Olen kunnostamassa kellaria ja aloitin alhaalta, eli lattiasta. Kaksi huonetta on kokonaan purettu, ja nyt olen alkanut tyhjentää kolmatta ja suurinta huonetta. On kuitenkin jonkinlainen "pylväs" toisen seinän vieressä, jota en ymmärrä. Kun koputan siihen, se kuulostaa ontolta ja kuvio siinä sanoo "eternit", mutta en ole varma siitä.
Tämä huone rakennettiin vuonna 1966 (10 vuotta talon rakentamisen jälkeen), joten se poikkeaa muista huoneista rakenteeltaan. Muun muassa siinä on valettu katto, mikä saa minut epäilemään, että se on jonkinlainen tukipylväs, mutta ontto pylväs tuntuu oudolta.
Mietintäni on seuraavat:
Voinko olettaa, että se on tehty eternitistä, koska sillä on kyseinen kuvio ja se muistuttaa yhtä vanhoista tuuletusputkista kattilahuoneessa, joista olen 100% varma, että ne on tehty eternitistä?
Tuntuuko järkevältä, että se on tukipylväs, vai voisiko se olla jotain muuta?
Arvauksia?
On tietysti vaikea testata, onko se kantava, samalla tavalla kuin voi tehdä runkotolpille sahaamalla ja tuntemalla, jos sahanterä jää kiinni. Etenkin, jos se on tehty eternitistä, en halua sahata siihen lainkaan.
Minulla on rakennuspiirustukset ja tekninen selostus kaikesta talossa paitsi juuri tästä huoneesta. Minulla on ehdotuspiirustus, joka käytettiin rakennuslupaan 60-luvulla, mutta siinä ei ole tätä "pylvästä" mukana, mutta samalla piirustus koskee enemmän maanpinta, joten kellaria ei mainita juuri ollenkaan.
Halusin lähinnä kysyä neuvoa ennen kuin otan Hiltin esiin ja pilaan talon tai jotain.
Katso kuvat alla. Musta seinä on talon alkuperäinen ulkoseinä:
Voisiko se olla vanha eterniittikanava, jota on käytetty valumuottina betonipilarille. Mikä puhuu sitä vastaan, on että TS mielestä se kuulostaa ontolta.
Niitä käytettiin pääasiassa ilmanvaihtokanavina ennen. Voisiko se olla ilmanvaihto johonkin muuhun osaan taloa, joka katosi remontin yhteydessä?
Mitä on seinän ulkopuolella? Venttiili? Ilmanotto vanhaan avotakkaan?
Olen myös samaa mieltä siitä, että se näyttää eterniittilevyltä. Joku ystävällinen sielu on lyönyt naulan siihen, joten voit varovasti vetää naulan ulos ja katsoa rakennetta sekä työntää sisään teräslankaa nähdäksesi, onko se oikeasti ontto.
Terassi meidän edellisessä talossa seisoi paaluilla, jotka oli valettu sellaisiin putkiin. Ei ole täysin epätavallista, että niitä käytetään valumuotteina, silloin ne voivat olla kantavia.
Tietenkään en voi vastata siihen, miltä rakenne on näyttänyt laajennuksen 50-vuotisen elinkaaren aikana. Siellä on voinut olla uuneja/avotakkoja tai muita ilmaa vaativia rakenteita aiemmin.
Koska kellariseinät ovat paksumpia kuin maanpäälliset seinät, se ei ainakaan ole putki, joka voisi nousta ullakolle asti, kuten vastaavat putket tekevät pannuhuoneessa/pesutuvassa piipun kautta. Joten mikä ikinä se on, se kulkee tällä hetkellä kellarilattiasta kellarin kattoon, mitä voin nähdä ilman että ryhdyn siihen.
Katson, voiko naulanreikien kautta nähdä, onko se todella ontto vai onko se vain jokin ontelobetonimuoto, joka hämää.
Piirustus merkitsee paljon. Uskallan laittaa vetoa, että eterniittiputki sisältää teräspilarin, joka toimii keskituen teräspalkille, joka puolestaan on betonilaatan tuki pitkin vanhaa kellarin seinää.
Miltä kellarin yläpuolinen kerros näyttää, voisiko kyseessä olla viemäriputket / viemärin tuuletus, saapuva sähkö tai vesi kanavan takana
Juuri sen huoneen yläpuolella on melkein samat mitat. Se on vähän lyhyempi, koska 190 cm kellarihuoneen katosta käytetään terassiin. Yläpuolinen huone on olohuone, joten ei ole mitään saapuvaa pylvään tilasta (mikä olen 100% varma, kun olen vaihtanut pintamateriaaleja koko talossa).
Jjustusandersson sanoi:
Piirustus tarkoittaa paljon. Uskallan panostaa siihen, että eterniittiputki sisältää teräspilarin, joka toimii keskituen teräspalkille, joka puolestaan on betonilaatan tuki pitkin vanhaa kellariseinää.
Poran avulla voisin selvittää asian. Kokeilen ja palaan asiaan!
Asbesti-varoitus
Vaaratonta, jos sitä ei häiritä
Hengenvaarallista käsitellä, porata, sahata, murtaa, silloin terävät mikroskooppiset partikkelit vapautuvat ja voivat päätyä Sinun tai perheen keuhkoihin
Asbesti-varoitus
Ei vaarallista, jos se pidetään koskemattomana
Hengenvaara työstää, porata, sahata katkaista, silloin terävät mikroskooppiset partikkelit vapautuvat ja voivat päätyä Sinun tai perheen keuhkoihin
Njae .... hengenvaara porata reikä?
Tuskin, sen sijaan toistuva kosketus asbestiin on selvästi epäterveellistä, mutta yhden putken kanssa askartelu ei ole ongelma, jos pitää puhtaana, huolehtii purusta jne.
Poraa hieman suurempi reikä (käytä pölynimuria poratessa), jotta voit saada sisään tarkastuskameran. Pitäisi olla vuokrattavissa Hyrse:stä, Cramo:sta tai jostain putkifirmasta.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.