Hei,
Olen utelias siitä, miksi lattialistat katkaistaan 45 asteen kulmassa jiirisahalla. Ulkokulmissa se näyttää ainakin siistimmältä, mutta entä pitkässä seinässä, jossa täytyy tehdä liitos??

Kiitos

evoline sanoi:
Hei,
Mietin, miksi lattialistat sahataan jiiriin 45 asteen kulmassa, ulkonurkissa se näyttää joka tapauksessa tyylikkäämmältä, mutta pitkällä seinällä, jossa täytyy jatkaa??

Kiitos
No, se johtuu yksinkertaisesti siitä, että se yleensä näyttää siistimmältä. Tietenkin se riippuu siitä, minkälainen listasi on. Jos lista on poikkileikkaukseltaan lähes suorakulmainen, voit tehdä puskusauman, mutta jos listassasi on paljon profiilia, se näyttää silloin todella oudolta.

45°-liitos listassa on paljon vahvempi, koska liima (jota käytetään liitoksessa) kestää puun luonnollisia liikkeitä paremmin kuin suora liitos. Tämä tarkoittaa myös, että puusepäntyön maalaus liitoksen yli pysyy halkeilematta.

Mikael_L
Johan Gunverth sanoi:
45°-liitos listassa on paljon vahvempi, koska liima (jonka käyttää liitoksessa) pitää paremmin puun luonnollisia liikkeitä vastaan kuin suora liitos. Tämä tarkoittaa myös, että puusepäntyömaalaus liitoksen päällä pysyy halkeamattomana.
Miten liimaatte listan, ennen asennusta vai samanaikaisesti asennuksen kanssa?

Kun listaa asennetaan seinään.

Liimaan samalla asennuksen kanssa, toimii kuin unelma.

Mikael_L sanoi:
Kuinka liimaatte listan, ennen asennusta vai samanaikaisesti asennuksen kanssa?
Samanaikaisesti asennuksen kanssa. Muuten voi olla varma, että sauma halkeaa, kun dyckert lyödään sisään. ;)

aha ok, joten kiinnitetään viistosaan.
Olen vain naulannut/ruuvannu listan seinään joka kerta, ilman liimaa.
Ja voin sanoa, että useimmiten ne tuskin sopivat toisiinsa, en tiedä onko se saha vai minun silmät jotka ovat väärässä :D
Sitten käyttänyt hieman tiivistettä, jotta se näyttää siistimmältä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.