiin myös ennen vanhaan, mutta ymmärtääkseni kipsiä voi sekoittaa ilmakalkkilaastiin, mutta ei sementtiin tai hydrauliseen kalkkilaastiin. Miksi, sitä en tiedä.
Kipsiä ei tule koskaan sekoittaa laastiin ollenkaan. Ennen vanhaan tehtiin niin toisinaan nopeamman kuivumisen saavuttamiseksi. Nyt on muita tuotteita sitä varten.
Kalkbruk 3 mm eller c bruk 3 mm funkar bra, om du är ute efter samma som TS.
Kiitos vastauksesta!
Aion korjata seinän (sisätiloissa) 30-luvun talossa, jossa on tiilirunko ja mikä luullakseni on kalkkilaasti päällä. Kuitenkin mietin, pitäisikö valita hydraulinen vai ei-hydraulinen kalkkilaasti. Ymmärrän, että kuivumisaika on pidempi "ilmaturve”-laastilla. Mutta vaikuttaa myös melko hankalalta käsitellä kastelua sisätiloissa, jos käyttää hydraulista kalkkilaastia. Joten kummassakin lajissa on etunsa ja haittansa. Olen katsonut hieman weberia, jota Ts linkkasi, sekä Finjaa. Sitten on myös myynnissä korjausrakentamisen versioita, jotka vaikuttavat hieman kalliimmilta.
Mitä seuraa? Siellä missä olen tehnyt sen, se on toiminut hyvin...
Sisätiloissa se ei ehkä merkitse paljon, mutta et hyödy siitä mitään.
Ja uskon, että käytön elinikä lyhenee.
Jos sinulla on kipsiä laastissa ulkona, missä kosteutta tulee, se ei ole hyvä missään muodossa.
Ehkä ei mikään jättimäinen ongelma, mutta ei suositeltavaa kenellekään.
Joko rapataan kaarevia muotoja tai muuta kipsilaastilla tai tavallisella laastilla.
Kiitos vastauksesta!
Aion korjata seinän (sisätiloissa) 30-luvun talossa, jossa on tiilirunko ja mikä luultavasti on kalkkilaastia päällä. Mietin kuitenkin, pitäisikö valita hydraulinen vai ei-hydraulinen kalkkilaasti. Ymmärrän, että "ilmakalkilla" kuivumisaika on pidempi. Mutta sisätiloissa kastelu näyttäisi olevan todella hankalaa, jos käyttää hydraulista kalkkilaastia. Joten kummallakin vaihtoehdolla on hyvät ja huonot puolensa.
Olen katsonut vähän weberia, kuten Ts linkkasi, sekä Finjaa. Lisäksi myydään myös rakennuksenhoidon versioita, jotka vaikuttavat hieman kalliimmilta.
Käytän aina weberia, mutta finja on ok.
Täytyy aina kastella riippumatta laastista.
Jos se on tiiliä, täytyy kastella paljon, muuten se kovettuu ennen aikojaan.
Sanoisin että hydraulinen on vähän helpompi, mutta ilma on vähän halvempi, tosin se halkeaa helpommin jos rappaa paksusti ja jälkikastelu on huonoa. Sinulla on enemmän aikaa ilman kalkin kanssa.
Eikö c laasti ole vaihtoehto? Tiedätkö että sinulla on kalkkilaasti seinässä?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.