Olen repimässä alas kaksi vanhaa hyvää sisäkattoa vuosisadan vaihteesta, rapattuja ruokomattoon.

Mutta miksi näitä kattoja oikeastaan kutsutaan? Olen aina sanonut "klyssong" (en tiedä, mistä olen oppinut sen), mutta nyt työtoveri tuli puhumaan "kleasong".

Ei sillä oikeastaan ole niin suurta merkitystä - mutta olisi kiva tietää...

Tarkoitat ehkä revetointi? Revetoidut katot, siis.

Nojaa, revetera on tekniikka rapata kaislalla tai verkolla.

Olen kyllä itse enemmän kiinnostunut materiaalista. "Klyssong/kleasong" on ehkä vain eräänlainen kaisla/kaislamatto...

• Tykkään
Roberth H
  • Laddar…
Olen purkamassa kahta vanhaa mukavaa sisäkattoa vuosisadan vaihteesta, joita on rapattu ryhmymatolle
No jaa, revetointi on enemmän tekniikka rapata ruokoa tai verkkoon.
Kyllä? Kuulostaa hyvin paljon revetoidulta katolta. Meillä oli sellaiset vanhassa asunnossani.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Revetering

Olet täysin oikeassa, sitä kutsutaan joksikin "Klyssong/kleasong" samanlaiseksi kuin mitä kirjoitat. Olen etsinyt muististani, en ole vielä löytänyt oikeaa.

Ehkä se tulee...

Tekniikka on siis alaluokitus rappaukseen. (Rappaus tarkoittaa itse asiassa sitä, että "päällystetään" jotain, tässä tapauksessa laastilla)

K
Kloasong tai cloison on ehkä sana, jota etsit?
Kiillotus plankillä.

Siinä se oli!

Kiitos - joulu on pelastettu!!!

Ja nyt löytyi Nordisk Familjebok vuodelta 1924:

"Kloisongiseinä (ransk. cloison],
kevyt ja ohut väliseinä kivitalossa, yleensä tehty 7,5 cm paksuisista pystyyn asetetuista lankuista ydin, joissa on 2,5 cm laudasta paneeli molemmin puolin, johon kiinnitetään kaislaputkea ja rapataan. Kloisongiseinät tehdään myös monier- tai rabitsrakenteella tai pystysuoraan asetetuista levyistä, joita löytyy markkinoilla monilla eri nimikkeillä. Ne koostuvat pääasiassa kipsistä, johon on sekoitettu sahanpurua, kokshiileä yms. Kloisongiseinän tunnusomainen piirre on kuitenkin, että se ei kuulu konstruktiivisena osana itse rakennuksen runkoon, vaan se toimii vain väliseinänä. Se ei lepää perustuksilla eikä kannattele lattiahirsiä."

Ja klo 16 ilmestyi tämä täällä ketju Rakennussuojelussa:)

En voinut päästää siitä irti. Aivan liian monet käsityöläiset kutsuivat sitä rapatuksi asunnossani. Mukaan lukien ystäväni rakennusperinteen asiantuntija.

"Puurunkoisiin seiniin tehty rappaus. Yleistä 1800-luvun puolivälissä. Jotta rappaus tarttuisi, voidaan käyttää esimerkiksi puurunkoon naulattua teräslankaverkkoa, johon on kudottu kaislanvarsia tai ns. rapatakkaa. Sisätiloissa olevia rapattuja seiniä kutsutaan kloisongseinäksi.
Lähde: "Rakentamisen ja kiinteistökehityksen käsiteopas. B.H, S.O 2004"!

Sisällä kutsutaan kloasongiksi! Käsitteellinen sekaannus, siis. :)

Kutsua sitä rapatuksi on myös oikein, mutta se on laajempi käsite. Jotta siitä tulisi kloasong-seinä, vaaditaan että siinä on ruokokasvia raudoituksena.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.