Olemme juuri ostaneet talon, Sjödalshus rakennettu 1980. Yksikerroksinen kellarilla, puuverhouksella ja pystypaneelilla. Olen nyt alkanut remontoida makuuhuonetta alakerrassa, ja koska ulkoseinissä on sokkelipistorasioita, ajattelin korjata sen kun olen siellä ja puran. Kaikki on käytännössä purettu nyt; katto, lattia ja seinät. Kohdatessani vähän ongelmia, kun sain kipsilevyt pois ulkoseinästä, huomasin että ne olivat asennettu näin: kipsi -> höyrynsulku -> vaneri. En tiedä tarkalleen, mitä sen alla on, koska en halua poistaa muovia (joka jatkuu viereisiin huoneisiin) ennen kuin tiedän, onko se todella tarpeellista.
Tietääkö kukaan miltä seinän poikkileikkaus näyttää?
Olen mitannut ja arvioinut hieman, ja seinän paksuus on noin 250 mm, mikä saa minut uskomaan, että se on rakennettu seuraavasti, suunnilleen:
Koska en ole purkanut ulkopaneelia, tai poistanut höyrynsulkua ja vaneria sisäpuolelta, en tiedä tarkalleen. Kuulostaako tämä järkevältä rakennevaihtoehdolta Sjödalshusille, joka on rakennettu 1980?
Arvelen, että he asensivat sokkelipistorasiat, jotta eivät puhkaisisi höyrynsulkua pistorasioilla rakentaessaan. Tämä on tietysti minullekin tärkeää. Helpoin ratkaisu olisi ehkä tiivistää muovi (entiset omistajat ovat puhkaisseet sitä hieman siellä täällä tauluilla jne., lisäksi kipsilevyjen ruuvit) ja asentaa asennustila päälle, sitten uusi vaneri ja kipsilevy siihen.
Foorumissa lukemani mukaan muovin ei tulisi olla enempää kuin 1/3 sisällä seinässä, mutta kun en tiedä tarkalleen, mikä ulkonäkö seinän sisäpuolella on, en tiedä kuinka paljon uskallan rakentaa seinää. Jos arvaukseni on oikea ja siellä on nykyään 145 mm eristystä, voisin lisätä 45 mm eristystä muovin sisäpuolelle asennustilan saamiseksi? 145+45 = 190, mikä tarkoittaa, että muovi olisi n. 1/4 sisällä seinässä, vai?
Onko muita, parempia vaihtoehtoja? Voisin aina rullata muovin pois, poistaa vanerin, vetää johdot ja asettaa kaiken takaisin paikoilleen ja varmistaa, että tiivistän muovin kunnolla. Tämä kuitenkin tuntuu huonommalta vaihtoehdolta. Vaihtoehdon 1 haittapuoli on, että huoneista tulee hieman pienempiä, mitä en tietenkään halua. Se aiheuttaa myös enemmän työtä ikkunoiden ympärillä ja lämmittimien kanssa (putket tulevat lattialevyjen läpi, jotka on liimattu kerrosväliin, tämän opin kantapään kautta ). Huoneessa, jossa nyt olen, putket ovat melko löysät lattian alla, mikä tarkoittaa, että ne on helppo siirtää paksumman seinän mukauttamiseksi, mutta seuraavassa huoneessa tilanne ei välttämättä ole niin hyvä. Enkä halua joutua revityttämään lattialevyjä ja hiomaan liiman jäämiä pois jokaisesta huoneesta, jos voin välttää sen. Olen yrittänyt sitä nyt.
Kuten tavallista, tämä muuttuu romaaniksi kun kysytään jotain yksinkertaista, mutta toivottavasti joku jaksaa lukea.
Kiitos etukäteen!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.