Mikael_L sanoi:
Minusta tämä on hieman hullua. Silloin altistat kiinnityksen kipsiruuvin pää -> kipsilevyn paperi tarpeettoman suurille rasituksille. Ja kaikki mahdollinen liike OSB-levyissä kosteuden, lämmön ja rakennuksen liikkeen vuoksi välittyy mainittuun ruuviliitokseen. Ja yhtäkkiä kipsiruuvit ovat menneet paperin läpi ja alkavat syödä tiensä levyyn.

HUOM, minulla ei ole mitään muuta perustetta tälle kuin omat pohdintani siitä, mitä voisi tapahtua. Jos sinulla on seiniä, jotka ovat kestäneet hyvin monien vuosien ajan ja jotka on tehty tällä menetelmällä, sinulla on siis empiirinen perusta. :)
No, en voi sanoa, että minulla olisi mitään kokemusta mihin nojata, paitsi että olen lukenut, että monet tekevät niin ja että se näyttää toimivan täällä niillä seinillä, joissa olen tehnyt niin.

Mitä tulee riskiin, että ruuvit työstää itsensä kipsin läpi OSB:n kosteuden vuoksi, en usko, että se on kovin suuri. Liike voi olla korkeintaan muutama prosentti levyn paksuudesta, eli noin 0,1-0,2 mm, mikä tuskin voi aiheuttaa ruuvien läpimenemistä paperista.

Ola78 sanoi:
Hm, se kuulostaa kyllä todella kätevältä, mutta en ole koskaan kuullut näistä levyistä ja miten ne on valmistettu, jotta ne eivät liikkuisi?
Tavallisia standardilevyjä, joissa on hyvä laatu. :)

• Tykkään
emiper
  • Laddar…
mycke_nu sanoi:
Niin, en voi sanoa, että minulla olisi kokemusta, johon nojata, paitsi että olen lukenut, että monet tekevät niin ja että se näyttää toimivan täällä niillä seinillä, joissa olen tehnyt niin.

Mitä tulee riskiin, että ruuvit kulkevat kipsin läpi OSB:n kosteusliikkeiden vuoksi, en usko, että tämä riski on kovin suuri. Liike voi olla enintään muutama prosentti levyn paksuudesta, eli noin 0,1-0,2 mm, mikä tuskin voi aiheuttaa ruuvien menemistä pahvin läpi.
Käsittääkseni normaalisti jokainen kerros pitäisi kiinnittää erikseen, eli ensin kiinnitetään OSB/lastulevy täysin, sitten kipsilevy. Tämä siksi, että liikkeet eivät siirtyisi kerroksesta toiseen. Mutta olen nähnyt useita seiniä, joita ei ole tehty näin, ja ne näyttävät aivan hyviltä.

Mutta jos minun pitää vain laittaa pala OSB:tä jokaisen rungon väliin yksinkertaisen kipsin lisänä, kuinka kiinnitän ne parhaiten silloin?

garet sanoi:
Mutta jos aion vain asentaa OSB-levyn jokaisen koolauksen väliin yksinkertaisen kipsilevyn lisäykseksi. Miten kiinnitän ne parhaiten?
Et laita OSB-levyä väliin vaan koolauksien päälle ja ruuvaat ne mieluiten kiinni, vaikka naulapyssy toimii myös hyvin.

Kuten kirjoitin, en aio rakentaa seinille kerrosta OSB:stä kipsin taakse. Aion laittaa "OSB-lapun" koolinkien väliin yksittäisen kipsilevyn taakse. Miten kiinnitän tämän lapun parhaiten kiinni?

Seinärakennekuva, josta näkyy regeli, eriste ja kipsilevyjen takana oleva OSB/vanerirakenne.

On tietääkseni melko yleinen lisä kipsilevyyn, kun rakentaa yksinkertaisesti ja edullisesti?

