5 642 lukukertaa ·
40 vastausta
6k lukukertaa
40 vastausta
Milloin palkki alkaa taipua oman painonsa vuoksi?
Jäsen
· Västergötland
· 134 viestiä
Olisin varmaan myös valinnut jonkin teräsrakenteen.
Jos haluat ehdottomasti käyttää puuta, niin ero on taipumassa ja murtorajassa. Ilman laskelmia on epävarmaa, voiko pelkkä lumikuorma aiheuttaa ongelmia. Veikkaus toki. Jos kesällä tapahtuva taipuma on OK, pitäisi silloin olla helpointa poistaa muutama uloimman pään terassilauta.
Jos haluat ehdottomasti käyttää puuta, niin ero on taipumassa ja murtorajassa. Ilman laskelmia on epävarmaa, voiko pelkkä lumikuorma aiheuttaa ongelmia. Veikkaus toki. Jos kesällä tapahtuva taipuma on OK, pitäisi silloin olla helpointa poistaa muutama uloimman pään terassilauta.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Kyllä, teräspalkissa on monia miinuksia, kalliimpi mutta ennen kaikkea vaikeampi saada paikalleen. Lisäksi kiinnityksen saaminen kallioon on vaikeampaa.nino sanoi:
Mutta mutta...
Ylitys 100 cm 195 koolauspuilla
https://www.byggahus.se/forum/threads/oeverhaeng-pa-altangolv.293297/
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Fiksu! Se voi ehdottomasti olla vaihtoehto poistaa hieman terassia talvella.N Nisse Hult64 sanoi:Mä olisin todennäköisesti myös käyttänyt jotakin teräsrakennetta.
Jos haluat ehdottomasti käyttää puuta, niin taipumisen ja murtorajan välillä on eroa. Ilman laskelmia on epävarmaa, voiko pelkkä lumikuorma aiheuttaa ongelmia. Arvio, toki. Jos kesällä taipuminen on OK, olisi silloin luultavasti helpointa poistaa muutama uloin terassilauta.
Mitä mietin, on se, voivatko lumikuorma ja oma paino saada vapaasti riippuvan osan notkumaan, ja jos, kuinka paljon ajan myötä...
Haluan välttää rakentamasta laituria huomaamatta, että taipuminen on ok 1,8 m ulokkeella, ja 5 vuotta myöhemmin tajuamatta, että uloke notkuu 10 cm.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
....ohjelma ottaa varmaan huomioon oman painon ja lumikuorman, mutta koska kyseessä on katto, se ei ota huomioon ihmisten kuormitusta. Mutta sillä ei ole merkitystä pitkäaikaiselle taipumalle.
Tuntuu todella kummalliselta, että en pitkäaikaisen taipuman vuoksi voisi olla kahden metrin ulkonema, kun käytössä on kannakkeet, jotka ovat 75x200 mm.
Tietysti voi olla niin, että se ei ole ongelma, koska sitä ennen, eli ennen kahta metriä, se heiluu liikaa.
Tuntuu todella kummalliselta, että en pitkäaikaisen taipuman vuoksi voisi olla kahden metrin ulkonema, kun käytössä on kannakkeet, jotka ovat 75x200 mm.
Tietysti voi olla niin, että se ei ole ongelma, koska sitä ennen, eli ennen kahta metriä, se heiluu liikaa.
Luulen, että se alkaa taipua omasta painostaan heti ja että heilahtelu on hyväksyttävää, itse olen käyttänyt kraftledningsstolp ja se ei ole taipuminen ja heilahtelu, jotka uhkaavat aiheuttaa ongelmia laiturissani.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Koska pitkäaikaista taipumaa näyttää olevan niin vaikea laskea, ehkä minun täytyy vain antaa huojunnan asettaa rajoitus ylitykselle ja sitten toivoa, että ajan mittaan tapahtuva taipuma ei ole liian suuri.
En usko, että sinun tarvitsee tehdä siitä niin monimutkaista. Kiinnitä sääntö suunnilleen niillä mitoilla, joita olet ajatellut, ja seiso sen päällä ja hyppää vähän. Olen varma, että se tuntuu ihan hyvältä. 200 mm palkki on melko karkeaa. Vähennä cc-etäisyyttä, jos se tuntuu epävakaalta. Sillat ovat usein vähän epävakaita ja se on ihan okei. Kestää se varmasti. Talvella sen tarvitsee kestää vain oma painonsa. Notkahdus ei tule olemaan monta mm, vaikka lunta olisi paljon. Veikkaan myös, että kiinnitys tulee olemaan ratkaisevampi kuin itse puupalkki.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä