Hei
Olen vahvistamassa yläkerran välipohjaa ja olen siksi purkanut/sahannut auki lattialastulevyn lisätäkseni useampia palkkeja. Kun poistin eristyksen, löysin metalliputken (noin 100 mm halkaisijaltaan), joka kulkee talon päädystä päätyyn.

Talo on rakennettu moduuleista (Moelvenin toimesta), ja yhdessä moduuliliitoksessa näkee, että putki on liitetty jonkinlaisella X-raudalla (katso kuvat).

Kysymykseni on, mikä tämä putki voi olla? Kantava?

Se ei ole viemäriputki, se on varma asia!

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...79565668_1382467097_33292258_2055127520_n.jpg

ja

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...270045430_1382467097_33292257_839380496_n.jpg

Ei kovin monta hyvää ideaa. Näyttää aika oudolta amatöörin silmin. Putket sähköasennuksia varten? Voitko nähdä, onko putkessa jotain? Palkkien läpiviennit heikentävät niitä aika lailla - lisäksi siellä, missä kuormitus on suurin - keskellä taloa. Vai voiko se olla hieman erityinen tapa tukea välipohjaa siten, että putki lepää jollakin tukevalla päädyissä? Mutta käytetäänkö todellakin putkia siihen? Enemmän kysymyksiä kuin vastauksia minun osaltani...

Eikö se vain ole niin, että siellä on X-balk, jonka yli on jostain syystä laitettu putki?

Jos se on nyt modulirakenteinen, voiko se olla jotain, mitä he ovat käyttäneet moduulien nostamiseen?

Olen ollut yhteydessä Moelveniin, mutta he eivät voineet auttaa, koska divisioni, joka rakensi huviloita, ei ole enää olemassa, eikä myöskään mitään arkistoa piirustuksista.

En usko, että putket ovat nostoa varten, koska ne on liitetty yhteen kuvan 2 mukaisesti. Koska materiaalista on poistettu niin paljon palkista, en usko, että se kestäisi nostoa.

Alan epäillä, että se on kantava palkki, jolla on paljon pienempi koko. X-palkki sisällä ehkä on tarkoitus "jäykistää" putkea.

Tiedätkö kuinka vanha talo on ja mikä malli se on, niin ehkä voit löytää piirustuksia rakennuslautakunnan arkistosta, koska sieltä pitäisi löytyä kaikki piirustukset. Ennen kaikkea rakenteiden piirustus on kiinnostava, kaikkien rakennusten kantavuus pitää hyväksyä. Mahdollinen ongelma voi olla, että talosi on ns. tyyppitalo ja silloin on olemassa vain yksi sellainen hyväksyntä, joka koskee kaikkia taloja, jotka ovat samanlaisia kuin sinun. Sen hyväksynnän löytäminen voi olla hieman hankalaa, koska täytyy tietää missä kunnassa se on jätetty. Ei ollut tai ole harvinaista, että prefab-valmistajat palkkasivat arkkitehtitoimiston täysin eri kaupungista ja että tämä firma jätti piirustukset hyväksyttäväksi omassa kunnassaan.

Arvelisin, että talosi on tullut moduuleina, joiden koko on 2,6 metriä, ja tämä on yksi tapa saada kaikki moduulit täydellisesti linjaan keskenään.

Kiitos kaikille vastauksistanne.
En uskonut, että Moelvenilla olisi tietoa, mutta he vastasivat itse asiassa kirjeeseeni ja kertoivat, että kyseessä oli rakenne, jota käytetään moduulien yhteenliittämisessä ja jolla on jokin jäykistävä toiminto, mutta osan tai koko putken pois sahaaminen kävisi hyvin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.