Viimeksi muokattu:
Luulen, että se on melko epätavallinen rakenne, mutta olisin varmaankin laittanut 45regel alt läkt seinäregelissä 11-12mm sisälle ja sahannut OSB:n niin, että se sopii.
Ehkä olisin myös ruuvannut ja liimannut OSB-levyn paikalleen.
Muista vain, miten mahdollinen eristys ja sähkövedot vaikuttavat.

garet sanoi:
Kuten kirjoitin, en aio rakentaa seinille OSB-kerrosta kipsin taakse. Aioin laittaa "OSB-palan" kipsin taakse pilareiden väliin. Miten kiinnitän parhaiten tämän palan?

Tietääkseni melko yleinen lisäys kipsiin, kun rakennetaan yksinkertaisesti ja edullisesti?
En voi ymmärtää mitä tarkoitat, voi olla että se on myös liian myöhäistä.. Selitä mielellään tarkemmin..

mycke_nu sanoi:
Jag gör tvärtom där det är möjligt.

Dvs, fäster OSBn med ett fåtal skruvar, eller tom några skott från spikpickan och skruvar sedan gipsen med långa skruvar genom båda skivorna in i reglarna.
Största risken jag ser med detta förfarande är att gipsskruven "puttar ut" osb skivan någon mm från regeln när skruven tränger igenom, sen när skruvskallen bottnar mot gipsskivan så kommer skruven endast pressa samman gips och osb, inte osb mot träregel eftersom gipsskruvens gänga är i ingrepp i osb-skivan.

Mycket bättra att skruva osb med spånskiveskruv (som saknar gänga under skallen) som drar samman osb och regel på rätt sätt.

• Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
garet sanoi:
Mutta jos aion vain laittaa OSB:n palan jokaiseen koolinkiin kipsilevyn lisäksi. Miten kiinnitän ne parhaiten?
En ole koskaan kuullut, että tehtäisiin sillä tavalla. Mutta se pitäisi toimia kiinnittämällä kaksi pystysuoraa riviä kipsilevyruuveilla kunkin koolingin väliin "kipsilevyn puolelta". Ruuvaa cc300 ja noin 5 cm OSB-levyn reunasta. Ehkä kannattaisi myös laittaa 3-4 kipsilevyruuvia pitkin keskiosaa, estämään OSB:n pullistuminen takaa.

• Tykkään
Kvastmannen
  • Laddar…
Kun rakensin pyykkitupani, siellä oli pieni seinänpätkä, jossa meidän täytyi säästää jokainen mm. Juuri siihen kohtaan vaimo halusi ripustuskoukkuja kylpytakeille ja muille sälille.

Jyrsinkin silloin uran ja upotin 15 mm vanerin niin, että se oli samassa tasossa ulkoreunan rungon kanssa.

vojma sanoi:
Kun rakensin pesutupaani, oli pieni seinänpätkä, jossa meidän piti säästää joka mm. Juuri siinä vaimo halusi ripustuskoukkuja kylpytakeille ja muille hömpötyksille.

Jyrsinkin sitten uran ja upotin 15mm vanerin, joka näin tuli samalle tasolle ulkoreunan koolauksen kanssa.
Sehän oli hyvä idea! Käytitkö silloin käsijyrsintä koolauksessa? Aion myös kiinnittää muutaman lapun, joihin voi laittaa telkkarin ja muita juttuja. Muissa paikoissa toimii hyvin mollynauha.

Ola78
garet sanoi:
Se oli hyvä idea! Käytitkö jyrsintä lankkuun silloin? Aion myös laittaa muutamia paloja sinne missä tv ja muita asioita voidaan todennäköisesti laittaa. Muissa paikoissa ja kulmissa mollyankkuri toimii hyvin.
Jos sinulla ei ole jyrsimeen pääsyä, niin toimii yhtä hyvin ottaa sirkkeli/pöytäsaha ja sahata muutamia listoja, jotka sitten naulaat ja upotat vanerin vasten.

Joo, käytin käsijyrsintä.

Aion vaihtaa pienen seinäosan, joka on noin 3600x600 ikkunan vaihdon vuoksi.
Koko osa on enemmän tai vähemmän piilossa elementin takana.
Ajattelin laittaa obs sisäpuolelle ilman kipsiä tilanpuutteen vuoksi.
Näyttääkö tyhmältä jättää kipsi pois jostain muusta syystä kuin esteettisistä syistä?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.