Hei,

Ehkä tyhmä kysymys, mutta yksi tavallinen tapa valaa plintar näyttää olevan paperiputkien avulla. Mutta mikä on putken tehtävä? Paperi tulee kuitenkin maatumaan ja jättämään tyhjää tilaa?

/peter

Putken tehtävä on pitää betoni paikallaan kunnes se on kovettunut. Syynä siihen, että putket ovat pahvia, epäilen olevan se, että niitä on helppo leikata ja käsitellä muutenkin.

S
Kuten Valokuvaaja sanoo
Pahviputkia käytetään valamiseen pilareina, ja ne voidaan jättää paikoilleen tai repiä pois, se että ne mätänevät ja jättävät tyhjää tilaa, ei ole laskettu mukaan, mutta muottina voi käyttää mitä tahansa, rakentaa itse puusta, karkeista viemäriputkista, spiraaliputkista jne.

S skutten11 sanoi:
Kuten Fotografen sanoo
Pahviputkia käytetään valutolppien muotteina ja ne voivat jäädä paikalleen tai ne voidaan poistaa, mutta se, että ne mätänevät ja jättävät tilaa, ei ole jotain, jota otetaan huomioon. Muotiksi voi käyttää mitä tahansa, rakentaa itse puusta, käyttää suuria viemäriputkia, kierreportaita jne.
Ajattelen enimmäkseen, että jos haluaa maksimaalisen tukevan tolpan, porataan pyöreä reikä ja kaadetaan betonia suoraan reikään. Näin saavutetaan maksimaalinen tuki maata vasten, koska valetaan tiivistä maata vasten, jota ei ole kaivettu - eikä myöskään putkia, jotka mätänevät pois. Jos muutenkin aikoo kaivaa suuren reiän, voi yhtä hyvin laskea valmiin tolpan paikalle.

Jos maa mahdollistaa sen, niin se ei ole varmaan huono idea. Käytännössä se ei varmaan toimi kovin monessa paikassa.

Teen vain nyt niin, poraan ja valan suoraan reikään.

Mutta usein täytyy myös valaa perustus hieman maanpinnan yläpuolelle, jos ei muuta niin on hyvin käytännöllistä, jos haluaa varmistaa, että kaikki perustukset ovat samalla tasolla.

P
Aivan. Putken ei tarvitse mennä ihan pohjaan asti reiässä, jos se seisoo tukevasti.

P pbol sanoi:
Ajattelen eniten, että jos haluaa maksimissaan vakaan valupohjan, kannattaa porata pyöreä reikä ja kaataa betoni suoraan reikään. Näin saadaan maksimaalinen vakaus maata vasten, koska valu tehdään lujalle maalle, jota ei ole kaivettu ylös, eikä myöskään putkilla, jotka lahoavat pois. Jos joka tapauksessa kaivaa ison reiän, voi yhtä hyvin asettaa valmiin valupohjan paikalleen.
Mitä olen lukenut ja oppinut, näyttää olevan kyse vain siitä, että vähennetään käytettävän betonin määrää. Putken avulla tiedät, että valupohja on sellainen, jossa kaikki betoni pysyy tukevasti yhdessä. Jos valetaan suoraan maahan, voi olla joitakin kapeampia kohdat betonia, jotka eivät anna tukea. Samalla valupohja muotoutuu reiän mukaan ja antaa, kuten sanoit, enemmän tukea.

• Tykkään
svirrsvirr
  • Laddar…
P pbol sanoi:
Ajattelen enimmäkseen, että jos haluaa mahdollisimman vakaan pilarianturan, niin porataan pyöreä reikä ja kaadetaan betoni suoraan reikään. Näin saadaan maksimaalinen vakaus maata vastaan, koska valetaan kiinteää maata vasten, jota ei ole kaivettu ylös, eikä myöskään putkia, jotka mätänevät pois. Jos joka tapauksessa aikoo kaivaa ison reiän, voi saman tien asettaa valmiin pilarianturan alas.
Kun valetaan pilareita vakavampiin tarkoituksiin, kuten talon perustukseen, pilarit tulee raudoittaa ja niillä tulee mielellään olla "levy" alla. Esimerkiksi minä valoin 12 pilaria, joissa pohjana on 500x500 teräsverkolla raudoitettu levy ja jotka ovat 4 kpl 8 mm:n raudoilla ylöspäin putkessa, joka oli 1200 mm pitkä (kaivoin 1400 mm syvyyteen ja pohjustin singelillä sekä tiivistin singelin.

Tämä alueella, jossa maa ei ollut routavaara (hiekkaa ja soraa). Laajennus ei olekaan painunut edes millimetriä.

Kun porataan reikä ja täytetään betoniin, on lisäksi vaikeaa poistaa mahdolliset ilmakuplat betonista. Olin ehkä hieman ylipätevä, kun satuit lainamaan pienen värähtelijän, joka sopi putkiin, joten pilareista tuli myös "kauniita" ja sileitä täysin ilman kuplia. Mukava osa näkyvään osaan maan yläpuolella.

• Tykkään
Fotografen
  • Laddar…
P pbol sanoi:
Ajattelen enimmäkseen, että jos haluaa maksimaalisen tukevan pilariharkon, porataan pyöreä reikä ja kaadetaan betonia suoraan reikään. Tällä tavalla saavutetaan maksimaalinen vakaus maata vasten, koska valetut muodostavat kiinteän maan, joka ei ole kaivettu ylös eikä myöskään putkia, jotka mätänevät pois. Jos kuitenkin aikoo kaivaa suuren kuopan, voi yhtä hyvin asettaa alas valmiin pilariharkon.
Jos voi, kaivaa vain reiän ja valaa sen, ongelmana on, että betonia kuluu enemmän ja ei voi valaa korkeammalle kuin maanpinnan taso. Useissa paikoissa olen laskenut alas valmiita pilariharkkoja, erittäin kätevää, mutta ne eivät päädy routimattomiksi......Pahviputket voidaan asettaa tarkalleen haluttuun paikkaan ja täsmälleen oikeaan korkeuteen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.