Aion asentaa valurautauunin ja säteilyä suojaavat seinät tilaan Norrbottensgårdissamme (hirrestä valmistettu pitkä ja kapea maalaistalo, joka on yli 100 vuotta vanha). Uunin tulisi sijaita sisänurkassa, kantavan hirsiseinän ja tavallisen puurunkoisen seinän kulmassa. Lattia on tehty pyöreistä palkeista, joiden väli on noin 1000-1200 mm ja joiden mitat vaihtelevat.

Joten mietin, kuinka paljon seinät ja lattia voivat kantaa ilman ongelmia. Itse uunin paino tulee olemaan noin 120-150 kg. Säteilyä suojaavia ratkaisuja on olemassa erilaisia:

- EI90-seinä 75 mm kevytbetonilohkoilla, esim. multiplatta painaa noin 300 kg, noin 2000 kr => EI90 eli 50 mm etäisyys uuniin

- EI90-seinä 90 mm Lecalohkoilla painaa tuskin 400 kg, noin 800 kr => EI90 eli 50 mm etäisyys uuniin

- Tuulettuva minerit-väli noin 80 kg, noin 1700 kr => säteilysuoja 250 mm etäisyys uuniin.

Mitä mieltä olette, jotka olette kokeneempia, kuinka paljon tällaiset vanhat kivilattiat kestävät kuormaa? Hirsi on hyvässä kunnossa ja halkaisija 200 ja ylöspäin. Seinän verhouksen kuorma jakautuu osittain seinälle, mutta toisaalta seinä seisoo lattialla toisessa tapauksessa.

Mitä kuormaa kestän ja minkä vaihtoehdon minun pitäisi valita? Tarvitseeko sanoa, että haluan mielellään uunin sisänurkaan, eli lyhyt etäisyys seinään on hyvä asia.

Ei kenelläkään aavistusta? :( Kuulin luvun, että raja ns. "raskaan takkakamiinan" ja kevyen takkakamiinan välissä oli 300 kg, mikä merkitsisi, että normaalisti harvoin lastataan enempää kuin tämä "pistelastilla" tavallisella puupalkkilattialla.

Ei kenelläkään vinkkiä kantokyvystä yleisluonteisesti? Olen täysin tietoinen siitä, että tämä ei voi koskea erityisesti minun tilannettani, mutta eikö maassa ole muita hirsitaloja. Miten te itse olette tehneet?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.