Suunnittelen asentavani sisäkattoa kipsilevyillä teräsrankoihin. Kun lukee kipsilevyjen valmistajien verkkosivuja, saa vaikutelman, että kaksinkertainen kipsi on yleisin ja yksinkertaista kipsiä mainitaan vain poikkeustapauksissa.

Näen seuraavat edut yksinkertaisella kipsillä:
+ Puolta pienemmät kustannukset levyjen materiaalista
+ Puolta vähemmän työtä kuljetuksessa ja asennuksessa
+ Puolta pienempi paino

Nyt varmasti on myös haittoja, joten onko kellään tietoa siitä, miksi minun pitäisi valita kaksinkertainen kipsi sen sijaan?
 
Äänieristys.
 
Yksi miinus yksinkertaisella kipsillä on, että kipsinvalmistaja menettää rahaa :p ... anteeksi, en voinut vastustaa!

Minusta se kuulostaa hyvin oudolta, että käytetään kaksoiskipsiä... Olen ollut mukana useissa rakennusprojekteissa, eikä missään niistä ole ollut sisäkattoa, joka koostuu kaksoiskipsistä.
 
MathiasS sanoi:
Äänieristys.
Olisi mielestäni parempi eristää välipohja/ullakon palkisto saadaksesi hyvän äänieristyksen.
 
Se ei käsittääkseni anna erityisen paljon, mutta molemmat ovat varmasti hyvä idea, jos haluaa saada hiljaisuutta...
 
Jotta voidaan värisyttää raskasta massaa, vaaditaan enemmän energiaa kuin kevyen massan värisyttämiseen, joten kun painoa lisätään, ääni/värähtelyt vähenevät ja myös resonanssin taajuusalue muuttuu.

Eristys absorboi ääniaaltoja palkiston sisällä ja muuttaa ne lämmöksi (vaikkakin uskomattoman vähän), ilman painepulssit värisyttävät eristystä ja energia vähenee ääniaallossa ja muuttuu liike-energiaksi eristyksessä.
 
Toinen etu kaksoisgyprokissa on korkeampi palonkestävyysluokitus, mutta se on luultavasti ajankohtaista vain autotallissa, jossa aiotaan hitsata.
 
Ensimmäinen kysymys:

Onko jokin kerros yläpuolella? Kuten aiemmin mainittiin, paksumpaa kipsiä tarvitaan yleensä kellarissa autotallissa.

13mm levy pitää paloluokan 15min

Ystävällisin terveisin
 
Se on asunto ja yläpuolella on betonilaatta ja sitten ullakon lattia. Parempi äänieristys voisi olla argumentti, koska kuuluu kunnolla, kun joku kävelee ullakolla.
 
Täytyy olla raskaat jalat ja paljon juoksua vintillä :D

Kaksinkertainen kipsilevy tekee varmasti jotain äänelle. Se, mikä absorboi eniten ääntä, on tietenkin kun jokin on jämäkkä.
Oletko käyttänyt kattoa? Muussa tapauksessa ehkä teräsrunko jollain kattoprofiililla voisi olla harkinnan arvoinen ja ehkä joitain pehmeitä vaimentavia nauhoja betonin ja rungon välissä. Mahdollisimman vähän kosketusta nykyiseen pintaan. Luonnollisesti sen on kestettävä rakenteen tukeminen.

Terveisin
 
Michael86 sanoi:
Täytyy olla raskaita jalkoja ja paljon juoksemista ullakolla :D
Vintillä ei ole sisäkerrosta, vaan kuljetaan suoraan betonilaatan päällä. Kummallista kyllä, näyttää siltä, kuin jotkut naapurit pitäisivät vintailla järjestelypuuhia myöhään iltaisin.

Michael86 sanoi:
Kaksinkertainen kipsilevy voi hieman vaimentaa ääntä. Eniten ääniä absorboi kuitenkin silloin, kun jokin on täysin kiinteä.
Oletko laskenut kattoa alas? Muuten ehkä teräskisko ja jokin kattoprofiili ovat harkitsemisen arvoisia, ja ehkä jotkin joustavat eristysnauhat betonin ja kiskon välissä. Mahdollisimman vähän kosketusta olemassa olevaan pintaan. Tietenkin rakenteen täytyy kestää.
Ajattelin jotain tällaista:

http://www.norgips.se/Konstruktionsprinciper/1

Teräskiskot kiinnitettynä äänieristyspidikkeisiin ja sitten yksi tai kaksi kerrosta kipsilevyä.

Kysymys kuuluu, pitäisikö samalla lisätä hieman eristystä?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.