C
A axxa sanoi:
Som du säger behövs ju då heller inte något fjädrande anhåll.
Poängen med ett "fjädrande anhåll" är att ge ett stöd som hindrar ämnet att knäckas i en svag punkt.
Med en invändig jigg kan du nå samma effekt genom att sätta tvingarna tillräckligt tätt, men det underlättar ju om du inte behöver 200 tvingar 😀 Sen är det nog inte så jäkla knussligt vilket material som används för anhållet eller hur elastiskt det är så länge det är lagom böjstyvt.

• Tykkään
axxa
  • Laddar…
Farstatjej90
A axxa sanoi:
Slänger upp en bild med några rudimentära mått för den intresserade
Med en sån form borde du ju försöka få till gyllene snittet

• Tykkään
axxa ja 1 muu
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Med en sån form borde du ju försöka få till gyllene snittet
Hehe - tanken har slagit mig, men då blir ingången till duschen lite onödigt stor…
IMG_1389.webp

• Haha
  • Tykkään
YuGi ja 1 muu
  • Laddar…
Farstatjej90
Du behöver inte göra hela den där! Även delar av är gyllene snitt !

• Tykkään
axxa
  • Laddar…
Ok, ett delmål uppnått - böjt ihop de fuktiga ribborna utan större problem mot den invändiga jiggen. Tror dock att jag kommer behöva ungefär dubbelt så många tvingar då det glipar upp till någon millimeter på en del ställen mellan tvingarna nu…

Nästa fråga:
Jag tror att det kommer bli svårt att hinna stryka lim (PU) på alla 10 ribborna och tvinga ihop dem i en och samma omgång, innan limmet börjar härda. Eller är jag en fegis - finns det smidigare sätt? Tänker att jag tar några ribbor i taget, limmar, tvingar och härdar.

IMG_1394.jpeg

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
Farstatjej90
Limmade du blöta reglar? Kommer det fästa?

Nix, de ska få torka olimmade i jiggen så plockar jag isär dem o limmar om några dagar.

Jag ser inget problem med att limma några i taget om det är svårt att hinna pensla alla. Det är bara att det tar längre tid eftersom du får flera torktider. Sätt packtejp eller plast på jiggen också så att du inte limmar fast din regel i jiggen.

• Tykkään
axxa
  • Laddar…
Lite fuktigt virke är bara fördelaktigt med PU-lim då fukt hjälper limmet att härda. Hur bra det är med plaskvått vet jag inte, men säkert någon annan.

• Tykkään
Farstatjej90
  • Laddar…
Det blir nog bra. PU gillar fukt, det är ju det som gör att det härdar.

Med epoxi ska det gärna vara någon mm att fylla, då blir fogen ännu starkare än om det är "press-fit".

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.