Olen purkamassa yläkertaa uuden kylpyhuoneen rakentamiseksi.

Olen törmännyt tukijalkaan kattotuolissa (vastaava viistokattoon) mitassa 50x150 mm, joka vaikuttaa hieman huonolta.

Mielestäni tukijalka ei ole kovin vakaa, ja se on helppo "heiluttaa" sorkkaraudalla.

Rakennuksen yläkerroksen purku työmaa, paljastunut tukipuu. Lattialla sähköjohtoja, työkaluja ja puujätettä. Muovipeite seinällä.
Yläkerta, jossa purettu rakenteita. Keskellä kuvaa on pystysuora tukipuu, lattialla rakennusjätettä ja suljettu ikkuna taustalla.
Vanha puinen tukipalkki katossa, johon on kiinnitetty muovia. Tukipalkki on kulunut ja osoittaa merkkejä vaurioista ja heikentymisestä.
Huonokuntoinen tukipuu, naulattu lattiaan, ympärillä rakennusjätettä ja irtoavaa maalipintaa. Puu näyttää helposti liikuteltavalta.

Onko jotain erityistä, mitä minun täytyy ottaa huomioon, jos aion vaihtaa sen uuteen tukijalkaan mitassa 45x145? Ajattelin kiinnittää sen toiseen puoleen kattotuolia naulalevyllä ja ankkuriruuvilla. Tarvitseeko tukea lisää ennen kuin irrotan ja vaihdan sen?

Kiitos etukäteen!

H
Aina kannattaa stagata ennen kuin vaihtaa kantavan osan.

• Tykkään
fahlis ja 1 muu
  • Laddar…
Se voi olla nyt löysällä. Mutta kun katolla on 1 dm lunta, siitä saattaa olla hyötyä. Vain ajatus.

kalle_lidköping kalle_lidköping sanoi:
Se voi olla nyt löysällä. Mutta kun katolla on 1 dm lunta, se voi olla hyödyllinen. Ajatuksen vaan.
Voi hyvinkin pitää paikkansa, olen lukenut vastaavista pohdinnoista muissa ketjuissa.

Sitten ruuvaan varmaan tukipilarin hieman ylemmäksi ja nostan hieman tunkilla, niin pitäisi varmasti olla helppoa vaihtaa tukijalka.

• Tykkään
kalle_lidköping
  • Laddar…
Tunkilla hieman kohotin ja vaihdoin tukijalan. Nyt se on suorassa ja paljon tukevampi.

Tukijalka oli kiilattuna kahden lattiahirsin väliin, joten se oli luultavasti tarkoitettu auttamaan esim. lumikuorman aikana.

Puuportaan tukea vaihdetaan, kiila käytössä. Punainen domkraft, pora ja eristystä. Rakennustyömaa ullakolla.
Tukijalka asennettuna kipsilevyseinään, eristysvillaa taustalla. Näkyy myös metallilevy ja puinen kehikko.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.