Voidaan käyttää renoveringsgips voittaakseen muutama mm.

Mikael_L
Miksi ei vain kipsiä sen sijaan?

Muuten lastulevy voisi olla parempi valinta, ainakin tasainen pinta.

H Horace76c sanoi:
Aion vaihtaa pienen seinäosan, joka on noin 3600x600, ikkunan vaihdon takia. Koko osa on enemmän tai vähemmän elementin takana piilossa. Ajattelin laittaa obs sisäpuolelle ilman kipsiä tilarajoitusten vuoksi. Näyttääkö tyhmältä jättää kipsi pois jonkun muun syyn kuin esteettisyyden vuoksi?
Vihaan pelkkiä kipsiseiniä, joissa ei ole mitään takana. Jos sekä puulevy että kipsi eivät mahdu, käyttäisin mdf:ää, koska sillä on pinta, joka on helppo saada siistiksi. Haasteena on saada sauma kestämään ilman halkeilua ajan myötä, voisi yrittää jyrsiä tai hioa levyn paksuutta sauman läheltä muutaman mm ja liittää sen nauhalla.

H Horace76c sanoi:
Aion vaihtaa pienen seinäosan, joka on noin 3600x600, ikkunapaneelinvaihdon vuoksi.
Koko osat ovat enemmän tai vähemmän piilossa lämmityspatterin takana.
Mietin, voisinko laittaa obs sisäpuolelle ilman kipsiä tilasyistä.
Onko typerää jättää kipsilevy pois muusta kuin esteettisestä syystä?
Kipsi antaa palosuojan.

Mikael_L
M Maximarcus sanoi:
Vihaan puhtaita kipsiseiniä, joissa ei ole mitään takana.
Miksi?

Olisin laittanut kipsiä, jos elementin kiinnikkeet olisivat olleet linjassa tukirakenteiden kanssa. Nyt se ei tule onnistumaan, jos minun pitää pitää c-c, siksi haluan käyttää obs, jotta voin ripustaa elementin siihen.

Mikael_L
Mutta voitko merkitä lyhyesti mihin kiinnikkeiden pitäisi olla, ja sitten gyproc?

Kyllä, se on mahdollista tehdä, mutta ajattelin, että eristyksen kannalta on helpompaa, jos pidän 60-60.
Paloturvallisuuden ja esteettisyyden lisäksi, onko muita syitä laittaa kipsilevyä MDP:n tai OSB:n eteen?

Ehkä se ilmenee yllä olevasta ketjusta, mutta onko OK valita Osb-levy 10 mm sijaan 11 mm kipsilevyjen taakse. Minulla on 45x45 vaakasuorassa (cc 60 cm) kiinnitettynä pystypuihin. Syynä kysymykseeni on se, että puutavara on noussut paljon hinnassa viime aikoina ja ymmärtääkseni 11 mm Osb on noin 100 kr kalliimpi kuin 10 mm osb. 1 mm ero ei ole paljon, mutta haluan tietää ennen kuin vedämme sähköt, jotta sähkökalvot tulevat oikeaan ”syvyyteen”.

Mikael_L
Kaksoiskipsirasioilla on usein hieman väärä syvyys jo 11 mm OSB:llä, noin 1-2 mm väärin...

Mutta ota yksinkertaiset kipsirasiat säädettävällä renkaalla (joka ruuvataan oikealle tasolle), niin se on hyvä 10 mm OSB:llä.

Esim.
Schneider VP-2 yksinkertaiselle kipsille tai Bilteman ruuvattavalla renkaalla (jotka ovat itse asiassa aika hyviä ja erittäin hintansa arvoisia)

https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa--vp2
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/apparatdosa-2000023485

• Tykkään
Fruck ja 1 muu
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Kaksoiskipsilaatikot ovat yleensä hieman väärällä syvyydellä jo 11mm OSB:n kanssa, noin 1-2 mm väärin ...

Mutta käytä yksinkertaisia kipsilaikkoja säädettävällä renkaalla (joka ruuvataan oikealle tasolle) niin se toimii hyvin 10mm OSB:llä.

Esim.
Schneider VP-2 yksinkertaisille kipseille tai Bilteman ruuvattavalla renkaalla (jotka ovat itse asiassa melko hyviä ja erittäin edullisia)

[linkki]
[linkki]
Hyviä vinkkejä!
Noin kuinka paljon rengasta voi ruuvata ulos? Onko niin paljon, että vihreää laittaa voi käyttää kaksoiskipsille (25mm)?

Mikael_L
Se on vähän erilainen. Bilteman yksikipsirasiat eivät varmaankaan kestä 26 mm. Muistan, että talossani olin hieman kahden vaiheilla käytänkö yksikipsiä vai kaksikipsiä.

Kaksikipsi ulkonee hieman 24 mm:n kohdalla, joka tulee esim. + kipsi. On kuitenkin helppoa ja nopeaa leikata 2 mm pois rasiasta terävällä veitsellä, jos ensin ruuvaat renkaan aivan tiukkaan.

Jos sen sijaan valitsin yksikipsirasiat, tuli ongelmia ruuvata rengas tarpeeksi ulos. Kun se saavutti seinäpinnan, se pysyi vain 1-2 kierrosta kiinni rasiassa, mikä on hieman riskialtista.

Eli esim. + kipsi = 24 mm, toisin sanoen 26 mm ei sovi Bilteman yksikipsirasialle.

Sen sijaan VP-2 on hieman anteliaampi säätövaran suhteen, joten siellä on hieman enemmän päällekkäisyyttä. Heidän yksikipsirasia vihreällä renkaalla sopii sekä yksikipsille että kaksikipsille, heidän rasia sinisellä renkaalla sopii sekä kaksikipsille että kolminkertaiselle (39 mm).

• Tykkään
Gabbe1
  • Laddar…
Ajoin ABB rasioilla ja korotusrengasilla. Rasiat sopivat sekä yksinkertaiselle että kaksoiskipsilevylle. Renkaita on saatavana eri paksuuksilla ja myös niin paksuja, että ne toimivat kylpyhuoneessa kaakelin kanssa.

mycke_nu mycke_nu sanoi:
Joo, en voi sanoa, että minulla olisi kokemusta nojata myöskään, paitsi että olen lukenut monien tekevän niin ja että se näyttää toimivan täällä niillä seinillä, joilla olen tehnyt niin.

Mitä tulee riskiin, että ruuvit työntyvät kipsin läpi OSB:n kosteuspintojen liikkeen vuoksi, en usko sen olevan kovin suuri. Liike voi olla enintään muutamia prosentteja levyn paksuudesta, eli noin 0.1-0.2 mm, mikä ei tuskin voi aiheuttaa ruuvien menemistä paperin läpi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.