Hei kaikki täällä foorumilla,

Olen äskettäin tullut omakotitalon omistajaksi, yksikerroksinen talo, joka on rakennettu 80-luvulla. Olen avannut hieman seinää ja poistanut karmit ja listat muutamasta oviaukosta.

Kysymykseni on tämä: Voinko olettaa, että kaikilla seinillä on sama rakenne; Rimat - Puupaneeli (jonkinlainen asennuspaneeli) - kipsilevy?

Avasin yhden seinän (katso liitteenä oleva kuva) ja huomasin tämän puupaneelin vanhan kipsilevyn takana... voinko olettaa, että kaikki seinät on rakennetut näin? Vai mitä luulette?

Jos näin on, olisi hyvin yksinkertaista lisätä ylimääräinen kipsilevylevy yhteen huoneista, eikö niin? Ruuvata ilman rimoja, koska ruuvi kiinnittyy tähän puupaneeliin? Mietinkö oikein nyt?

Toinen asia, mitä olen ajatellut sen jälkeen kun avasin seinän. Mittasin kahden rimman välisen etäisyyden seinän takana ja huomasin, että se oli noin 113 cm... vaikuttaa epätavallisen pitkältä cc-rimmojen välissä... vai mitä?

Kiitollinen kaikentyyppisistä vastauksista täällä😉

Kaikkea hyvää/
Philip

• Kuva puuseinän rakenteesta, jossa näkyy vaakasuoria puulevyjä ja pystysuoria tukipuita.
Magnus E K
Se ei kuulosta tyypilliseltä 80-luvun talolta vaan sellaiselta, joka on rakennettu vanhempien perinteiden mukaan, korkeammalla laadulla (ja pienemmillä standardimitoilla). Usein on vain kipsiä koolauksien päällä ilman mitään muuta takana.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Hei Magnus,

Kiitos nopeasta vastauksestasi!

Okei... joo, se kuulostaa lupaavalta kuten sanot. Toivon todella tämän oletuksen pitävän paikkansa. Huomioni kiinnitti se, että karmit, joihin ovenkarmit oli naulattu, olivat vain kipsiä vasten... mutta yläkarmissa (se kattoa vasten) oli tämä paneelimainen rakenne sekä 45mm karmi, kun taas sivujen karmit olivat noin 77mm. Selitän varmasti hyvin sekavasti nyt... mutta teen parhaani niillä tiedoilla, mitä minulla on.

Eihän tällaisia puupaneeleja + kipsi laitettu vain joihinkin seiniin? Tuntuu tyhmältä...

*Huomaa kuva vasemmalla oleva karmi* joka oli noin 77mm leveä

• Keittiö näkymä laminaattilattialla, vasemmassa reunassa puurakenne, alakaapit puupintaiset, keskellä valkoinen saareke ja oikeassa reunassa pesuallas.
P Philipemorris sanoi:
Toinen asia, jota olen miettinyt sen jälkeen, kun avasin seinän. Mittasin kahden tukipuun välin seinän takana ja huomasin, että kahden tukipuun väli on noin 113 cm... tuntuu epätavallisen pitkältä cc väliltä tukipuiden välillä... vai mitä?
ei jos siellä on myös vaakasuoria tukipuita, luultavasti valmis seinäosa, joka on 1200 mm leveä.
minulla on pohjoismainen puutalo vuodelta 1980, ja siellä on raakalautaa kaikilla talon ulko- ja sisäseinillä
17 mm raakalautaa sisäseinissä ja 22 mm ulkoseinissä ja 9 mm kipsilevyä seinillä

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.