Hei kaikki taitavat tee-se-itse -henkilöt!

Olen alkamassa keittiöremonttia ja haluaisin, uskokaa tai älkää, purkaa yhden seinän. Kyseessä on väliseinä keittiön ja ruokasalin välillä, joka kiinnittyy ulkoseinään toisessa päässä ja savupiippuun toisessa päässä. Osa väliseinästä, lähimpänä savupiippua, on muurattu. Talo on rakennettu 40-luvulla aumakatolla, mutta yläkerta on laajennettu ja uudelleen rakennettu 70-luvulla harjakatolla.

Tiedättekö, miksi osa väliseinästä savupiipun vieressä on muurattu? Mikä on tämän muurattun osan tehtävä? Olen googlannut ja selaillut foorumeita ja saanut seuraavat ideat:

1. Se on kantava osa väliseinää. (Olen epäillyt tätä, koska seinä on rinnakkainen kattotuolien kanssa ja poikittainen kantavan seinän kanssa)
2. Sillä on palosuojatehtävä.
3. Se tukee savupiippua.

Mitä mieltä olette? Katso punainen merkintä kuvista.

• Pohjapiirros, jossa on merkitty punaisella nuolella ja tekstillä "Riva!" seinä keittiön ja ruokasalin välillä, joka liittyy savupiipun viereiseen osaan.
  • Rakennuspiirustus talon pohjakerroksesta, jossa on keittiö, ruokasali ja takka vartuttuna punaisella merkinnällä.
  • Pohjapiirros, jossa näkyy keittiön ja ruokasalin välinen seinä. Punainen viiva osoittaa muurattua osaa lähellä savupiippua. Rakennus 40-luvulta.
Gammelnörden
Saattaa olla, että vaikka muuriosan pääasiallinen tarkoitus ei ole toimia tukevasti ylemmän kerroksen lattiarakenteena, se on voitu rakentaa niin silti.

Mutta ennen kaikkea se on luultavasti toiminut palosuojana keittiön liesille, joka näkyy ensimmäisessä kuvassa.

Ole kuitenkin tarkka tarkistaessasi, ettei sillä ole tukevaa roolia hormille ja mahdolliselle ilmanvaihtokanavalle yläkerrassa! Jos muuri jatkuu yläkerrassa, en purkaisi sitä...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.