7 151 lukukertaa ·
23 vastausta
7k lukukertaa
23 vastausta
Mikä tämä on? Pilarit? Voiko sen poistaa?
Jäsen
· Västerbotten
· 872 viestiä
Porasin vähän siihen kohtaan, missä yksi nauloista oli kiinni. Siellä oli muovitulppa takana, joten porasin sen läpi välttääkseni turhaa vahinkoa eternitille. Ilmeisesti se ei ole ontto vaan erittäin huokoinen sisältä. Tuntui kuin raaputtaisi huonoa rappausta, kalkkia tai vastaavaa. Porasin melkein koko matkan läpi törmäämättä mihinkään. 
(Suluissa mainittakoon, että olen puhdistanut sekä autotallin että pannuhuoneen eternitistä kaikkien sääntöjen mukaan NASA-vaatteissa ja maskissa, sillä kunnioitan materiaalia. Joten tämä pylväs käsitellään silkkihansikkain ja pienillä työkaluilla toistaiseksi.)
(Suluissa mainittakoon, että olen puhdistanut sekä autotallin että pannuhuoneen eternitistä kaikkien sääntöjen mukaan NASA-vaatteissa ja maskissa, sillä kunnioitan materiaalia. Joten tämä pylväs käsitellään silkkihansikkain ja pienillä työkaluilla toistaiseksi.)
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ja, siinä katosi minun teoriani! Helpoin tapa on olla tekemättä mitään. Mutta arvoitus pysyy ratkaisemattomana.
Jäsen
· Västerbotten
· 872 viestiä
Kyllä, tietenkin se saa jäädä, jos sillä on niin olennainen tehtävä kuin katon tukeminen. Toivoin, että sillä ei olisi sellaista tehtävää ja sen voisi vain poistaa. Erityisesti koska se on asbestisementtiä.
Lattia voidaan piikata pois kohtuullisen matkan päästä ja jäljelle jäävä osa voidaan hakata kuntoon ja mahdollisesti tasoittaa.
Lattia voidaan piikata pois kohtuullisen matkan päästä ja jäljelle jäävä osa voidaan hakata kuntoon ja mahdollisesti tasoittaa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Onko sinulla betoniholvin rakennepiirustuksia ylhäällä? Jos on, voi raudoituspiirustuksesta nähdä, miten reuna vanhaa kellariseinää vasten on tehty. Jos et löydä sieltä takaa terästä tai betonia, sillä ei ole lainkaan merkitystä.
Jäsen
· Västerbotten
· 872 viestiä
Valitettavasti minulla ei ole mitään järkevää rakennuspiirustusta laajennuksesta (talon kyseinen osa). Piirustukset, jotka minulla on talosta itsessään, ovat vuodelta 1954 (rakennusvuosi 1956) ja erittäin yksityiskohtainen tekninen kuvaus itse talosta. Vuonna 1966 rakennettuun laajennukseen minulla on vain yksinkertainen piirustus merkittynä "laajennusehdotus", ja siinä ilmoitetaan vain huoneen mitat maan pinnan yläpuolella. Lisäksi on yksi piirustus itse kellarista, joka on oikeastaan vain kopio talon alkuperäisestä piirustuksesta, johon on yksinkertaisesti piirretty kyseinen huone. Ei yhtään teknistä kuvausta esimerkiksi seinän paksuudesta, raudoituksesta, materiaalivalinnoista tai vastaavista, kuten talon alkuperäiskuvauksessa.
Voin kuitenkin mainita, että purin pois öljysäiliön mainitusta huoneesta ja sitä tehdessäni jouduin käyttämään kovia otteita ja laajentamaan oviaukkoa kantavassa seinässä (se, joka on musta alaosasta kuvissa), jotta näkee katon poikkileikkauksena niin sanotusti. Ja mitä voin todeta, siellä ei ainakaan ole näkyvissä mitään metallipalkkia, mutta se ei ole takuu siitä, ettei mitään kantavaa ole juuri pylvään kohdalla.
Olisi pitänyt olla röntgenlaite
(Vuodet mainitaan vain siinä toivossa, että se helpottaisi jonkun antamaan ehdotuksia siitä, mitä se voi olla
)
Voin kuitenkin mainita, että purin pois öljysäiliön mainitusta huoneesta ja sitä tehdessäni jouduin käyttämään kovia otteita ja laajentamaan oviaukkoa kantavassa seinässä (se, joka on musta alaosasta kuvissa), jotta näkee katon poikkileikkauksena niin sanotusti. Ja mitä voin todeta, siellä ei ainakaan ole näkyvissä mitään metallipalkkia, mutta se ei ole takuu siitä, ettei mitään kantavaa ole juuri pylvään kohdalla.
Olisi pitänyt olla röntgenlaite
(Vuodet mainitaan vain siinä toivossa, että se helpottaisi jonkun antamaan ehdotuksia siitä, mitä se voi olla
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kysyin laajennuksen betonilaatan rakennepiirustuksia (eli raudoituspiirustuksia), koska ajattelin, että voisi nähdä, lepääkö laatta osittain vanhan kellarin seinän päällä. Tiedätkö tai voitko nähdä sen muuten? Jos näin on (että laatta lepää myös vanhan perustuksen päällä), voimme luultavasti sulkea pois, että eterniittiputki vaikuttaisi kantavuuteen.
Vanha ketju, mutta arvaan, että se voi olla vanha autotallin ilmanvaihto.
Autotalli tuuletti lattiatason poistoilman kanssa.
Autotalli tuuletti lattiatason poistoilman kanssa.
Jäsen
· Västerbotten
· 872 viestiä
Se olisi voinut olla itse asiassa. Kun olin repinyt irti kaiken ajateltavissa olevan, mikä oli sisäpinnan päällysteenä huoneessa, kävi ilmi, että se oli aikoinaan ollut autotalli, kun autotallin ovi ja toinen ikkuna huoneeseen oli muurattu umpeen. Mikä kuitenkin puhui ajatusta vastaan ilmanvaihdosta, on se, että "pylväs" seisoi vanhan lattian päällä, eikä lattian läpi kulkenut mitään kanavaa eikä itse pylväässä ole minkäänlaista ilmakanaalia.
Se sai kuitenkin jäädä paikoilleen ja vanha lattia purettiin ympäriltä pois, ja joulukuun puolivälistä lähtien uusi lattia on saanut olla paikoillaan.
Täytyy investoida röntgenlaitteeseen, kun tunnen että minulla on vähän rahaa liikaa
Se sai kuitenkin jäädä paikoilleen ja vanha lattia purettiin ympäriltä pois, ja joulukuun puolivälistä lähtien uusi lattia on saanut olla paikoillaan.
Täytyy investoida röntgenlaitteeseen, kun tunnen että minulla on vähän rahaa liikaa
Klikkaa tästä vastataksesi