Asun 30-luvun talossa, jossa suunnittelen nyt kellarin sisustamista ja siinä yhteydessä haluaisin purkaa pari seinää. Minulla on pari huonokuntoista kopiota rakennuspiirustuksista.
Seinä, jonka harkitsen purkaa, on merkitty 6" tiiliseinäksi, siinä näkyy myös kommentti, että palkit on vaihdettu läpikulkeville 5,9 m palkeille, mutta en oikein osaa tulkita mitä siinä sitten lukee, onko siinä INP 10?
Joten haluaisin hiukan apua tulkitsemaan mitä siinä lukee, sekä jos jollain on jotain neuvoja siitä, voiko seinän purkaa vai ei. (En aio purkaa seinää ilman konsultoimatta oikeaa rakennesuunnittelijaa, joten jos jollakulla on vinkkejä hyvästä sellaisesta Etelä-Skoonessa, olisin kiitollinen!)
Olen muuten jo purkanut toisen ohuemman tiiliseinän, sen joka on palkkien suuntaisesti "käytävässä", oli helppoa purkaa tiilet eikä talo ole romahtanut.
INP oli eräänlainen teräspalkki, joka voidaan verrata IPE:hen. INP oli hieman kapeampi, mutta siinä oli vahvempi sielu ja laipat, jotka muistuttavat rautatiekiskoja. INP 10 oli 100 mm korkea ja 50 mm leveä. Ei siis mikään jättiläinen. 1930-luvulla valettiin usein betonilaattoja, joissa palkit toimivat raudoituksena. Minusta piirustusta täytyy tulkita niin, että tiiliseinä on paikoillaan, kun välipohjaa valetaan. Tämän taustatiedon perusteella epäilen, että voit poistaa kyseisen tiiliseinän. Että toisen tiiliseinän poistaminen onnistui hyvin, ei ole ihmeellistä, koska se kulki samansuuntaisesti palkkien kanssa.
INP oli eräänlainen teräspalkki, jota voidaan verrata lähinnä IPE:hen. INP oli hieman kapeampi, mutta siinä oli tukevampi sielu ja laipat, jotka muistuttavat rautatien kiskoja. INP 10 oli 100 mm korkea ja 50 mm leveä. Ei siis mikään jättiläinen. 1930-luvulla valettiin usein betonilattioita, joissa palkit toimivat vahvistuksena. Minusta piirustusta on tulkittava siten, että tiiliseinä on paikallaan, kun välipohja valetaan. Tämän perusteella olen epäileväinen sen suhteen, että voit poistaa kyseisen tiiliseinän.
Kiitos tiedoista! Vaikka se ei tietenkään ollut mitä toivoin kuulla, epäilin jo, kun huomasin, että muissa huoneissa oli tukevampia palkkeja, vaikka ne eivät olekaan merkittävästi suurempia kuin nuo kaksi pitkulaista huonetta. Mutta arvaan, että sen voi kiertää korvaamalla seinä palkilla, vaikka valitettavasti menetänkin lisää jo ennestään matalasta huonekorkeudestani.
Jjustusandersson sanoi:
Ei ole niin ihmeellistä, että toisen tiiliseinän poistaminen onnistui, koska se kulki rinnakkain palkkien kanssa.
Jo, muuten en olisi uskaltanutkaan yrittää sitä, olin melko varma ettei se ollut kantava juuri siitä syystä, vaikka minulla ei olekaan suoraa koulutusta rakennusrakenteissa.
Tietenkin on mahdollista korvata seinä teräspalkilla, mutta jännevälien takia siitä tulee todennäköisesti melko voimakkaat mitat, vähintään 200 mm korkea. Se ei tuskin ole kiinnostavaa kellarissa, jossa huonekorkeus on korkeintaan 210 cm.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.